حجت السلام ریاضت: یا علی گفتن کاری ندارد ولی با علی بودن مهم است!
این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت قرآن توسط علیرضا کلاهدوز، مداحی حاج حمید بهاری پیش از منبر، سخنرانی حجتالاسلام ریاضت و مولودی خوانی حاج علی مهدوی نژاد همراه بود.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام ریاضت را می خوانید:
شاید در معارف شیعه هیچ موضوعی به اندازۀ غدیر با همۀ شعارهایی که پیرامونش داده می شود، مظلوم تر و غریب تر نیست. چرا که حقیقت غدیر توسط دشمنان آگاه و دوستان نا آگاه به انحراف رفته است. یک عالم بزرگ اهل سنت از مرحوم علامه امینی رحمه الله علیه سوال کردند که شما شیعه ها چرا دو ماه محرم و صفر عزاداری می کنید؟ مرحوم علامه امینی فرمودند: طبق روایتی از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و السلم مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. کلاهی که در فاطمیه سر شیعه رفت در محرم نمی رود و اگر شیعه مواظب کلاهی که در غدیر بر سرش گذاشتند بود، فاطمیه اتفاق نمی افتاد. اگر فاطمیه اتفاق افتاد بخاطر این بود که حقیقت غدیر را منحرف کردند. امروز اگر از من و شما که شیعه هستیم بپرسند غدیر یعنی چه می گوییم غدیر بزرگترین عید اسلامی است، پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود برترین عید امت من عید غدیر است. چرا برترین است؟ زیرا عید جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام است، عید ولایت و امامت امیرالمؤمنین است. واقعا غدیر فقط بحث جانشینی پیغمبر صل الله علیه و آله است؟ پیامبر سه روز در آن گرما مردم را معطل کرد که فقط بگوید علی علیه السلام جانشین من است؟ برادران ناتنی ما خیلی دوست دارند که ما غدیر را ببریم بر جانشینی پیامبر صل الله علیه و آله، زیرا اگر به جانشینی پیغمبر صل الله علیه و آله ببریم در آن مناقشه می شود.
قرآن می فرماید: " يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته " تنها آیه ای که خدا با حبیبش رسول خدا صل الله علیه و آله و السلم صحبت می کند که اگر این را ابلاغ نکنی کل بیست و سه سال از بین می رود. شهادتها، اسارتها، شعب ابی طالب ها و... از بین می رود! کل آزارهای 124 هزار پیامبر به اندازه اذیتی که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم شدند، نمی رسد. پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم ده سال قبل از پیامبری خود فرمود: علی علیه السلام جان من است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سی ساله بود و راوی عباس عموی پیامبر است که مورد تایید شیعه و برادران ناتنی شیعه است. می گوید: ما با بزرگان قریش در مسجد الحرام نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود، وارد مسجد شد. جلوی خانه کعبه ایستاد و سرش را بلند کرد و گفت: ای خدا به حق بچه ای که در رحم من است، درد وضع حمل را بر من آسان گردان. تا این جمله از دهان ایشان خارج شد، دیوار کعبه شکافت. فاطمه بنت اسد وارد شد و شکاف بسته شد.سعی کردیم قفل ها را باز کنیم ولی قفل های در باز نمی شد. سه روز گذشت دوباره دیوار از همان جای قبلی شکافت و فاطمه بنت اسد در حالی که قنداقه علی علیه السلام در آغوشش بود از خانه خدا بیرون آمد. پیغمبر صل الله علیه و آله و السلم بلند شد و آمد جلو . فاطمه بنت اسد نوزاد سه روزه را دست پیامبر صل الله علیه و آله و السلم داد. امیر المومنین علیه السلام به اذن خدا به زبان آمد: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انک محمد رسول الله ! هنوز پیامبر مبعوث نشده بودند! فرمود: یا رسول الله صل الله علیه و آله و السلم، زبور بخوانم؟ فرمود: بخوان یا علی علیه السلام. فرمود: یا رسول الله صل الله علیه و آله و السلم، تورات بخوانم؟ فرمود: بخوان یا علی علیه السلام. فرمود: یا رسول الله صل الله علیه و آله و السلم، انجیل بخوانم؟ فرمود: بخوان یا علی علیه السلام. فرمود: یا رسول الله صل الله علیه و آله و السلم، قرآن بخوانم؟ فرمود: بخوان یا علی علیه السلام. ده آیه اول سوره مومنون را خواند و پیغمبر خم شدند و فرمود: " قد افلحوا بک "
و خدا چند ده سال بعد پیامبر صل الله علیه و آله و السلم را تهدید کرد که این را بگو. پیامبر بارها و بارها فرموده بود. حدیث منزلت : علی جان تو برای من مثل هارون برای موسایی. پس پیامبر صل الله علیه و آله و السلم چه چیز باید می گفت؟ چیزی که تا به حال نگفته است. برای دریافت حقیقت غدیر و بیرون آمدن از انحراف، باید خطبه غدیر را بخوانیم. خطبه غدیر هفده صفحه است . من کنت مولاه فهاذا علی مولا. هر که را مولای او هستم ای علی علیه السلام بعد از مولای اوست. این ترجمه ای است که ما می کنیم . اما کجای این عبارت من بعدی دارد؟! غدیر مختص امیر المومنین علی علیه السلام نیست. هجده بار نام و عنوان حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف در این خطبه آمده است. هیچ جا کلمه مولا دلالت بر جانشینی و وصایت ندارد. جانشین موقعی می خواهیم که عین آن و اصل آن وجود ندارد. ولی به صراحت نفرموده بود که همین که من هستم علی علیه السلام است.
دهه ولایت از عید غدیر تا مباهله است. چون مطلبی که پیامبر صل الله علیه و آله و السلم فرمود یک هفته بعد سند قرآنی پیدا کرد. فخر رازی می گوید: پیامبر صل الله علیه و آله و السلم اگر علمی و استدلالی حرف زدی و نپزیرفتند بگو بیایید مباهله کنیم. در تفسیر نمی توانی در بیاوری که علی علیه السلام جانشین پیامبر است ولی در تفسیر قرآن می توان به این مفهوم رسید. این حقیقت غدیر است که به انحراف رفته است. مگر زمانیکه علی علیه السلام در حال رکوع انگشتر به سائل داد، آیه نازل نشد؟ انما ولیکم الله و رسول و الذین آمنوا .... پیامبر صل الله علیه و آله و السلم به مسجد دوید که چه کسی در مسجد انفاق کرده است؟ در شان علی علیه السلام مانند خدا و پیامبر صل الله علیه و آله و السلم واجب الاطاعه است، آیه نازل شده بود. اینها چیزهایی نبودند که پیامبر صل الله علیه و آله و السلم نفرموده باشند. چیزی که پیامبر صل الله علیه و آله و السلم نفرموده بود این بود که اینها خود من هستند. می ترسید که این ها را بکشند. لذا خدا می فرماید: یا رسول الله صل الله علیه و آله و السلم همان طور که تا اینجا حمایتت کرده ایم اگر به نتیجه و هدف هم برسانی حفظت می کنیم. نگران نباش.
خطبه غدیر مظلوم است. غدیر مظلوم است. صاحب غدیر مظلوم است.
چرا به انحراف کشاندند؟ پیامبر صل الله علیه و آله و السلم بارها به کنایه فرمودند ولی به این صراحت نفرموده بودند که همانی که من برای شما هستم علی علیه السلام برای شماست. یا علی گفتن کاری ندارد ولی با علی بودن مهم است. بزرگترین یا علی علیه السلام در خطبه غدیر را گفتند و بیعتها کردند و بخ بخ یا علی گفتند!