ویژه نامۀ ایام شهادت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع)

کد خبر: 36303
ویژه نامۀ سایت وارث به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت علی علیه السلام

وارث:ویژه نامه شهادت حضرت مولی الموحدین عین الله ، اسدالله ، ولی الله ، اذن الله ، نور الله ، وجه الله ، اسدالله الغالب ، غالب کل غالبفاروق اعظم ، یعسوب الدینامیرالمومنین ، عین الیقین ، علی ابن ابیطالب علیه افضل صلوات المصلینولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در قرآندر مورد ولایت حضرت امیر المومنین علی ابن ابیطالب(ع) آیه ولایت (مائده ، ۵۵ )نازل شده است که روی مسأله «ولی» تکیه شده و حضرت علی (علیه السلام) به عنوان ولی مسلمانان، معرفی شد. با اینکه «ولی» معانی متعددی را داراست؛ اما قرینه ه‏ایی در آیه ولایت می باشد که نشان می دهد،«ولی» در اینجا به معنی متصرف و سرپرست و صاحب اختیار است، چون اگر به معنی ناصر و دوست و یاور باشد، همه ی مومنان را شامل می شود، همان طوری که در آیه ۷۱ توبه می‏خوانیم: «وَالْمُؤمِنونَ وَالْمُؤمِناتُ بَعْضُهُم اَوْلیاءُ بَعْضٍ» مردان و زنان با ایمان اولیای یکدیگرند... .یعنی ولایت در آیه ۵۵ سوره مائده هم منحصر به مورد خاصّی شمرده شده و آن شخصی است که در حال رکوع صدقه داد و کلمه «انّما» که دلیل بر انحصار است که همراه آن می باشد.این تعبیر سبب می شود که ما یقین پیدا کنیم «ولایت» در آیه فوق به معنی دوستی و یاری کردن نیست (همچنین معانی دیگری که شبیه و قریب به این معنی است) بنابر این راهی جز این باقی نمی ماند که به معنی متصرف و صاحب اختیار و سرپرست باشد که ولایتش در ردیف ولایت خداوند و پیغمبر اکرم (ص) قرار گرفته ... .آیه بعدی آن «وَ مَنْ یَتَولَّی اللهُ وَ رَسُولَهُ وَ الذینَ آمَنُوا فَاِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبُون»کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند (پیروزند) زیرا حزب الله پیروز می‏باشد... در واقع تکمیلیه برای مضمون آیه قبل، و در آن قرینه ی دیگری به معنی ولایت بمعنی تصرف و سرپرستی دیده میشود، زیرا تعبیر به «حزب الله» و غلبه بر دشمنان مربوط به تشکیل حکومت اسلامی است، نه یک دوستی ساده و عادی، و این خود می‏ رساند که ولی در آیه قبل، به معنی سرپرست و حاکم و زمامدار اسلام و مسلمین است، چرا که در معنی «حزب»، یک نوع تشکل و همبستگی اجتماعی برای تأمین اهداف مشترک نهفته شده... . همچنین آیات دیگری هم وجود دارد که ولایت حضرت علی ( علیه السلام ) رو اثبات میکند... مثل آیه تبلیغ، آیه اولوالامر، آیه ذی القربی، و آیات دیگری که با استفاده از آن ها می توانیم ولایت حضرت را اثبات کنیم. حضرت علی علیه السلام در آینه کلام اهل بیت علیهم السلامحضرت علی علیه السلام، آیینه پیامبرانپیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس می خواهد نوح را در عزم و اراده اش، آدم علیه السلام را در آگاهی اش، ابراهیم علیه السلام را در بردباری اش، موسی علیه السلام را در زیرکی و تیزهوشی اش و عیسی علیه السلام را در پارسایی و پرهیزگاری اش بنگرد، به علی بن ابی طالب علیه السلام نگاه کند».هفت امتیاز حضرت علی علیه السلامپیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: «علی جان، من بر تو به نبوّت برتری دارم و پس از من رسالتی در کار نیست و تو در هفت چیز بر مردم برتری داری که اَحَدی از قریش را سزا نیست تا با تو در آنها به مخالفت پردازد.