حجت الاسلام پناهیان: اگر مردم وارد معادلات قدرت شوند و معادلات سیاسی را درک کنند، آگاه خواهند شد +گزارش تصویری
وارث: مراسم جشن ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج امیر عباسی در هیئت شهدای گمنام برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:
یکی از مقدمات و زمینه سازیهای ظهور این است که مردم ما و منطقه و جهان تا کنون حداقل سیوپنج سال است که در رأی یک حکومت اسلامی و مردمی یک عالم دینی را میبینند دیدن این وضعیت آنها را آماده میکند برای اینکه بعد از ظهور حضور حضرت علیه السلام را در رأس حکومت جهانی و منطقه ای به سهولت بپذیرند و هر چه بر تجربیات خوب این حکومت دینی افزوده شود اینها همه در جهت مقدمه سازی برای ظهور بهکار گرفته خواهد شد .اکنون شرایط با سالهای اول انقلاب و حتی با پیش از انقلاب ؛ که مردم از یک عالم دینی دخالت در سیاست را انتظار نداشتند چه برسد به این که در رأس حاکمیت هم قرار بگیرد، خیلی متفاوت است . اکنون باتوجه به تاریخ کشور ما و هم شرایطی که در منطقه به وجود آمدهاست. شما نظایر و امور که شبیه هستند را هم در عراق و هم در لبنان و بحرین مشاهده میکنید مردم کم،کم انتظار دارند که از یک عالم دینی صرفاَ کار تربیتی نبینند از یک عالم دینی صرفاً کار اخلاقی انتظار نداشته باشند بلکه کار حکومتی نیز انتظار داشته باشند.
پس از این مقدمات طبیعی که برای ظهور مقدمه سازی میکند اگر حضرت تشریف فرما شوند طبیعتاً مردم نسبت به این مسئله آسان تر پذیرش خواهند کرد. ما باید به نقطه برسیم تا این درک، یک درک عمیق بشود که متاسفانه این طور نیست و ما فکر میکنیم تصادفاً و از حسن اتفاقات مسائل به هم جور شده و این گونه شده است که یک عالم دینی در رأس حکومت قرار گرفته است.
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب ولایت فقیه شان که در واقع پیاده شده چند جلسه درس خارج ایشان است، مفصلاً توضیح دادهاند. همانطور که انبیا حکومت میکردند علما هم باید همین کار را بکنند.
در این جلسات آنقدر تاریخ را مرور میکنیم تا برداشتمان از تاریخ یک برداشت دقیق شود. روانشناسان میگویند مردم بر اساس نگرششان عمل میکنند و بر اساس آگاهیشان عمل نمیکنند. نگرش با آگاهی متفاوت است. زمانی که تاریخ اسلام را دقیق بخوانید برداشتهای درست به دستتان میآید.
نکتهای را که در پیمان عقبه دوم در جریان هجرت بحث کردیم را مرور کنید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بلافاصله زمانی که هفتاد و دو نفر با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بیعت کردند، رئیس برای قبایل تعیین کردند. رئیس برای قبایل تعیین کردن کجایش در رسالت انبیا نوشته نشده و کار دینی است ؟ جدا از این سؤالها این موضوع اینقدر مهم است که جبرئیل امین اسامی را پایین میآورد. کمی نگاه کنید برداشتتان از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله یقیناً عوض میشود ما تاریخ را تنها به دلیل آنکه آگاه شویم نگاه نمیکنیم بلکه هدفان این است که برداشتمان عوض شود.
من برای این به مباحث قبل اشاره میکنم که میبینم در میان مردم با این عقاید مستتکرانه برخورد میشود و جریان تارت و جاهای دیگر را صحبت کردیم و مردم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این برداشت را ندارند و فکر میکنند همُّ و غم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تنها مسئله توحید و عبادت و اخلاق که به دنبال آن است بوده و فوقاش هم بیان احکام میکردند. این برداشت صحیح نیست و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حاکم بودند و در مدینه حکومت تشکیل دادند تمام نبرد در مدینه به دلیل داستان قدرت و حکومت بوده است. بعد از آن هم نبردها ادامه پیدا کرد به دلیل این که یک قدرت نوظهور بود. همان طور که اکنون یمن را بی هیچ دلیلی بمب باران میکنند. آنها دینشان تغییر نکردهاست لذا زمانی که از این دین، قدرت استصال کردند بمب باران و محاصره میشوند و حتی آب و نان نیز نباید داشته باشند.
اکثر مردم این ها را نمیدانند و اصلاً وارد معادله قدرت نشدهاند و به سفره خودشان کار دارند که این سفره چطور پر و خالی میشود معادلات قدرت خیلی امور پیچیدهای هستند. چرا تمام دولتهای کشورهای اروپایی فکر میکنند اگر خانه های اسرائیل که به اندازه یک استان ما است از بین برود آنها نابود میشوند؟
زمانی که با اسلام آشنا میشوی باید با معقوله قدرت دقیق آشنا شوی و زمانی که با تاریخ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آشنا میشوی باید وارد مقوله قدرت شوی. مشرکین مکه که با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میجنگیدند به دلیل قدرت بود آنها که از بعد اعتقادی نمی جنگیدند بلکه میدیدند قدرت از دستشان خارج شدهاست. قدرت یک مقولهای است و معادلات قدرت یک معادلاتی است که ما باید از این مسائل سر در بیاوریم اگر سر در بیاوریم میگوییم دو جنگ یکی داخلی و یکی خارجی تا کنون در کشور ما تحمیل شدهاند.
