حجت الاسلام قرنی: تمام مشکل جامعه انسانی این است که از ولایت دوری گرفته است +گزارش تصویری
وارث: مراسم جشن شب ولادت امام علی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام قرنی و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج محمد دلسوز در هیئت محبین الائمه علیه السلام برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام قرنی را می خوانید:
در لسان روایات و در عرف اهل عرفان ماه رجب، ماه ولایت است. ماه علی علیه السلام است و ماه شعبان، ماه نبی صلوات الله علیه است و این در بطون روایات است و در صلوات شعبانیه بارها خوانده اید که " هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ " و ماه مبارک رمضان، ماه خدا است. درباره ماه رمضان در خطبه حضرت محمد صلوات الله علیه آمده است: "عبادالله قد أقبل إلیکم شهر اللَّه ". از این ترتیبی که بین این 3 ماه وجود دارد، بعضی از اعاظم (این تعبیر بعضی از اعاظم از امام خمینی(ره) است که هر وقت ایشان تعبیر بعضی از اعاظم را به کار می برند، منظورشان استاد الهی شان مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است.) مرحوم ملکی تبریزی یک بیانی دارند و یک برداشت عرشی و بلندی دارند از این چینش و از این ترتیبی که بین این 3 ماه که بیان می کنند، می فرمایند: همانطوری که تا کسی وارد ماه رجب نشود و 30 روز در ماه رجب سیر و سلوک نداشته باشد، به ماه شعبان نمی رسد. امکان بدون ندارد بدون ورود به ما رجب کسی به ماه شعبان وارد شود و تا کسی وارد ماه شعبان المعظم نگردد و 30 روز در ماه شعبان سیر نکند، امکان رسیدن به رمضان المبارک برای او فراهم نمی شود. بعد از این ایشان یک تعبیر قرآنی و عرفانی دارند که مضمون آن هم در قرآن، هم در عرفان و هم در حکمت مشاء کاربرد دارد و آن این است، تعبیر "تطابق کونین". تطابق کونین به این معنا که، یک همخوانی و تطابقی بین عالم تکوین(عالم طبیعت و آفرینش) و عالم تشریع(شریعت). اینها با هم در تضاد و در تعارض نیستند و همخوانی دارند. به طور مثال: بحث فطری بودن دین است. دین با خلقت آدمی همخوانی دارد و در تعارض نیست. شیعیان در زمان امیرالمومنین علیه السلام اگر می خواستند فرزند خودشان را محک بزنند که مثلا این بچه امید خیری درش هست یا نه، میبردند در مسیر عبور حضرت امیر علیه السلام و بدون اینکه فرزندشان حضرت را بشناسد، از او می پرسیدند آیا این آقا را دوست داری؟
برخی ها را آدم تا می بیند بدون اینکه بشناستشان، به دل می نشینند و برخی ها هم به قول آیت الله آقا مجتبی تهرانی هرچه استخاره می گیری تا دوستشان بداری، بد می آید!
وقتی فرزند ابراز تمایل می کرد به حضرت امیر علیه السلام، پدر و مادر خوشحال می شدند. این فطرت است. کسی که خنکای محبت دل ما را در دلش میابد(یافتنی است، گفتنی نیست) مادرش را دعا کند.
مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فرموده بودند از باب تطابق کونین اگر ماه رجب، ماه علی علیه السللم است و ماه شعبان، ماه نبی صلوات الله علیه است و همانطوری که تا کسی درعالم طبیعت وارد ماه رجب نمی شد و در ماه رجب سیر نمی کرد امکان رسیدن به ماه شعبان فراهم نمی آید، همانطور اگر کسی بارگاه ولی زانو نزد و مودب به آداب ولایت نگردد، امکان رسیدن به نبی صلوات الله علیه فراهم نمی آید. بدون واسطه علی علیه السلام به حضرت محمد صلوات الله علیه رسیدن، ممکن نیست.
اگر ماه شعبان ماه نبی صلوات الله علیه است و ماه رمضان ماه خدا است، همانطوری که تا کسی وارد ماه شعبان نشود و در این ماه سیر و سلوک نکند به ماه مبارک رمضان نمی رسد. تا کسی در مکتب نبی صلوات الله علیه زانو نزند و مودب به آداب نبوی نشود، امکان رسیدن به خدا فراهم نمی شود.
ره چنان رو که رهروان رفتند...
اگر کسی تصور بکند که بدون واسطه ولی به نبی می تواند وارد شود و بدون واسطه ولی ورود بر نبی پیدا کرد، این از دیوار وارد شده است. کسی که از دیوار وارد شود میزبانش نمی شود بلکه با چوب دنبالش می کنند چون دزد است و از خانه بیرونش می کنند. کسی که بدون واسطه نبی خدا را می خواهد نمی تواند بدون واسطه!
