سیره حضرت رقیه(س) درس ادب به فرزندان آموخت

کد خبر: 107095
حجت الاسلام میرصادقی گفت: تربیت بر محبت اهل بیت علیه السلام انسان را مودب بار می آورد. وقتی یک بچه هیئتی می بیند که حضرت رقیه فدایی امام حسین (ع) شد به این فکر می افتد که واقعا امام حسین چه کسی بود?
وارث

 ولادت و تولد حضرت رقیه (س) در ماه شعبان بنا به گفته برخی منابع ۱۷ شعبان و برخی نیز ۲۳ شعبان مشخص شده است.از این رو گفتگویی پیرامون شخصیت والای این دخت گرانبار امام حسین(ع) ترتیب داده ایم. حجت الاسلام سید جواد میرصادقی، کارشناس مذهبی و مدیر اجرایی دبیرخانه ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی  با اشاره به شخصیت والای حضرت رقیه(س) گفت: به  مناسبت روز ولادت حضرت رقیه نکاتی پیرامون ادب که الهام گرفته از ادب فرزندان اهل بیت علیه السلام  بالاخص حضرت رقیه سلام الله علیها این دختر با وقار و مودب است بیان می کنم. 

وی افزود: این نکته را همه می دانیم که سن تخصصی و موثر برای ادب، هفت سال دوم زندگی انسان است. این به این معنا نیست که قبل و بعد از این هفت سال در فراید تربیت مهم نیست بلکه می خواهیم بگوییم بهار تادیب در هفت سال دوم است. روش های مختلفی برای ادب کردن در این سن وجود دارد، ولی بهترین روش برای ادب کردن (تربیت کردن) یک انسان در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است . رسول خدا فرمودند: ادبوا أولادكم على ثلاث خصال : حب نبیکم ، و حب اهل بيته ، و قراء القرآن (کنزالعمال، ح ۴۵۴۰۹)

حجت الاسلام میر صادقی گفت: پیامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمودند: فرزندان خود را بر سه خصلت دوست داشتن پیامبرتان، دوست داشتن اهل بیت او و  و خواندن قرآن تربیت کنید.

حجت الاسلام میرصادقی تصریح کرد: کسانیکه بچه های خودشان را می برند هیئت حضرت رقیه سلام الله علیها این کار در واقع جزئی از فرایند ادب است چقدر خوب میشد اگر در همین هیئت ها و مراسمات حالا یا حقیقی و حضوری و یا به صورت مجازی که در این ایام برگزار می شود بچه ها رو با قرآن، روشن و منش اهل بیت و حب اهل بیت که سفارش پیامبر (ص) هم هست آشنا می کردیم تا مصداق این حدیث شریف باشیم .

وی افزود: یاد دادن ادب به قرآن که در مقابل قرآن مودب بنشیند، بدون وضو دست به قرآن نزدن و درصورتی محقق می شود که خود والدین هم آداب قرآن را بدانند و این سیره اهل بیت علیه السلام است؛ و ما هم به عنوان مریدان آن ذوات مقدسه معصومین (ع) سزاوار است که این گونه باشیم و بچه هایی مثل حضرت رقیه سلام الله علیها تربیت کرده و آینده را بسازیم و زمینه را برای ظهور حضرت مهدی عج فراهم کنیم. 

مدیر اجرایی دبیرخانه ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی  عنوان کرد: آداب دینی را باید از بچگی به فرزندان یاد داد اگر نیم نگاهی به سیره اهل بیت علیه السلام بالاخص امام حسین (ع) بیندازیم به خوبی در می یابیم که چرا اباعبدالله (ع) زنان و بچه ها را با خود همراه کردند و چرا حضرت رقیه خردسال را با خود همراه کردند.

وی افزود: مهم ترین دلیل این بود که اولا اسلام حفظ شود و ثانیا کسانی باشند که جانفشانی ها را بازگو کنند و الگو سازی کنند برای مریدان و سینه چاکان و ولایت مداران در همه اعصار و قرون. و ما هم باید حضرت رقیه و دیگر فرزندان اهل بیت علیه السلام را به اقتضای سن و جنسیت فرزندان الگو قرار داده و درس دین داری و زندگی را الهام گرفته و به فرزندانمان یاد بدهیم.

حجت الاسسلام میرصادقی عنوان کرد: اهل بیت علیه السلام یک سیستم فوق العاده ای برای مودب سازی انسان ها طراحی کرده اند مثلا توصیه شده برای اهل بیت اشک بریزید. شعر بخوانید، نوحه جواب بدهید و به این شیوه از اهل بیت تقدیر کنید.

وی خاطرنشان کرد: بچه ای که در این سیستم بار بیاید واقعا بر محبت اهل بیت علیه السلام مودب بار می آید. بعد وقتی این بچه هیئتی می بیند که حضرت رقیه فدایی امام حسین (ع) شد به این فکر می افتد که واقعا امام حسین چه کسی بود. و چه مقام والایی داشت لذا نسبت به اهل بیت یک ادب خاصی پیدا می کند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.