امام زمان(عج) زمانی میآید که دنیا استطاعت همراهی با حضرت را داشته باشد
در این همایش آیتالله محیالدین حائری شیرازی با اشاره به فرازهایی از دعای سلامتی امام زمان(ع) بیان داشت: واژه «طوعا» در این دعا بیان میکند که بشر با رغبت راه الهی را در پیش بگیرد که البته زمان میبرد، در واقع انبیاء خیلی تلاش کردند که زمینه «لا اکراه» را فراهم کنند، اما این فرهنگ در میان مردم شکل نگرفت.
وی افزود: حضرت ولی عصر(عج) زمانی میآید که مردم میدانند چه کار کنند، اهل عالم کاملاً استطاعت دارند که با ایشان راه بیایند.
آیتالله حائری با بیان اینکه محبوبان درگاه خدا همیشه مورد تهدید مردودان قرار میگیرند، گفت: آنچه تاریخ را به سرنوشت رساند پاکیها بود و این نشان میدهد که پاکان باید تلاش بیشتری کنند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند متقین را قبول دارد، اما برای متقیان شروطی را مطرح میکند، ادامه داد: تعالیم انبیاء میگویند که باید مانع ظلم شد و بنابراین هابیل نباید در مقابل قابیل تسلیم میشد. قابیل انسان بدی نبود و قابل تربیت بود، چنانچه اگر هابیل زنده میماند به اندازه آدم صاحب نسل میشد، در واقع کشتن هابیل کشتن نسلهای دیگر بود.
استاد اخلاق با تاکید بر اینکه در مسائل علوم تجربی مطالبی میآموزیم که واسطه ما برای تعلیمات کلمات است، خاطرنشان کرد: در این راه شأن علوم انسانی مشخص میشود که جایگاه کلام و تشخیص خداست، زمانی که حضرت صاحب امر(عج) ظهور میکند زمانی است که مردم تمکین کنند و در واقع به مرحلهای میرسند که به حکم الهی، راضی هستند.
آیتالله حائری شیرازی با اشاره به اینکه بزرگترین تسبیح خداوند در روز عاشورا واقع شده است، بیان داشت: برای اینکه بزرگترین مصیبت در عاشورا رقم خورده است، انسان در علوم تجربی به وسیله پیروزیها به خدا نزدیک میشود و در علوم تجربی انسان متوجه میشود که کار کامل را خدا کرده است. بنابراین مشکل های انسان در علوم انسانی است.
/ف.م214