جنگ داخلی که به ما تحمیل شد قائله کردستان بود که حداقل دو سال عین رفتار داعشیها برای سرهای بریده جایزه میگذاشتند. یک جنگ دیگر هم جنگ تحمیلی که زمانی که وارد معادلات قدرت شوی میگویی یکی از مؤثرترین عوامل این دو جنگ؛ در قائله کردستان آقای بازرگان بود و در آغاز جنگ تحمیلی بنیصدر بود. اگر دولت ضعیف شود به شما حمله میکنند. سیاسیون ضعیف و وابسته و سست در کشوری قدرت بگیرند یا باید برده برود و یا باید برده بشود. در معادلات قدر وارد شویم به سراغ افزایش اقتدار حاکمیت وارد میشویم و متوجه میشویم چرا دین دستور داده است ما باید برای ولی عادل که سرپرست جامعه است دعا کنیم؟ و آن حرف امیرالمؤمنین علیه السلام را متوجه میشویم که زشتترین ظلم، ظلم به امام است و متوجه میشویم مظلومترن فرد در جامعه اسلامی امام جامعه اسلامی است. چرا که دشمنان محدودیتهای او را میدانند و فشار میآورند و دوستان محدودیتها او ار نمیدانند و از طریق دیگری فشار میآورند و این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمودند: حاکم نمی تواند همه چیز را بگوید. آقا هم روز گذشته فرمودند: " هرچه که دانسته میشود را که نمیشود، گفت." من نمیخواهم در فضای سیاسی حال حاضر بحث کنم امّا کلاً بدانید مردم اگر وارد معادلات قدرت بشوند و این مسائل را عمیقاً درک کنند، آگاه خواهند شد.
با چند دعوا قدرت امپراتوری عثمانی را کاهش دادند. من اخیراً در این هفته سه چهار سخن دروغین که روحم هم خبر نداشته از خودم شنیدهام. در یک شهری پخش کردند که فلان شخص جهاد اعلام کرده است و این حرف پخش شده و مردم به خیابان ریختهاند. من مطمئن هستم اگر به آنجا برسم مردم تشکر هم میکنند. والله ما در تهران یک عدهای میخواستند کاری کنند من گفتم تظاهرات تند اکنون صلاح نیست. چندین پیام تاکنون به دست ما رسیده است که این حرف ها را شما گفتهاید. در صورتی که من نگفتهام کسی که با من آشنا باشد میداند اصلاً ادبیات من نیست. مطمئن باشید بچه حزب اللهی دروغ نمیبنده. خیلی راحت میخواهند دعوا درست کنند. بروی و بررسی کنی حتماً میبینی از آن طرف نیز براساس همین اقوال دروغ دارند میریزند و یک جنگ الکی راه میاندازند که اگر وارد معادلات قدرت شوی متوجه میشوی دلیل اش چیست.
برخی از سیاسیون و تیترهای روزنامه نیز کاملاً مشخص است که لحنشان به گونهای است که به دنبال دعوا هستند. به معادلات قدرت بیایی متوجه میشوی.
از این زاویه به جریان اسلام دقت کنید که حضرت یک حکومت تشکیل دادند و در جریان این حکومت حضرت چگونه رفتار کردند. ان شاالله نگرش ما نسبت به جهان اسلام دقیق شود و همانی که بوده است، باشد و از کنار کوچک ترین حادثه تاریخ راحت رد نشویم و دقت کنیم و باقی قطعات پازل را نیز با دقت و عقلانیت بچینیم.
حضرت امام فرمودند: "در زمان رسول خدا صلوات الله علیه اینطور نبود که تنها قانون را بیان و ابلاغ کنند بلکه آن را اجرا میکردند." خُب این قدرت و نفوذ اجتماعی میخواهد. نفوذ اجتماعی که در خدمت حکومت قرار بگیرد و بدون حکومت نمیشود این کار را کرد. بسیاری از مردم این را باور ندارند و برداشتشان این نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای حکومت کردن آمدهاند در حالی که خیلیها فکر میکردند برای ابلاغ کردن، فرستاده شده اند. حکومت اقتدار میخواهد اگر ما این بخشهای تاریخ اسلام که داستانهای خیلی تکان دهنده مدینه است را خبر نداریم به دلیل این است که دوست نداریم پیامبراکرم صلی الله علیه و آله حاکم باشد.
چند آیه درباره اصل حکومت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
( سوره مائده -) " ان حكمت فاحكم بينهم بالقسط انالله يحب المقسطين." دستور خدا به پیامبرش که تو باید با عدالت حکم کنی.
( سوره مائده-آیه 48) " فاحکم بینهم بما انزل الله" به آنها به آنچه خدا نازل کرده است حکم کن.
"و لا تتبع اهواء هم عما"" زمانی که حم میکنی از هوای نفس هیچ کس پیروی نکن"
در آیه دیگر می فرمایند "يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى" در قرآن کریم خیلی جاها زمانی که دستور به حکمرانی میدهد بالافاصله اضافه میکند زمانی که حکم کردی دیگر به دل کسی نگاه نکن.و آنچه خدا یاد داده همان را اجرا کن.
در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج امیر عباسی به مدیحه خوانی و مولودی خوانی پرداختند.