آیت الله قرهی: هم نفس و هم روح الهی حریص است
وارث: مراسم وداع ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله قرهی در مهدیه القائم المنتظر (عج) برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان آیت الله قرهی را می خوانید:
عرض کردیم در شب های قبل که بر حسب روایات خداوند هر آنچه بر بندگان در شبهای گذشته داد امشب که شب عید فطر است همه آن ها را یک جا عطا می کند. مغفرت، رحمت جود و کرم. روز عید فطر به معنی بازگشت است نه سرور کاذب. لذا در روایت شریف است در من لا یحضره الفقیه جلد ۱ وقتی امام حسن مجتبی علیه السلام در عید فطر دیدند گروهی در حال شادی و فرح هستند در حالی که اشاره به آنها می کردند فرمودند به اصحابشان حقیقتا این ماه مبارک را خداوند مسابقه ای برای بندگانشان قرار دادند برای برکات و طاعات. همانطور که در قرآن فرمود: "كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ "
این روزه فقط متعلق به ما مسلمانان نیست. گرچه حال و نوع صیام متفاوت است اما اتم و اکملش همین نوع است. اما صیامشان متغیر است. در طول این ماه ما تقوا را پیشه می کنیم. گفتیم ما سه نوع تقوا داریم. امام صادق علیه السلام فرمودند: "افضل تقوا ترک حلال است." این تقوای خاص الخاص است. مع الاسف بشر نمی تواند تحمل کند در این ماه "أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ" آیت الله ادیب می فرمود: درد اینجاست که خدا می گوید اگر بخواهم یک ماه بگویم، نمی توانی. فقط روزها را می گویم. خدا آگاه است که شما نافرمانی می کنید.
لذا حال صیام انبیا برداشته شد که یک ماه کامل حلال ها هم حرام بود. رمضان از ریشه رمض است به معنای سوزاننده. رمضان به عنوان سوزاننده گوشت های اضافه بدن است. حتی برای مومنین و مقربین گوشت های بدن را می سوزاند. یک روایت است در جلد ۱ من لایحضره الفقیه که بیان می شود عایشه می گوید: پیامبر صلی الله علیه وآله هر سال جسمش قبل و بعد از ماه رمضان لاغری اش مشخص و محسوس می شد. این وضع حال رمضه است.
در قرآن می فرماید: "فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمْ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّیَامَ إِلَى الَّیْلِ وَلاَ تُبَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَکِفُونَ فِى الْمَسَجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ ءَایَتِهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ" (بقره ۱۸۷) «در شبهاى روزه همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گرديده است. آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستيد. خدا مى دانست كه شما با خودتان ناراستى مى كرديد پس توبه شما را پذيرفت و از شما درگذشت پس اكنون [در شبهاى ماه رمضان مىتوانيد] با آنان همخوابگى كنيد و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب كنيد و بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد بامداد از رشته سياه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسيدن] شب به اتمام رسانيد و در حالى كه در مساجد معتكف هستيد [با زنان] درنياميزيد اين است حدود احكام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزديك نشويد اين گونه خداوند آيات خود را براى مردم بيان مى كند باشد كه پروا پيشه كنند. »
در آیه ۱۸۳ می فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ" «اى كسانى كه ايمان آوردهايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد این هم از رموز اولیا خداست.» فیض کاشانی یک نکته زیبایی می گوید: که پروردگار عالم نمی ترساند و زود می گوید ایام معدودات است نگران نباشید.
"أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ" « [روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر كس از شما بيمار يا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] و بر كسانى كه [روزه] طاقتفرساست.» كفارهاى است كه خوراك دادن به بينوايى است زیرا انسان مع الاسف اولا بد خواب است و ثانیا جیفه الیل است. این ماه میدان مسابقه است. برای رسیدن به رضوان عالم. روز عید فطر یک عده سبقت می گیرند و به فوز عظیم می رسند. شب عید فطر زمان غفلت نیست. امام مجتبی علیه السلام وقتی دید که عده ای می خندد فرمود: اینگونه نیست که فقط بخندند. فرمودند: شگفتا که عده ای به خنده و بازی مشغول شدند. امروز روز نیکو کاران است . امروز پاداش را نیکوکاران می گیرند. بعد حضرت قسم می خوردند که اگر پرده کنار برود معلوم می شود که نیکو کار مشغول هستند به نیکوکاری خود و گناه گاران مشغولند به گناه خود.
علی علیه السلام در حکمت ۴۲۸ فرمود: "این است که این عید برای کسی که خداوند روزه هایش را قبول کرده است و شب زنده داری اش را پذیرفته است."
از دیگر مطالب عید اجتماع است. که همه باهم نماز بخوانند. همه با هم نخورند. حال اجتماع را خراب نکنید. امام رضا علیه السلام فرمود: "عید فطر از این جهت فطر است که روز گرد همایی مسلمانان است. ستایش خدا را به جا بیاورند و خدا توفیق داد و منت نهاد بر ما." پس این ماه، ماه بازگشت به فطرت است. عید فطر یعنی بازگشت به فطرت. گاهی همین صیام برای ما مشغله می شود. همین که افطار می شود رفع می شود. نفس حریصتر است. هم نفس و هم روح حریص است. نفس به بدی ها روح الهی به خوبی ها.