حجت الاسلام محمد زاده: هر چقدر شأن بیشتر مطیع باشد، عطایی که می کند با عظمت تر خواهد بود +گزارش تصویری

کد خبر: 29566
مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام محمدزاده و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام برادر میثم نادی در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام محمدزاده و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام برادر میثم نادی در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام محمدزاده را می خوانید:

مراد از کوثر که حضرت زهرا سلام‌الله علیها باشد، چیست؟ علمای تفسیر 24 یا 25 مصداق برای کوثر ذکر کردند. علامه طباطبایی از مفاسر اهل شیعه و فخر رازی از مفاسر اهل تسنن هستند. این دو مراد را بر داشتن فرزند کثیر حضرت لام الله علیها دانستند. استدلال هر دو از لحاظ مضمون تقریباً برابر است.

پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم آخرین پسرش را که دفن کرد، به سمت مدینه و مسجد باز می گشت که مشرکین آنجا اجتماع کرده و خوشحال بودند. در نظر آنها دختر اهمیتی نداشت. به قول شاعر عرب: " بنونا بنو أبنائنا وبناتنا بنوهن أبناء الرجال الاباعد " می گفتند: نسل ما از طریق پسر است و دخترانمان به ما ربطی ندارند.

به همین دلیل دختران را زنده به گور می کردند و آنها را مایۀ ننگ می دانستند. لذا اینکه یک زن بتواند پلی برای ادامۀ نسل مرد باشد، غیر قابل درک بود. بر همین مبنا با مرگ آخرین پسر پیامبر آنها بسیار خوشحال شدند.

پدر عمروعاص با پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم گفتگویی کرد و زمانی که بازگشتند به او گفتند: با چه کسی سخن گفتی؟ گفت: با این ابتر(به پیامبر اشاره کرد.) ابتر در اینجا به معنای منقطع النسل است. کسی که نسلش ادامه ندارد. در واقع هر چیز ناقصی را ابتر می گویند.

" إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ " دشمنان تو و کسانی که این واژه را برایت بکار برده اند، خودشان هستند. این از معجزات قرآن است. قطعاً دشمنانت منقرض می شوند و نسلشان ادامه نخواهد داشت.

پیامبر که پسر ندارد، دخترشان هم در زمان جوانی شهید می شود؛ حتی کودکی که در رحم دارد شهید می شود و مظلومیت اهل بیت علیه‌السلام به اوج می رسد. حادثه ای همانند کربلا پیش می آید و تمام رجال که شهید می شوند، بماند، طفل رضیع هم شهید می شود.

امام سجاد علیه‌السلام بیمار باقی می ماند! اگر خودمان در صحنه بودیم چه قضاوتی داشتیم؟ چه فکری می کردیم. مردمی که بودند، می گفتند: کار تمام شد و نسل پیامبر منقطع شد. فکر می کردند امام سجاد علیه‌السلام هم بین راه شهید می شوند.

راوی می گوید: ماه رمضان به شکنجه گر دستگاه ابن العباس وارد شدم و دیدم روزه می خورد و گفتم: بیماری؟ گفت: خیر گفتم: مسافری؟ گفت: خیر گفتم: عذر دیگری داری؟ گفت: خیر. گفتم: پس اگر هیچ عذری نداری چرا روزه می خوری؟ گفت: برای اینکه من روزه بگیرم یا نگیرم جهنمی هستم. چرا زحمت بیخودی بکشم؟ گفتم: چرا؟ گفت: من تا الان بسیاری از اولادهای فاطمه سلام‌الله علیها را کشتم. شبی خلیفه مرا خواست و گفت: فلان زندان شصت و چند تا از اولاد فاطمه سلام‌الله علیها زندانی هستند باید همین امشب سقف را روی سرشان خراب کنی و یکجا بکشی. من هم چنین کردم و یک شبه شصت وچند تن از اولاد فاطمه سلام‌الله علیها را کشتم، چه روزه و عبادتی؟

راوی می گوید: خدمت امام رسیدم و این جریان را نقل کردم و فرمودند: به خدا قسم یأسش از رحمت خدا و گناهش از آن هم بالاتر است.

متوجه غیبت طولانی حضرت ولیعصر عج‌الله‌تعالی‌فرج‌الشریف هستیم. خواجه نصیر طوسی می فرماید: " وجوده لطف، و تصرّفه لطف آخر، وعدمه منّا " اهل تسنن فکر می کنند که امام غایب به چه درد می خورد! فواید امام همش منحصر در حضور نیست. اگر زمام امور را در دست بگیرند لطفی مضاعف است، پس چرا با برکتی که در تصرفش دارد، غایب است؟ " وعدمه منّا " عدم یعنی غیبت.

علت غیبت ما مردم هستیم. ظلمی که به امامت کردیم! قرار است آخرین حجت باشد. حالا که انقدر اهل بیت علیه‌السلام را شکنجه می کنند و می کشند، غیبت می کند.

" إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ " تعبیراتی که در این سورۀ یک سطری از لحاظ ادبی به کار رفته است، بلاغاً غوغاست. 1) " إِنَّ " یعنی به درستی، قطعاً! 2) خداوند از خودش با ضمیر متکلم مع الغیر تعبیر می کند. خیلی از جاها می فرماید "من " ولی در برخی از جاها می فرماید " ما ". توجیهی از آن، این است که می خواهد عظمت کاری را که کرده است بیان کند. مثلاً در مورد با نزول قرآن: " إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ " یا " إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ " ضمیرها متکلم مع الغیر است و مدام می فرماید " ما ". اینجا هم می فرماید: ما به تو کوثر را عطا کردیم. آن عظمت الهی را با ما بیان می کند. چون همیشه می گویند مُتابع متناسب با مطیع ارزش دارد.

هر چقدر شأن بیشتر مطیع باشد، عطایی که می کند با عظمت تر خواهد بود. ما یعنی خداوندی که وجودش نهایت ندارد. " وَلا تَزيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إلاّ جُوداً وَكَرَماً ". نکتۀ دیگر این است که با واژۀ " عطا " بیان فرموده است. خداوند اعطا کرده است. منشأ بروز حضرت زهرا سلام‌الله علیها فقط عطای خداست.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام برادر میثم نادی به روضه خوانی پرداخت.