حجت الاسلام صحت قول: انتظار به معنای صبر است
وارث: مراسم جشن ولادت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی با سخنرانی حجت الاسلام صحت قول و مداحی کربلایی امین مسجدیان و کربلایی مهدی پناه در هیئت حسین ابن علی علیه السلام برگزار شد.
در روایات داریم کسی از امام صادق علیهالسلام پرسید جذبه چگونه اتفاق می افتد؟
عرفا می گویند همه عالم جذبه است و چون ما خاموش هستیم این عالم را خاموش می بینیم. لذا برای ما جذبه ندارد چون روشن نیست.
حضرت فرمودند: این سه شب را هر کس احیا کند ، نخوابد؛ در شب لیله الرغائب و همچنین در شب نیمه شعبان، شب نیمه شعبان در روایتی که از امام صادق علیهالسلام داریم شب نیمه شعبان شب لیله البرات است. شما اعراب می دانید برات به معنای چک تضمینی است و این شب چک تضمینی به آدم میدهند و سومین هم شب قدراست، بیدار باشد با تفکر و با توجه قلبی به صاحت حضرت بقیه الله اعظم ، جذبه اتفاق می افتد یعنی عالم روشن می شود و مسیرها را می بیند. لذا نیمه شعبان شب عظیمی است.
همه را گفتم که قدر بدانیم و دعا کنیم دعا خیلی حقیقت دارد. در بحث حضرت بزرگترین چیزی که از ما خواستند دعا است. این دعا تاثیر دارد.
در خصوص احوالاتی که در عصر غیبت است. باید دقت کنیم که وجود نازنین حضرت بقیه الله اعظم؛ یک عصر غیبت دارند و یک عصر ظهور به هیچ وجه به ما اجازه نداند که اعلام کننده، اتمام عصر غیبت باشیم و نمی دانیم، شاید ان شالله خدا توفیق دهد. همین جمعه، هر چند جمعه خیلی موضوعیت ندارد و ما هرچه روایت داریم شنبه است اما برخی گفتهاند چون روز عاشورا جمعه بوده است که این هم از جهت تاریخ نگاه کنیم دقیق نیست و همان روز شنبه بوده است. ما نمی توانیم بگوییم هم اکنون عصر غیبت تمام شده است و هرچه علائم هم برای حضرت بقیة الله گفته اند این دو دسته است که یک دسته برای عصر غیبت است و یک دسته نیز برای عصر ظهور است.
می دانید حضرت یک ظهور مخفی دارند سپس یک ظهور علنی دارند. که آن ظهور مخفی را سیصد و سیزده نفر متوجه می شوند اما ظهور علنی را همه مردم متوجه می شوند. ما می دانیم در عصر غیبت هستیم و نمی دانیم وارد عصر ظهور شده ایم یا خیر، مشخص نیست.
مراقب باشیم بعضی هیجانی می شوند. ما مواظب باشیم در این هیجانات قرار نگیریم. قضیه ای که در خصوص اتمام عصر غیبت است. علائمی است که باید همه با هم جمع شوند.
این آشنایی با فرهنگ امام زمان عجلالله تعالی اکنون ضرورت دارد. چرا که اکنون برخی از حرف ها زده شده است که اکنون ظهور اتفاق می افتد. نه این طور نیست نباید این حرفا را بزنیم. از ما نخواسته اند.
چرا انقدر به این شیعیانی که در عصر غیبت هستند توجه شده است و راز اینکه ما جزئی از این شیعیان باشیم چیست؟
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله می فرمایند:" قوم آخر زمان عجلالله تعالی این ویژگی را دارند که در دینشان محکم هستند. و مردم در عصر غیبت در شب تاریکی هستند و راه به امامشان ندارند. و یک یأس عمومی در دنیا ایجاد می شود. یک یأس هم در شیعه ایجاد می شود و کم کم تمام مضامین دعایی کم رنگ می شود. حضرت فرمودند: استجابت دعا اینطور می شود؛ که اگر یک نفر مستجاب الدعوه پیدا شود و ادعای نبوت کند و از مردم دعوت کند. مردم به سمت او می روند. حضرت می فرماید: هیچ کس جرات نمی کند؛ صلاة استغاثه بخواند."
رویت حضرت بقیه الله اعظم طولانی می شود و یأس در شیعه ایجاد می شود. سه گروه می شوند: کمی از مردم معتقد می شوند که او می آید. همین اعتقاد کمی که در شیعیان است. گروهی می گوید: فوت کرده و گروه دیگر می گویند: بدا نازل شده است.
همه ویژگی را می دهند برای اینکه این ویژگی در بچه شیعه وجود داشته باشد. همه این ویژگی ها به صبر است و از ما خواسته اند که صبر داشته باشیم. انتظار به صبر است؛ این صبر امیدواری می آورد. شیعه مظهر امیدواری است و در ذهن اش نه و نمی شود وجود ندارد. لذا در روز نیمه شعبان به زندگی بازگردیم و نمی شودهای زندگی را بررسی کنیم. شیعه امیدوار است. اهل ناامیدی نیست. هر کس با شیعه مشورت کند به او امید می دهد این فرهنگ نباید در ما باشد که برخی تنها می گویند:نه! این فرهنگی است که اهل بیت علیهالسلام با آن مخالف کردند.
شیعه امیرالمومنین علیهالسلام یعنی مومن، مومن یعنی کسی که محل آرامش است این حسینه و جلسات یعنی محل آرامش که شما می آیید باید آرامشی در شما ایجاد شود هر کسی که بحث ناامیدی مطرح کند از ما نیست.
در ادامۀ این مراسم ذاکران اهل بیت علیهم السلام، کربلایی امین مسجدیان و کربلایی مهدی پناه به مولودی خوانی پرداختند.