پاسخ به یک شبهه در باب عصمت ائمه(ع)
اين «حديث كساء» نيست كه ائمه(ع) را از گناه و خطا منزّه مى شمارد بلكه «آيه تطهير» است...
وارث: حديث كساء، چهارنفر ازخانواده پيامبر صلى الله عليه و آله را شامل مى شود و آنها را از گناه منزّه مى داند، چه دليلى بر عصمت بقيه امامان وجود دارد؟
پاسخ :
اوّلًا: اين «حديث كساء» نيست كه ائمه(ع) را از گناه و خطا منزّه مى شمارد بلكه «آيه تطهير» است و در اينكه اين آيه در حق اين چهار نفر نازل شده، جاى هيچ بحث نيست و روايات مربوط به آن، در حدّ تواتر است.
ثانياً:عصمت ديگر پيشوايان، به وسيله امام پيشين ثابت شده است.
هر امامى به امامت امام بعد از خود تصريح كرده و چون خود معصوم است و بر عصمت امام بعد از خود گواهى داده، سلسله عصمت حفظ مى شود. البته اين يكى از راههاى ثبوت عصمت امامان است. در اينجا راههاى ديگرى نيز هست كه تفصيل آن را موكول به وقت ديگر مى كنيم؛ مانند آنكه «وجوب اطاعت اولى الأمر» در آيه مباركه، بدون قيد و شرط، نشانه عصمت اين گروه است، حال اين گروه معصوم كيست، بايد گفت جز اين دوازده تن، مصداق ديگرى در خارج ندارد.
پی نوشت:
پاسخ جوان شيعى به پرسشهاى وهابيان، ص ۱۱۹ .