حجت الاسلام بی آزار تهرانی: ما در دنیا به ولایت علی بن ابیطالب(ع) زنده می شویم! +گزارش تصویری
وارث: جلسه روضه با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی برادر مهدی جلال و برادر خرازی در هیئت اصحاب الصاحب برگزار شد.
در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:
به تصریح قرآن کریم ما یک زندگانی را داریم که مرز مشترک انسان و موجودات دیگر است. قرآن می فرماید: " مَّتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ " (آیه 32/عبس) این زندگانی یه صورت دیگر می تواند معنا پیدا کند به نام زنده بودن. ما برای اینکه زنده باشیم باید متفاوت زندگی کنیم تا اینکه بخواهیم فقط روزگاری را سپری کنیم.
آیت الله بهجت(ره) می فرمودند: ما آماده ایم در این دنیا با بودنمان قیمت پیدا کنیم نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم. اگر کسی اطاعت کند خدا و رسول صلوات الله علیه را زنده خواهد شد و میفرماید: " يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ" (24آیه / انفال) خدا و رسول ما را به حقیقتی دعوت کرده اند که اگر به آن دعوت لبیک بگوییم، زنده خواهیم شد. فلسفه خلقت هم همین است اگر ما نگاهمان مزین به توحید شود در واقع فلسفه خلقت را یافته ایم. خدا برای چه ما را آفریده است؟ همه مفسرین میگویند: خدا ما را آفریده است نه فقط برای عبادت. چون اگر فقط به عبادت بود قطعا شیطان به اعلاء درجه عبودیت و بندگی میرسید. امیر المومنین علی علیه السلام تصریح می کنند که 6000 سال عبادت در پرونده شیطان بوده است آنهم معلوم نیست که جنسش از جنس دنیایی بوده است یا قیامتی. اگر از جنس قیامتی بوده باشد یعنی باید 6000 را ضربدر 5000 کنی. چون یک روز قیامت معادل 5000 هزار سال دنیا است.
خدا ما را آفرید تا به معرفت الله برسیم و معرفت الله یعنی همان توحید ناب. یعنی عبودیت و خیلی فاصله است بین عبادت و عبودیت. ممکن یک کسی یک عمر عبادت کند و یک نفس عبد می شد. ممکن است یک نفر یک عمر در بیراهه باشد و در یک لحظه انتخاب کند و به عبودت برسد. اینکار ظریف است. بعضی ها زحمت نکشیده رسیدند به مقصد و بعضی ها بدون تلاش رسیدند به مقصد.
فلسفه خلقت این است که ما به اصل توحید یعنی معرفت الله برسیم. قرآن می فرماید: "الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ" (آیه 2/ ملک) خدا این پروژه خلقت را آفرید تا ببیند کدام ما بلد هستیم قشنگ زندگی کنیم؟ کسی که اینجا هنر خوب زندگی کردن را بلد باشد و فقط دغدغه معیشت نداشته باشیم، به کمال میرسیم در غیر این صورت زندگیمان ناقص است. شیعه دغدغه معاش ندارد. ما باید در کنار عقل معاش، عقل معادمان نیز کار کند.
اگر کسی در اینجا درست زندگی کند در امور مادی و معنوی، قیامتش هم زیبا است. کسی اگر دنیایش بر اساس تدبیر درست نباشد و عمرش را در مسیر عشق، علم و معرفت خرج نکرده باشد هیچ وقت نمی تواند قیامت روشنی داشته باشد. لذا اگر ما در اینجا عقل معدمان درست کار کرد، عقل معاشمان نیز درست کار می کند. خدا و حضرت محمد صلوات الله علیه ما را به حقیقتی دعوت کرده اند که اگر ما آن دعوت را بپذیریم زنده می شویم. ما را دعوت به جهاد کرده اند و اینکه ما از لذت های دنیایی بگذریم.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: آنچه که خدا و رسول صلوات الله علیه ما را به آن دعوت کرده اند و ما با آن زنده می شویم، ولایت امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است.
حافظ قلم شاه نجف مقسم رزق است
از بهر معیشت مکن اندیشه باطل
ما اینجا برای معیشت نیامده ایم و البته معیشت دنیا مهم است اما ما آمده ایم از این معیشت پل بزنیم به عیش. هر کسی در هر جایی هست باید قیمت پیدا کند نه اینکه به هر قیمتی زندگی کند.
در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام برادر مهدی جلال و برادر خرازی به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.