آیت الله اعرافی؛ فرد نخبه در عین نقاد بودن، فعال و متواضع است
آیتالله علیرضا اعرافی در نشست صمیمانه با نخبگان جوان و استعدادهای برتر حوزه عنوان کرد: اگر خطا و اشتباهی در کار نخبگان باشد پیامدهای آنهم نسبت به خطاهای سایر افراد جامعه دوچندان است.
وی اخلاق فرزانگی را از لوازم نخبگی دانست و گفت: این موضوع فصل مهمی است که باید از سوی نخبگان موردتوجه قرار گیرد؛ چراکه اگر کسی بخواهد به وظایفی که از سوی خداوند به او واگذارشده است جامه عمل بپوشاند، باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهد.
مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: نخبه هم پیشاهنگ و هم نقاد است، فرد فرزانه درعینحال که نقاد است متواضع، فعال، پرکار و جهادی است.
وی با اشاره به تعاریف گوناگون فرزانگی افزود: این مفهوم را باید در نگاههای مختلف دینی بهویژه از منظر اخلاق اسلامی شناخت.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: همه ما و نهادهایی که دارای امکاناتی هستند وظیفه ریلگذاری برای اثربخشی نخبگان را بر عهده داریم، اما این حمایتها و ریلگذاریها تنها تجهیزاتی برای ظهور و بروز نخبگان هستند و وظیفه اصلی بر عهده خود این افراد است تا رسم فرزانگی را در وجود خود رشد دهند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی در حوزه جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده است، تصریح کرد: تلاش ما این است که با بهرهگیری از اندیشههای امامین انقلاب رویکرد نظاممند، جامع و راهبردی داشته باشیم.
وی با تأکید بر میراث گرانبهای حوزه بیان کرد: وسواس در مراقبت از این میراث و درعین حال نوآوری و نواندیشی در حوزههای علمیه از لوازم امروز این نهاد علمی و فرهنگی است.
وی گفت: مردمی و انقلابی بودن حوزههای علمیه در طول تاریخ همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده و هست، خروجی محور بودن حوزه و رویکرد جهانی و بینالمللی داشتن نیز از دیگر اصول حوزه پویا و فعال است.
وی ادامه داد: نخبهگرایی و اعتماد به میدان و اقشار پیشگامی که کمتر درگیر حواشی و امور دست و پاگیر هستند از دیگر راهبردهای محوری در حوزههای علمیه است.
عضو شورای عالی حوزه، وجود زیرساختهای مناسب برای حضور حوزه در عرصههای مختلف را از مسائل مهم امروز حوزه برشمرد و گفت: در طراحی اسناد و در برنامه پنجساله حوزه حدود ۲۰۰ برنامه تحولی وجود دارد که بخش مهمی از آنها معطوف به زیرساختهای حضور در صحنه است.
وی با اشاره به اینکه درختواره دانشی حوزه با تمام نقدهایی که بر آن میتواند وجود داشته باشم شاهراهی برای تحول در علوم حوزه است، اظهار کرد: ظرفیت سنتی حوزه در عین حفظ آن باید به سمت رویکردهای جدید امتداد یابد، راهاندازی دفتر فقه معاصر یکی از حرکتهای عملی در این راستا است.
وی ضمن تأکید بر لزوم نقدپذیری مدیران حوزوی افزود: باید از نقد و انتقادها استقبال نماییم تا بتوانیم در انجام مسئولیتها موفقتر عمل کنیم.
وی گفت: بهزودی و پس از چهار سال تلاش نسخه نهایی طرح آمایش ظرفیتهای حوزه منتشر خواهد شد؛ این موضوع به کارهای متنوع حوزویان انسجام خواهد بخشید.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر برنامههای مشترک حوزه با دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور گفت: در این زمینه و در نهادهایی همچون وزارت آموزشوپرورش اجرا و عمل هم آغاز شده است.
وی با اشاره به ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه ادامه داد: ما اعلام کردیم دست اعضای این ستاد را میبوسیم و در مواقع لازم از فعالیتهای آنان حمایت میکنیم.
اعرافی با بیان اینکه در عرصه بینالملل تعاملهای خوبی در سطوح بالا بین حوزه علمیه قم با نهادهای علمی و دینی دنیا ایجاد شده است، افزود: حضور و نقشآفرینی حوزه در صحنه تدوین اسناد کلان نظام اسلامی یکی دیگر از فعالیتهای این نهاد دینی در سالهای اخیر بوده است.
