«ما را موعظه کنید» سیره آموزشی اهل بیت است

کد خبر: 23675
استاد و پژوهشگر معارف قم با توجه به نظارت خداوند بر عالم تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) به دیگران می گفتند ما را موعظه کنید تا اهمیت یادآوری و موعظه را به ما بیاموزند.
وارث: حجت الاسلام علی اصغر قائمی، استاد حوزه علمیه قم، به اهمیت جایگاه موعظه اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) به دیگران می گفتند ما را موعظه کنید تا اهمیت یادآوری و موعظه را به ما بیاموزند.
وی مهم ترین موعظه و یادآوری را تذکر مرگ دانست و افزود: با توجه به تذکرات فراوانی که در زمینه مرگ وجود دارد اما گاهی انسان گذر عمر را فراموش می کند بنابراین همیشه باید یاد مرگ به انسان تذکر داده شود.
حجت الاسلام قائمی دنیا را محلی برای آماده سازی جایگاه آخرت عنوان کرد و اظهار داشت: عمر فرصت انسان برای آمادی سازی آخرت است همان گونه که می فرمایند« الدنیا مزرعة الآخره» انسان باید از این فرصت کوتاه استفاده کند.
کارشناس رادیو معارف یکی از مسائل مورد نیاز انسان را مسأله حقوق بیان کرد و ابراز داشت: حضرت سجاد(ع) در رساله حقوق خود بالغ بر پنجاه حق را برای انسان ذکر کرده و در همین زمینه در آخرت هم پنجاه ایستگاه برای رسیدگی به حقوق مردم وجود دارد و مهم ترین توجه انسان برای عبور از صراط است تا به مقصد نیکی برسد.
استاد حوزه علمیه حقوق دیگران را در آخرت بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: حقوق مؤمنان به اندازه ای اهمیت دارد که در آخرت گاهی از اعمال انسانی بر می دارند و به انسان صاحب حق می دهند.
حجت الاسلام قائمی در ادامه به بیان مناسب عیوب دیگران اشاره کرد و افزود: بیان عیوب تا حدی مهم است که ائمه اطهار(ع) به دیگرا می فرمودند عیب ما را تذکر دهید؛ اما باید مراقب باشیم در را در بیان عیوب دیگران فرد دگیری را مورد اهانت قرار ندهیم.
وی خاطر نشان کرد: ارزش موعظه و تذکر را به اندازه ای ذکر کرد که باعث تغییر زندگی انسان می شود و گاهی که انسان از مسیر دین خارج شده است به وسیله تذکر دوباره به راه بر می گردد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به سفارش های جبرئیل(ع) به پیامبر اکرم(ص) گفت: هرچه زندگی کنی عاقبت مرگ است، به هر چه در این دنیا دل ببندگی آخر جدا می شوی و هر چه را انجام دهی در آخرت برای تو ظاهر می شود.
حجت الاسلام قائمی تمام عالم را مورد نظارت دانست و گفت: هر آنچه در این دنیا وجود دارد مانند دوربینی تحت نظارت خداوند است؛ بنابراین انسان باید توجه داشته باشد گناه را ترک کند و اگر کسی بداند خداوند نظارت می کند در همه مکان ها حتی در خلوت هم حیا می کند.
وی در پایان به اهمیت اخلاص اشاره کرد و ابراز داشت: انسان توجه کند هر آنچه در عالم وجود دارد متعلق به خداوند است و هر کاری را که انجام می دهد تنها برای خداوند باشد بنابراین باید از ریا که اعمال را از بین می برد دوری کرد.
/ز.ع 212