حجت الاسلام شهاب: دائم الصلاة بودن و زیاد نماز خواندن به کسی بهشت نمی دهد!

کد خبر: 36595
مراسم روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شهاب در مسجد جابری برگزار شد

وارث: مراسم روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شهاب در مسجد جابری برگزار شد. 

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام شهاب را می خوانید:


حجت الاسلام شهاب:دائم الصلاۀ بودن بهشت را نمی دهد؛

اولین صفات اهل بهشت در آیه 23 سوره مبارکه معارج"الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ" خداوند می فرمایند:" از صفات اهل بهشت مداومت کردن بر نماز هایشان هستند."

آیا دام الصلاة بودن زمینه ای برای بهشت است؟ آنچه که از روایات می رسد دائم الصلاة بودن، کثیر الصلاة بودن هم می باشد. دائم الصلاة بودن و زیاد نماز خواندن، به کسی بهشت نمی دهد!

در حدیث قدسی خداوند متعال به جناب داود علیه السلام می فرمایند: چند رکعت از نمازهایی را که می خوانند می خواهی برای تو به نمایش بگذارم که روبروی من می ایستند و گردن خود را از خشیت من کج می کند و اشک تمام صورتش را می گیرد اما به اندازه ای نزد من محبوب نیست. حضرت داود علیه السلام می فرماید: خداوند او که کثیر الصلاة است و از شدت خوف و خشیت تو دارد اشک به پهنای  صورتش می ریزد چطور می گویی قبول نیست؟ خداوند می فرمایند: او میگوید خداوندا می خواهم در  راه ظالین نروم در راهی بروم که تو از آن راضی باشی صلاة یک عهد است بین مخلوق و خالق است. یک زنی جلویش ظهور پیدا کرد و رحمی به من خالق که در برابرم نماز می خواند هم نمی کند. کثرت نماز، تحولی است که ایجاد می کند. میزان ظاهری و عددی نماز نیست.

منظور از دائم الصلاۀ بودن این است که شیعیان نماز باکیفیت می خوانند یعنی رعایت وقت نماز را دارند. نماز را در اول وقت می خوانند. تدبیر هر کس در کنترل عبادت به تکرار می رسد.

در اصول کافی جلد سوم روایتی  از امام جعفر صادق علیه السلام: عرض کردم یابن رسول الله علیه السلام برترین عبادت نزد خداوند متعال چیست؟فرمود: بعد از شناخت خدا هیچ عملی که انسان را به خدا نزدیک کند بالاتر از نماز نیست. ندیدید اولین تعلیمی که خداوند به حضرت عیسی علیه السلام داد برپا داشتن نماز است. خداوند در قرآن می گوید "یقیمون الصلاة " از امام باقر علیه السلام سوال شد که فرق بین "مقیمون الصلاة و مصلین" چیست؟ "مصلین" کسانی هستند که به نماز عادت کرده اند و زمان نماز زیاد برایشان مهم نیست و فقط نماز را می خوانند کیفیت نماز برایشان مهم نیست. "مقیمون الصلاة "کسانی هستند که در هر زمانی لبیک خدا را جواب می گویند. کسانی که اول نماز را رعایت می کنند مقدم هستند به آخرین کسانی که نمازشان را زیاد کیفیت دار نمی خوانند.

 مدیریت در نماز و عبادات در این نیست که بگوییم ما الان اول وقت نمازمان را خواندیم و بعد خیلی سریع مکان عبادت را ترک کنیم. اثر وضعی و خروجی که دارد برای سالم سازی وجودی است. اول وقت مودب به رعایات آداب است. مقیمون الصلاة و مصلین، ماهیتا با هم خیلی متفاوت است. اثر وضعی مقیمون الصلاة، خیلی به برکت این ماهیت از مصلین بیشتر است. در اثر این عبادتی که انجام می دهید یقینا خداوند دعاهایتان را مستجاب می کند. خیر در نماز اول وقت کثیر است.

از پیامبر صلوات الله علیه روایت است که میفرمایند: "وقتی زمان نماز می رسد یک ملکی در بین مردم ندا میدهد برخیزید که آتشهای را که پشت خودتان ظهور کردید(گناه) به برکت نماز اول وقت خاموش کنید."  امام رضا علیه السلام میفرمایند: "نماز را در وقت خودش محافظت کنید. ما از حوادث ناگهانی در امان نیستیم." امام صادق علیه السلام نیز میفرمایند: "اگر دو خصوصیت در کسی دیدی که وجود ندارد با او هم نشین نباش. 1- کسی که اهل نماز اول وقت نیست. 2- کسی که اهل یاری رساندن به برادران دینی اش نیست." که اولی به دومی ربط دارد چون اگر کسی نماز اول وقت بخواند در تلاش یاری رساندن به برادر دینی اش می کوشد.

روایت از امام رضا علیه السلام است که نماز سه وقت داریم:

1-اول وقت رضوان خداست، خداوند علاوه بر نماز یک جایزه هم می دهد. جایزه را در این می بینی که خداوند فرزند خلف به تو عنایت فرموده است.

2-حد وسط هم بخشش خداوند است، نماز را به شما می دهد بدون جایزه. ثواب را به شما می دهند.

3-آخر نماز بخشش خداوند هم هست اما این ها و ثوابی راکه خداوند بخواهد بدهد با حساب می دهد.

اول وقت افضل نماز است.

 حجت الاسلام شهاب:دائم الصلاۀ بودن بهشت را نمی دهد؛