تو در میان آنان اوّلین کسی هستی که ایمان آوردی؛ وفادارترین آنان بر پیمان هستی؛ قوی ترین ایشان در اجرای فرمان پروردگاری؛ بهترین کسی هستی که بین آنان به مساوات عمل می کنی؛ در مردم داری از همه آنان عادل تر و از همگان آگاه تری؛ و سرانجام، به لحاظ مزیّت و مرتبت والاترین آنان نزد خداوندی».برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:حضرت علی(ع) در کلام اهل بیت(ع)شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تهدمت و الله اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى قتل ابن عم المصطفى ...(نداى آسمانى)على عليه السلام پس از خاتمه جنگ نهروان و بازگشت بكوفه در صدد حمله بشام بر آمد و حكام ايالات نيز در اجراى فرمان آنحضرت تا حد امكان به بسيج پرداخته و گروههاى تجهيز شده را بخدمت وى اعزام داشتند.تا اواخر شعبان سال چهلم هجرى نيروهاى اعزامى از اطراف وارد كوفه شده و باردوگاه نخيله پيوستند،على عليه السلام گروههاى فراهم شده را سازمان رزمى داد و با كوشش شبانه روزى خود در مورد تأمين و تهيه كسرى ساز و برگ آنان اقدامات لازمه را بعمل آورد،فرماندهان و سرداران او هم كه از رفتار و كردار معاويه و مخصوصا از نيرنگهاى عمرو عاص دل پر كينه داشتند در اين كار مهم حضرتش را يارى نمودند و بالاخره در نيمه دوم ماه مبارك رمضان از سال چهلم هجرى على عليه السلام پس از ايراد يك خطابه غراء تمام سپاهيان خود را بهيجان آورده و آنها را براى حركت بسوى شام آماده نمود ولى در اين هنگام خامه تقدير سرنوشت ديگرى را براى او نوشته و اجراى طرح وى را عقيم گردانيد.برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:شهادت حضرت علی (ع)ایمان و عبادت حضرت علی علیه السلاملم اعبد ربا لم اره.(على عليه السلام)حقيقت عبادت تعظيم و طاعت خدا و چشم پوشى از غير اوست،بزرگترين فضيلت نفس ستايش مقام الوهيت و تقرب جستن بساحت قدس ربوبى است،عبادت اگر با شرايط خاص خود انجام شود مقام بسيار بزرگ و افتخار آميزى است چنانكه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بوسيله كلمه عبد تجليل شده و قبل از عنوان رسالت عبوديت او قيد گرديده است:اشهد ان محمدا عبده و رسوله.براى سير مراتب كمال بهترين وسيله پيشرفت،تهذيب و تزكيه نفس است كه راه عملى آن با عبادت حقيقى صورت ميگيرد.انجام عبادت تنها براى رفع تكليف نيست بلكه وسيله نمو عقل،و موجب تعديل و تنظيم قواى وجودى است كه نفس را از آلودگيهاى مادى باز ميدارد،بهترين وجه عبادت انجام امرى است كه بدون ريا و سمعه بوده و صرفا براى خدا باشد و در اين شرايط است كه صفت تقوى ظهور ميكند و بدون آن انجام عبادات مقبول نيفتد.برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:ایمان و عبادت حضرت علی(ع)علم و حكمت على عليه السلامان ههنا لعلما جما (على عليه السلام)در مورد علم امام و پيغمبر عقايد مردم مختلف است گروهى معتقدند كه علم آنان محدود بوده و در اطراف مسائل شرعيه دور ميزند و جز خدا كسى از امور غيبى آگاه نمي باشد زيرا آياتى در قرآن وجود دارد كه مؤيد اين مطلب است من جمله خداوند فرمايد:و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو)(1) كليدهاى خزائن غيب نزد خدا است و جز او كسى بدانها آگاه نيست) و همچنين فرمايد: (و ما كان الله ليطلعكم على الغيب) (2) و خداوند شما را بر غيب آگاه نسازد) در برابر اين گروه جمعى نيز آنها را بر همه امور اعم از تكوينى و تشريعى آگاه دانند و عده‏اى هم كه مانند اهل سنت بعصمت امام قائل نمى‏باشند امام را مانند ديگر پيشوايان دانسته و گويند ممكن است او چيزى را نداند در حاليكه اشخاص ديگر از آن آگاه باشند همچنانكه عمر در پاسخ زنى كه او را مجاب كرده بود گفت. (كلكم افقه من عمر حتى المخدرات فى الحجال) (3) همه شما از عمر دانشمندتريد حتى زنهاى پشت پرده) .برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:علم و حكمت حضرت على عليه السلام           شجاعت و هيبت على عليه السلامانا وضعت فى الصغير بكلاكل العرب و كسرت نواجم قرون و ربيعة و مضر.(نهج البلاغه خطبه قاصعه)صفت شجاعت يكى از اركان اصلى فضائل نفسانى است و عبارت است از عدم تزلزل نفس در امور خطيره و هولناك،و مظهر تام و مصداق حقيقى آن وجود على عليه السلام بود.اگر چه در فصول پيشين ضمن شرح خدمات نظامى آنجناب چه در غزوات رسول اكرم صلى الله عليه و آله و چه در جنگهاى دوران خلافتش (جنگهاى جمل و صفين و نهروان) شمه‏اى از هيبت و شجاعت او نگارش گرديد ليكن هر چه در اينمورد گفته و نوشته شود اندكى از بسيار و يكى از هزار بيشتر نخواهد بود.بنا بنقل مورخين رنگ على (ع) گندمگون،چشمان مباركش درشت و جذاب،ابروانش پيوسته و پر پشت،دندانهايش محكم و سفيد و چون مرواريد بود.دست و بازو و ساعد بى نهايت قوى و گوشت آن پيچيده و محكم و در تمام عرب بسطبرى بازو و محكمى عضلات مشهور بود چنانكه گوئى گوشت و پوست و استخوان آنرا كوبيده و آنگاه دست بازو و ساعد ساخته ‏اند.برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:شجاعت و هيبت حضرت علی على عليه السلامصبر و حلم على عليه السلامان عضك الدهر فانتظر فرجا فانه نازل بمنتظره او مسك الضر و ابتليت به فاصبر فان الرخاء فى اثره (على عليه السلام)صبر و حلم از صفات فاضله نفسانى است و از نظر علم النفس معرف علو همت و بلندى نظر و غلبه بر اميال درونى است و تسكين دردها و آلام روحى بوسيله صبر و شكيبائى انجام ميگيرد .صبر،تحمل شدايد و نا ملايمات است و يا شكيبائى در انجام واجبات و يا تحمل بر خوردارى از ارتكاب معاصى و محرمات است و در هر حال اين صفت زينت آدمى است و هر كسى بايد خود را بزيور صبر آراسته نمايد.على عليه السلام از هر جهت صبور و شكيبا و حليم بود زيرا رفتار او خود مبين حالات او بود حتى در جنگها نيز صبر و بردبارى ميكرد تا دشمن ابتداء بيشرمى و تجاوز را آشكار مينمود .على عليه السلام در حلم و بردبارى بحد كمال بود و تا حريم دين و شرافت انسانى را در معرض تهاجم و تجاوز نميديد صبر و حوصله بخرج ميداد ولى در مقابل دفاع از حقيقت از هيچ حادثه‏اى رو گردان نبود.معاويه را نيز بحلم ستوده‏اند اما حلم معاويه تصنعى و ساختگى بوده و از روى سياست و حيله‏گرى و براى حفظ منافع مادى بود در حاليكه حلم على عليه السلام فضيلت اخلاقى محسوب شده و براى احياء حق و پيشرفت دين و هدايت گمراهان بود.برای مطالعه بیشتر کلیک نمایید:صبر و حلم حضرت على عليه السلامحضرت علی علیه السلام در کلام دیگرانسلمان فارسی رحمه اللهدر توصیف امیرالمومنین علی علیه السلام از سلمان(ره) روایت های زیادی نقل شده است. در یک مورد گفته شده است که سلمان همواره این سخن را در نزد اصحاب بر زبان جاری می کرد: «من علی علیه السلام را بسیار دوست دارم ؛ زیرا به چشم خود دیدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به او می فرمود: «هرکس که تو را دوست دارد دوستدار من است و هرکس که مرا دوست بدارد دوستدار خداست و آن که تو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته، و هرکه مرا دشمن بدارد با خدا به دشمنی برخواسته است».