مسجد گوهرشاد؛ یادگاری برای عرض ارادت به اهل بیت در حرم ثامن الحجج(ع)
وی گفت: اصرار بر این بود که هرکسی در ساخت و بنای این مسجد حضور دارد نباید حق الناسی بر گردنش باشد و آدم هایی باشند به اصطلاح اهل نماز و روزه. البته این تقیدات دینی حقیقتا در ساخت بنا هم تاثیر داشت و اگر امروز می گویند بناهای قدیمی استحکام بیشتری دارد از یک جهت علت آن است که آدم هایی که این بناها را می ساختند اعتقادات راسخی داشتند و گرنه که مصالح مورد استفاده تا اندازی مانند مصالح مورد استفاده این روزگار بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: بسیاری از ادیان و مذاهب هستند که الگوی عملی ندارند در حالی که الگوی ما ائمه اطهار(ع) هستند و امروز اگر در جامعه اسلامی بتوانیم سبک زندگی اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) که در بارگاه شان در مشهد قرار دارد را گسترش دهیم جامعه بسیار با آنچه که الان هست متفاوت خواهد شد و آن قدر سخنان حضرت جذابیت و کاربرد دارد که جوانان ما سراغ پهلوانان دروغین هالیوودی نروند.
حجت الاسلام ایزدهی به رویکرد امام رضا(ع) نسبت به مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن زمان اظهار کرد: حضرت نمونه کاملی از اخلاق مداری در جامعه بودند و در عین حال که در مسند قدرت قرار داشتند اما رفتارشان با فقرا و توده های مردم بسیارعادی و صمیمی بود.
وی ادامه داد: مامون عباسی به این علت امام رضا(ع) را از مدینه به خراسان خواند چون فضای خراسان امروزی فضایی بود که با شیعه تناسب شد و بعد از قیام علیه بنی امیه و قیام ابومسلم، مردم به انگیزه اهل بیت دست به قیام زدند و لذا مامون به این علت امام رضا(ع) را دعوت کرد که به مردم ایران بقبولاند که شیعه است و در نتیجه از ظرفیت مردم بهره جوید، ضمن اینکه امام رضا(ع) فضای موجود در کشور ا یران را توسط نیروهایی که تربیت کرده بود تبدیل به جامعه ای بر اساس شرع اسلام کرد، جامعه بستری بود برای سال های بعد و اگر امروز ما شیعه هستیم به زیربنایی بر می گردد که امام رضا(ع) ایجاد کردند.
/ف.م214