امام رضا(ع) به چه کسانی مجوز آزادی از آتش می‌دهد؟

کد خبر: 39379
مدیر موسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی با بیان اینکه امام رضا(ع)نماد رأفت خدایی است که بیانش سرشار از مهر است، به معرفی افرادی پرداخت که امام رضا(ع) به آنها مجوز رهایی از آتش می‌دهد.
وارث :حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد شریفی صادقی، عضو جامعه مبلغان برتر کشور اصول جهانی شدن فرهنگ رضوی در دنیا را مبتنی بر فراگیری آموزه‌های دینی و علمی معصومین(ع) دانست و گفت: همه انسان‌ها شبیه به یکدیگر هستند و خدای همه یکی است. همه مخلوق خداوندی هستیم که ما را به بهترین شکل آفریده است و در وجود همه انسان‌ها حرس، طمع، آزا  و ناراحتی از ظلم و دلگیری از بی‌عدالتی، خوبی به همنوع و دستگیری از دیگران قرار داده است.

آموزه‌های دینی می‌تواند برای همه راه‌گشا باشد

وی ادامه داد: از زمان انسان‌های اولیه‌ تمامی این خصلت‌ها وجود داشته و ما هم در درون خود آنها را داریم اما تفاوت جوامع امروز و انسان‌هایش در ظواهر زندگی‌ها با یکدیگر است و اشتراک این خصائص انسانی کمک می‌کند که ما متوجه شویم آموزه‌های دینی می‌تواند برای همه راه‌گشا باشد.

مدیر موسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص)، در رابطه با رحمت و رأفت خداوند بزرگ، گفت: أول ما خلق الله القلم؛ اولین چیزی که خداوند خلق کرد قلم بود، بعد از آن خداوند به قلم امر کرد که بنویس سپس قلم خطاب کرد که چه بنویسم و اولین جمله عالم نوشته شد؛ انی انا رئوف و رحیم. بنویس من رئوف، بخشنده و مهربانم.

بنای اولیه خداوند بر رحمت و رافت گذاشته شده است

شریفی صادقی با بیان اینکه پروردگار می‌‌خواهد با این نوشته‌ها به‌ما بفهماند که تمام هستی را مبتنی بر رحمت و رأفت آفریده است، تصریح کرد: خداوند این پیام را به ما می‌دهد که او خداوند مهربانی است که اصلش بر مهربانی و قصدش راحتی بندگانش است تا در وضعیت خوبی زندگی کنند. لذا بنای اولیه خداوند بر رحمت و رافت گذاشته شده است.

یکی بودن فطرت بشری با رأفت خداوندی

عضو جامعه مبلغان برتر کشور افزود: مسئله مهم بعدی یکی بودن فطرت بشری با رأفت خداوندی است. این رأفت با فطرت بشر سازگاری بسیاری دارد چراکه هر انسان ازهر نوع و جنسیتی زمانیکه به وادی رحمت و مهر خداوند می‌رسد احساس رضایت می‌کند و هرکسی که از این خصیصه فطری عدول می‌کند مورد غضب افکار عمومی جهان قرار می‌گیرد.

امام رضا(ع) نماد رأفت و رحمت خداوندی است

وی با بیان اینکه بشر محکوم به حس است و تا زمانی که هریک از ویژگی‌‌های رأفت، رحمت و بخشش را احساس نکند آن را درک نخواهد کرد، گفت: نماد و تابلوی این ویژگی‌‌های خداوندی که بشر باید درک کند، مقام شامخ امام رضا(ع) است.

شریفی صادقی با اشاره به اینکه تمام ویژگی‌های رافت و مهربانی در وجود حضرت رضا(ع)، نمایان است، گفت: ‌اگر در بین تمامی انبیا، اولیا و بزرگان این خصیصه را نگاه کنیم خود اهل بیت(ع) هم این خصیصه را ویژه امام رضا(ع) اعلام کرده و فرموده‌اند زمانیکه به زیارت ایشان می‌روید، اینگونه سلام دهید که«اسلام علیک یا امام رئوف» .

امر اهل بیت(ع) در دوران‌های مختلف و در گذر تاریخ می‌میرد و احیا کنند می‌خواهد

مدیر موسسه علمی ـ فرهنگی تمدن علوی با بیان اینکه نگذاریم بیان، حرکات، تاریخ و سیر حضرت رضا(ع) مغفول بماند، افزود: خود امام رضا(ع) هم به این نکته اشاره‌ می‌کنند و می‌فرمایند: امر اهل بیت(ع) در دوران‌های مختلف و در گذر تاریخ می‌میرد و احیا کنند می‌خواهد.

مردم علم اهل بیت(ع) را یاد گیرند و به دیگران هم آموزش دهند

وی خاطرنشان کرد: این جمله از امام‌رضا(ع)، معروف است که «رَحِمَ اللّه ُ عَبدًا أحیا أمرَنا. فَقُلتُ لَهُ: وکَیفَ یُحِیی أمرَکُم» خدا رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(ع) را زنده کند. سوال کردند که چگونه امر شما زنده می‌شود، فرمودند، تَعَلَّمُ عُلومَنا ویُعَلِّمُهَا النّاسَ، مردم علم ما اهل بیت(ع) را یاد گیرند و به دیگران هم آموزش دهند.

عضو جامعه مبلغان برتر کشور تصریح کرد: برای احیای امر اهل بیت (ع) باید علم ایشان را یادگرفت و به دیگران هم یاد دهیم چراکه با غیر آن نمی‌توان کاری را پیش برد. امام رضا(ع)، درجایی ضمانت می‌کند که «فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ اگر مردم زیبایى‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پیروى ‌می‌کردند.»

اصلی‌ترین وسیله کاربردی امام رضا(ع)

شریفی صادقی ادامه داد: نشر بیان مهرورز امام رضا(ع)، سرشار از مهر است و حتی اگر جایی هم تشری زدند آن هم از روی مهرورزی بوده است. زمانیکه نشر بیان مهرورز جلو آمد منطق جذاب علیه خشونت و تنفر جلو خواهد آمد و این اصلی‌ترین وسیله کاربردی امام رضا(ع) می‌شود.

وی در بیان خاطره‌ای در مورد رأفت و رحمت امام رضا(ع)، گفت: بزرگی می‌خواست به مشهد مشرف شود که عده‌ای آمدند و از او خواستند که سلامشان را به امام رضا (ع) برساند. این شخص به مشهد رسید و بعد از زیارت خواب دید که در حرم امام رضا(ع) است و امام به تمام زائرانش از هر قشر و جنسیتی بدون استثنا، برگه‌هایی را که به رنگ سبز روی آنها نوشته شده بود «برائت من النار» یعنی مجوز آزادی از آتش، می‌دادند.

امام یکی از آن برگه‌ها را به این شخص می‌دهد و بعد از آن چند عدد از این برگه را در کیسه‌ای قرار داده و به او می‌گویند که اینها هم برای شما. عرض می‌کنند که آقا جان قبلا به بنده برگه داده‌اید؛ فرمودند می‌دانم، این برگه‌ها برای افرادی است که به کاروان شما رسیدند و گفتند که مشهد رفتید ما را هم دعا کنید و سلام ما را هم به امام رضا(ع) برسانید.

/1102101305