ویژگیهای اولین شهید خاندان بنی هاشم در واقعه کربلا
مُرّة بن مُنقذ عَبدی: " گناه تمام عرب به گردن من ، اگر پدرش را به داغ او مبتلی نکنم و او را به عزایش ننشانم" آنگاه از پشت ناجوانمردانه نیزه خود را به پشت شبه پیامبر فرو کرد و شمشیرش را بر فرق آن عزیز زد .... غرض از بیان این جملات روضه خوانی نیست بلکه روشن نمودن مجاهدت ویژه حضرت علی اکبر بر طبق مقتل مقرم است. مجاهدت و شهادت طلبی حضرت علی اکبر همیشه مثال زدنی است و طبق اعتقادات شیعی این الگوی مجاهدت دارای ویژگی هایی غیر از مبارزه طلبی و شجاعت و آزمودگی در میدان نبرد دارد؛فلذا برآن شدیم برطبق مقتل مقرم این ویژگیها را بیان کنیم.
وارث: بعد از شهادت سوید بن عمرو بن أبی مطاع آخرین یاور غیر هاشمی اباعبدالله علیه السلام باتصمیم اهل بیت در نهایت مناعت طبع، هوشیارترین و شجاعترین فرد برای دفاع از امام زمانشان حضرت علی اکبر وارد میدان شدند. در مقاتل مختلف بر سیما و رفتار و اخلاق شبه نبوی ایشان تاکید بسیاری میشود با بررسی مقتل مشخص میشود این شباهت فقط در ظاهر نبوده بلکه ایشان شاخه ای از شجره نبوت و وارث مآثر طیّبهی ولایت است. برای این مدعا این شواهد بیان میشود:
1- " إرْحَم غُربَتَنا! لا طاقَةَ لنا عَلی فِراقِکَ " در خواست مخّدرات اهل بیت خللی در تصمیم او ایجاد نکرد.
حضرت علی اکبر چشم و چراغ و همه امید اهل بیت، در واقع عمود خیمهی ولایت بودند و بی شک میتوانستند وصی امامت باشند. از آن گذشته مایهی آرامش و امنیت وپشت و پناه همه قافله بعد از امام حسین علیه السلام بودند. به همین دلیل فراق ایشان قابل تحمل نبود.
2- موقعیت شناسی و درک وضعیت امام زمان خود و احتیاج به بقای شریعت با نثار خون!
ایشان طبق روایات برادر بزرگتر امام سجاد علیه السلام بودند و دارای زن و فرزند-معید این ادعا دعای ابوحمزه ثمالی است- " صَلی اللهُ عَلیکَ وَ عَلی عِترَتَکَ وَ أَهل بَیتِکَ وَ آبائِکَ وَ أَبنائِکَ " لفظ " أَبنائِکَ" به معنی بیشتر از دو فرزند است.
3- بزرگترین انتخاب و درواقع علت ثبوتی شباهت ایشان به نبی مکرم اسلام برتری دادن نسبت خود با نبی اکرم اسلام در مقابل نسبت خود با ابوسفیان و یزید ملعون در آن موقعیت سخت و در آن مصائب دشوار است.
چرا که لیلا مادر ایشان فرزند میمونه دختر ابوسفیان بود و به همین واسطه در هنگام نبرد به ایشان پیشنهاد امان داده شد ،البته حضرت علی اکبر با این ابیات جوابی دندان شکن دادند:
اَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیًّ نَحْنُ وَ بَیْتِ اللهِ اَوْلی بِالنَّبِی
تَاللهِ لایَحْکُمُ فینَا ابْنُ الدَّعی أَضْرِبُ بِالسَّیْفِ أُحَامِی عَنْ أَبِی
من علی بن الحسین فرزند علی هستم ، به خدای کعبه سوگند ما به پیامبر اکرم شزاوار تریم .
