سرّ حضور مداوم آیتالله بهجت در جلسات روضه عمومی
وارث: آیتالله العظمی بهجت در تابستان به مشهد میرفتند، یک موقع حالشان خوب نبود، امّا جلسه روضه و ... که میگذاشتند، آقا مینشستند و مردم و جوانان ایشان را میدیدند. چون در کبر سن بودند و حالشان خیلی مناسب نبود، یک مواقعی به حالت چرت میرفتند.
یکی از آقایان به بنده بیان کردند: من به آقای محفوظی گفتم: آقا را اذیّت نکنید. این قدر میآیند اینجا مینشینند، خسته میشوند. ایشان گفت: خود آقا دوست دارند.
بنده به ایشان گفتم: میدانید دلیلش چیست؟ امام زمان(روحی له الفداء) به آیتالله العظمی آسیّد ابوالحسن اصفهانی فرمودند: برو، دم در بنشین، «اجلس فی الدهلیز» که مؤمنین ببینند. بعد گفتم: دلیلش این است: تفسیر آیتالله مولوی قندهاری از این «اجلس فی الدهلیز» که حضرت حجّت(روحی له الفداء) در آن توقیع به آیتالله العظمی آسیّد ابوالحسن اصفهانی دادند، این بود: مردم وقتی میخواهند خدا را ببینند، چهره اولیاء خدا را ببینند. لذا فقط همین است که میخواهند بیایند، بنشینند، ببینند و لذّت ببرند و این دلالت بر ایمان است که این برایشان از هر جنّتی برتر است!
واقعاً انسان این را در جوانهای عزیز میدید که فقط میخواستند بیایند و مدام سرک بکشند و ببینند. مثل الآن که یک مواقعی امامالمسلمین جلساتی مانند پنج شب روضه اباعبدالله(ع) دارند. این جوانها به آنجا میآیند و مدام سرک میکشند که آقا را ببینند. لذّت این، از لذّت دنیا و مافیها در نزد اهل معرفتش، برتر است.
روایت هم همین را میگوید، میفرماید: «وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم یَزَلْ فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِیاءِ اللّهِ». لذّتی که مؤمن حقیقی از معرفت و شناخت پروردگار عالم میبرد، مانند این است که همواره در باغهاى بهشت با اولیاء و دوستان خدا باشد.
/ق103