برای مطالعۀ بیشتر کلیک کنید:حضرت علی علیه السلام در کلام دیگرانحضرت علی علیه السلام  در کلام حضرت امام خمینی(ره)تواضع حضرت امیرالمومنین علی علیه السلامامام علی علیه السلام آن کسی است که زمام یک مملکتی ـ که از حجاز گرفته تا مصر و این جاها را، ایران و سایر جاها ـ تحت سلطه او بود و قدرت جسمی و روحی خودش آن طور بود. می بینیم از یکی از این افراد پایین و متوسط، متواضع تر است و این قدرت ها ابدا در روح او تأثیر نکرده؛ برای این که روح این قدر بزرگ است که همه عالم را می گیرد.برای مطالعۀ بیشتر کلیک کنید:حضرت علی علیه السلام در کلام حضرت امام خمینی(ره)حضرت علی علیه السلام در کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)امیرالمومنین علی علیه السلام الگوی کاملامیرالمؤمنین علیه السلام یک الگوی کامل برای همه است. جوانیِ پرشور و پرحماسه او الگوی جوانان است. حکومت سراسر عدل و انصاف او الگوی دولت مردان است. زندگی سراپا مجاهدت و سراپا مسئولیت او الگوی همه مؤمنان است. آزادگی او الگوی همه آزادگان جهان است. سخنان حکمت آمیز و درس های ماندگار او الگوی عالمان و دانشمندان و روشن فکران [است].برای مطالعۀ بیشتر کلیک کنید:حضرت علی علیه السلام در کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)مجموعۀ اشعار آئینی در مدح حضرت علی علیه السلامشود جان، لحظه لحظه از تن مولا جدا امشبکسی دیگر نیارد شیر بر شیر خدا امشبطبیبا زخم مولا را گشودی نسخه ننوشتیچه گفتی مخفی از زینب به گوش مجتبی امشب؟طبیبا همتی کن بلکه مولا باز برخیزدبرد یک بار دیگر بر یتیمانش غذا امشبدل خلق جهان گردد به گرد بستر مولادل مولا بود در گوشۀ ویرانه ها امشبمزن این قدر سوسو ای چراغ مسجد کوفهکه مولایت نمی آید به محراب دعا امشبنسیم ساکت کوفه برو با چاه ها برگوکه مهمان شما افتاده در بستر ز پا امشبمداوا نیست حاجت اولین مظلوم عالم راکه از شمشیر زهرآلوده می گیرد شفا امشبزدوران جوانی سیر بود از عمرِ بی زهراعلی، ای اهل عالم میشود حاجت روا امشبزاشک دیده شسته دامن ویرانه را طفلیگرفته بر پدر در دامن مادر عزا امشببه سوز ناله های خود بسوزانید (میثم) راکه در کوی شکما آورده روی التجا امشبغلامرضا سازگاربرای مطالعۀ اشعار بیشتر کلیک کنید:مجموعه اشعار مدح و مرثیه در ثنای حضرت امیرالمومنین علی علیه السلامالبث المباشرپخش زندهحرم مطهر امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلامروی تصویر بالا کلیک کنیدالسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْهُدَى السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلَمَ التُّقَى السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ الْبَارُّ التَّقِيُّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ الدِّينِ وَ وَارِثَ عِلْمِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَاحِبَ الْمِيسَمِ وَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيمِ برای زیارت مجازی هم بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.