عرفا با مو بلند کردن و انجام حرکات خاص نیست بلکه عرفان، دارایی است. حکمت دانایی است. عارف دارا است و حکیم دانا است و مقام دارایی فوق مقام دانایی است. این به معنای حذف ولایت و ابطال نبوت در مسیر کمال و سعادت نیست. تمام مشکلات امت اسلامی به خاطر این است فاصله گرفتن از ولایت است. فاصله گرفتن از ولایت است که داعش، وهابیت و ... را به وجود می آورد. فاصله گرفتن از ولایت است که این فجایع را ببار می آورد.
ابو حامد غزالی کتابی دارد به نام احیاء العلوم که کتاب خوبی است منتها با سبک اهل سنت. مرحوم فیض کاشانی(داماد ملاصدرا) درباره این کتاب فرمود : این کتاب بی روح بود. قالب خوبی داشت امام روح نداشت. او روایات اهل بیت علیه السلام را در این کتاب تزریق می کند و اسمش را می گذارد، المحجّه البيضاء فی احیاء الحیاء و کتاب ابو حامد غزالی را احیاء میکند. فیض کاشانی روایتی تکان دهنده می گوید، امام صادق علیه السلام از موسی کلیم الله نقل می کنند.(زمانی که امام محمد باقر علیه السلام به شهادت رسیدند، خبر رسید به منصور دوانیقی و او گقت الحمدالله که کسی که پیامبر صلوات الله علیه را ندیده بود و از ایشان روایت نقل می کرد، مُرد. این سخن به گوش امام صادق علیه السلام رسید و ایشان نه تنها نقل روایات حضرت محمد صلوات الله علیه را قطع نکرد بلکه به نقل روایات از حضرت عیسی علیه السلام، حضرت موسی علیه السلام و حتی به نقل احادیث قدسی نیز پرداختند.)
حال روایت امام صادق علیه السلام از موسی بن عمران علیه السلام این است؛ موسی بن عمران سفر نامه دارند. حکما و انبیاء الهی سفرنامه دارند. استاد الهی ما آیت الله حسن زاده آملی می فرمایند: روایات معراجیه سفرنامه حضرت محمد صلوات الله علیه است. سفرنامه حضرت موسی علیه السلام آن مشاهداتی است که در مسیر میقات داشته است. موسی علیه السلام در مسیر میقات می بیند که یک مرد برهنه بر روی زمین نشسته است. آنچنان برهنه که با خاک خودش را پوشانده بود و نام خدا بر زبان دارد. موسی تعجب کرد که کسی که نام خدا بر زبان دارد انقدر مستاصل می شود؟! رفت به میقات پروردگار و مناجاتش که تمام شد به خداوند گفت: فقر هم حدی دارد! آن مرد نام تو را بر زبان داشت. خداوند فرمود: موسی از طرف ما به او بگو زبان بر دهان بگیرد وگرنه باد را می فرستم تا خاک را هم ببرد و آبرویش برود. موسی گفت: خدایا مگر او چکار کرده است؟ خطاب شد موی او دو مشکل دارد؛ موسی این آدم قسی القلب است و بی رحم. من زبان ذاکری که از سینه پر کینه نشأت بگیرد را قبول ندارم.
(امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: یقینا خدا به کسی رحم می کند که رحم داشته باشد.)
این یک مشکل او است. برو نزد او و او خودش مشکل دومش را می گوید. موسی نزد آن مرد رفت و دید او ذکر می گوید و به او گفت: من از خدا احوالی از شما پرسیدم و پیامی برای شما آوردم. تا این را گفت آن مرد پرسید تو مگر که هستی؟ موسی فرمود: من پیغمبر خدا هستم. آن مرد گفت: ادعای بی خود نکن! خدا بین خودش و خلقش واسطه نمی فرستد. موسی فهمید مشکل چیست. بدون واسطی نبی و ولی خدا را خواندن از دیوار وارد شدن است!
حرف آخر؛ خدا از من و شما نماز و حج نمی خواهد بلکه خدا از من و شما نماز با ولایت و سینه مالامال از رحمت می خواهد. خداوند از من و شما حج با ولایت و سینه مالامال از محبت می خواهد.
عید غدیر به تنهایی کافی نیست و لحظه به لحظه زبان و قلب ما باید مترنم به " الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ " باشد.
تمام مشکل جامعه انسانی این است که از ولایت دوری گرفته است.
در ادامه این مراسم؛ مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج محمد دلسوز به مدیحه خوانی پرداخت.