به خداوند قسم بر خاندان ما کسانی که ابنالدعی( حرام زاده ای که پدر نامشخص دارد) نمیتواند حاکم باشد.با ضربات شمشیرم از پدرم حمایت میکنم.
جسارت در معرفی خود و حمایت از حق در کنار رشادتهای ایشان در میدان جنگ باعث به هم زدن نظم وسرگردانی کل لشگر عمر سعد شد شاهد مدعا حرکت از میمنه به میسره لشگر یزیدیان است.
4- ابی عبدالله الحسین علیه السلام جناب علی اکبر را با وارثان انبیا مقایسه میکنند که این نشانه برتری ایشان است.
ابی عبدالله بعد از لعن عمرسعد و لشگریانش در مقام حضرت علی اکبر این آیه را میخواند" إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إبراهیم وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ" (آل عمران 34و33)
به یقین خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان (زمان خودشان) برترى داد. فرزندانى که برخى از نسل برخى دیگرند (همه یک دست در فضائل و برگزیدگى هستند)، و خداوند شنوا و داناست.
5- همیشه در روضهها به این نکته اشاره میشود زبان علی اکبر در کام ابی عبدالله مکیده شد، ولی...
بعد از آن خاتم ولایت علی اکبر را سیراب کرد! چرا که بعد از آن ابی عبدالله برای رفع تشنگی فرزند انگشتر خود را در کام او نهاد و جناب علی اکبر آن را مکید و سپس به میدان مبارزه بازگشت و به اثبات اصالت نسب نبی و علوی خود پرداختند.تاجایی که تنها راه خاموش کردن این نور هدایت حملههای ناجوانمردانه و ضربات گروهی بود.
6- شهادت حضرت علی اکبر برای ابا عبدالله الحسین علیه السلام برابر با قطع رحم او وقطع رحم نبی اکرم اسلام بود!
چنانچه اباعبدالله به عمرسعد ملعون میفرمایند " قَطَعَ اللّهُ رَحِمَکَ... وَ سَلَّطَ عَلَیْکَ مَنْ یَذْبَحُکَ بَعْدی عَلى فِراشِکَ، کَما قَطَعْتَ رَحِمی وَ لَمْ تَحْفَظْ قَرابَتی مِنْ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وآله" خدا نسل تو را ریشه کن کند ... بر تو کسى را چیره سازد که سرت را بعد از من در بستر از تن جدا سازد، همان گونه که تو رشته رحم مرا قطع کردى، و پیوند مرا با رسول خدا نادیده گرفتى.
اعلام این بی حرمتی توسط لشگر یزید و شاهد قرآنی آن" فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ"(محمد22) پس آیا از شما (منافقان و ضعیف الایمانها) جز این متوقع است که اگر از اسلام روى گرداندید (یا در اسلام به ولایت و حکومت رسیدید) در روى زمین فساد کنید و خویشاوندىهاى خود را به کلّى قطع نمایید. باعث شد بسیاری از علمای غیر شیعی و غیر مسلمان به کفر و جنایات یزید و یزیدیان اعتراف کنند.
7- ابا عبدالله علیه السلام مشتی از خون حضرت علی اکبر را به آسمان فشاند و هیچ خونی به زمین بازنگشت.
چنانکه دعای ابو حمزه و زیارتنامه علی اکبر این مطلب را تایید میکنند" مُحترقاً عَلیکَ قَلبُهُ یرفَعُ دَمَکَ ألی عِنانِ السَّماءِ لا یرجَعُ مِنهُ قَطرَةٌ " در حالی قلب مقدسش از شهادت تو آتش گرفته بود خون تو را به اعماق آسمان بالا بردند و قطره ای از آن بازنگشت.
این خود دلیلی بر جایگاه خواص و ویژه حضرت علی اکبر دارد، در حالی که موضوع بازنگشتن خون فرزند امام مختص حضرت علی اصغر نیست!
منبع: قدیم الاحسان
/1102001307