مدیر حوزههای علمیه خروجی شایسته برای تلاشهای نخبگان حوزه را در عرصههای کلان نظام و جامعه اسلامی دانست و گفت: نخبگان، ممتازان و اساتید جوان ما باید به آفاق بلندی بی اندیشند و در عین حال از بنیانهای علمی قوی حوزوی غافل نشوند.
وی با اشاره به اینکه در بخش تولید محتوی برای فضای مجازی حمایتهایی را در نظر گرفتهایم که امسال اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: راهاندازی مرکز رشد حوزه یکی دیگر از اقدامهایی است که نیازمند مشارکت نخبگان حوزوی است.
وی با تأکید بر وجود ظرفیتها و فرصتهای حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه عنوان کرد: در این مرکز دهها ظرفیت وجود دارد که باید نخبگان و کانونهای نخبگانی به سمت آنها رفته و از آنها بهرهگیری کنند
اعرافی گفت: ۱۰۰ شاخص مختلف را برای گنجاندن در نظام کمکهزینههای هدفمند میتوانیم به مرکز خدمات حوزههای علمیه ارائه دهیم تا این حمایتها به شکل دقیقتری انجام گیرند.
۳ هزار استعداد برتر حوزوی شناسایی شد
حجتالاسلام سید علی عماد، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه، نیز عنوان کرد: تاکنون بیش از سههزار تَن استعداد برتر در حوزههای علمیه مورد شناسایی واقع شدهاند، در بخش برگزیدگان که شامل افراد فعال بالای ۴۰ سال در عرصههای تحصیل، تدریس و مدیریت نیز افرادی زیادی شناسایی شدهاند که در سال جاری مورد تکریم واقع خواهند شد.
وی افزود: بر پایه دغدغه سالیان درازی که از سوی مراجع تقلید بهویژه رهبر معظم انقلاب مطرح میشد مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه راهاندازی شد.
وی افزود: یکی از قلمروهای اجرایی این مرکز شناسایی نخبگان و تکریم مفاخر حوزوی است.
وی ورود جدی و انگیزهمند معاونتهای مختلف و دستگاههای پیشران در افزایش انگیزه نخبگان را امری لازم دانست و گفت: خوشبختانه امروز برای ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامههای منسجم آمادگی معاونتهای مختلف حوزه وجود دارد.
رئیس مرکز نخبگان حوزه تصریح کرد: شناسایی رویدادهای نخبگانی یکی دیگر از قلمروهای فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه است.
وی با اشاره به لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای جامعه نخبگانی در حل مسائل روز جامعه اسلامی افزود: در این زمینه فعالیتهایی انجام گرفته است اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم، خوشبختانه از سوی مراکزی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دفتر تدوین متون درسی حوزه همکاریهایی را شاهد بودهایم و زمینههایی نیز در عرصههای بینالملل و رسانه برای استفاده از ظرفیت نخبگان حوزوی ایجاد شده است.
حجتالاسلام مهدی گرامی پور، مدیر موسسه مطالعات انقلاب اسلامی، عنوان کرد: این موسسه اقدام به تولید و نشر پایان نامههای مرتبط با شخصیت و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی کرده است.
وی افزود: پویش آموزشی-پژوهشی کتاب غنا و موسیقی یکی از فعالیتهای مؤسسه بوده است که با ثبتنام ۲۵۰ تَن در مرحله اولیه مواجه بود و حدود ۳۰ تَن از آنها به مرکز امور نخبگان حوزه معرفی شدند.
وی بیان کرد: طرح مدرسه انقلاب اسلامی با موضوعهایی همچون آشنایی با آثار مقام معظم رهبری و مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از دیگر طرحهای موسسه بوده است.
گرامیپور درسنامه انقلاب اسلامی را از منابعی دانست که جای خالی آن در میان متون درسی حوزه محسوس است.
وی تصریح کرد: برگزاری سه دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن یکی دیگر از فعالیتهای موسسه بوده که تاکنون موفق به تربیت ۱۲۰ مدرس در این راستا شده است.
منبع: ایسنا
افزودن دیدگاه جدید