عیب جویی خلاف سیره نبوی است
«آیت الله محسن مجتهدشبستری» تولیت مدرسه علمیه ایروانی، امروز در جلسه درس خارج که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین(ع) از امیرمومنان علی(ع) نقل می کنند که پیامبراکرم(ص) دائما خوشرو و خوش خلق بودند، همیشه با ملایمت با دیگران رفتار می کردند و سختگیر نبودند.
آیت الله مجتهدشبستری با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) انسان خشن و عبوسی نبودند، اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید: ای پیامبر اگر تو اهل خشونت بودی و با بداخلاقی با مردم رفتار می کردی قطعا آنان از گرد تو پراکنده می شدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حضرت هرگز اهل پرخواش و تندخویی نبودند، بیان کرد: همچنین ایشان اهل عیب جویی نبودند که بخواهند مچ دیگران را بگیرند و آن عیوب را آشکار و رسوا کنند؛ بین عیب جویی و عیب نمایی فرق وجود دارد. طبق صریح روایات؛ مومن عیوب دیگران را به افراد تذکر می دهد، زمانی که گفته می شود پیامبراکرم(ص) عیاب و عیب جو نبودند مقصود آن است که ایشان عیب پنهان دیگران را تفتیش نمی کردند که آشکار کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه انسان عیوب خصوصی و پنهانی افراد را آشکار و رسوا کند این عمل مذموم بوده و باید از آن اجتناب کرد اما زمانی که در روایات گفته می شود مومن آینه مومن است مقصود تذکر عیوب ظاهری است، برای مثال زمانی که یک انسان به صورت علنی دروغ می گوید و یا کارهای قبیح انجام می دهد در اینجا تذکر و امر به معروف و نهی از منکر لازم است و عیب نمایی به شمار می رود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) هرگز عیوب و اصرار مردم را افشا نمی کردند و سه چیز را رها کرده بودند که یکی از آنان مجادله است، در اسلام مباحثه وجود دارد آن هم برای رسیدن به حق است اما اصرار در بحث که نهایت به مجادله بیانجامد مورد ذم قرار گرفته است. حضرت از پرگویی اجتناب می کردند و همیشه مختصر و مفید به صحبت می پرداختند و همچنین از کارهایی که به ایشان مربوط نبود دخالت نمی کردند.
منبع: شبستان
افزودن دیدگاه جدید