حجت الاسلام عبدالملکی: صراط مستقیم همانی است که شیطان وسط آن است

کد خبر: 44850
مراسم شب دهم صفر با سخنرانی حجت الاسلام عبدالملکی و مداحی حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت مکتب العباس علیه السلام برگزار شد

وارث: مراسم شب دهم صفر با سخنرانی حجت الاسلام عبدالملکی و مداحی حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت مکتب العباس علیه السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام عبدالملکی را می خوانید:


حجت الاسلام عبدالملکی:

صراط مستقیم

یکی از شاخصه هایی که حضرت عباس علیه السلام را به عباس بن علی تبدیل کرد که این جایگاه رفیع را دارد، بحث اطاعت و انقیاد است. آن چیزی که باعث می شود ایشان یک سر و گردن از بقیه امام زاده ها برتر شود عبارتی است که در زیارت ایشان آمده است «السلام علیک أیها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله» عبد صالح حضرت عباس علیه السلام است.

کربلا بدون عباس علیه السلام هیچ معنا و مفهومی ندارد. یکی از اهداف کربلا این بود که صراط مستقیم را به ما نشان دهد. امام حسین علیه السلام برای تمام بشر الگو دارد. هنر حضرت ابا عبدالله علیه السلام احیای قلوب بود. امام حسین علیه السلام روش و سیره زندگی را نشان می دهد. صراط مستقیم همانی است که شیطان در آن است. اگر کاری را شروع کردی و هیچ مشکل و بلایی برایت به وجود نیامد فکر نکن از اولیاء الله هستی. صراط مستقیم همانی است که شیطان در وسط آن است.

مصادیق صراط مستقیم

خدا وقتی شیطان را بیرون کرد، به خدا گفت: «لأقعدن لهم صراطك المستقيم»1 من در همین راه مستقیمی که تو گفتی می نشینم. هر جایی که راه خوب است شیطان در آن راه است. یکی از علما و بزرگان بنی اسرائیل در عبادت بود. شیطان به کابینه اش گفت او را زمین بزنیم. شروع کردند به مشورت کردن و راه های مختلف را گفتند ولی نتیجه ای نمی داد. یک بچه شیطان گفت: من از راه عبادت می توانم او را زمین بزنم. اگر در خواب به غیر از معصومین علیهم السلام هر چیزی را که دیدید می تواند شیطان باشد.

شیطان در کالبد یک آدم معمولی عبادت گزار ظاهر شد. مدام نماز می خواند و شیطان هم نماز می خواند. او رفت بخوابد و شیطان همچنان نماز خواند. او غذا خورد و این شیطان همچنان نماز خواند. به او گفت: چه حال توپی داری؟ این حال خوب را از کجا آورده ای؟ گفت: چون قیافه ات مثل آدم خوب ها است می گویم حال خوب را از کجا آورده ام. من گناه کردم و توبه ای کردم و توبه حال خوبی به من داد و فهمیدم چقدر پوچ هستم و اگر لطف او نباشد چه کارهایی که نمی کنم.

گفت:چه گناهی کردی؟ گفت: زنا کردم. بعد از آن گناه گفتم این چه کاری بود که کردم؟ فهمیدم ته گناه هیچ چیزی نیست ولی انجام دادم. آن شخص به شیطان گفت: حال خوبی داری ولی حیف من پولش را ندارم و نمی توانم گناه کنم. به او گفت: من پولی دارم و ان شالله که خدا حال خوبی به تو بدهد. رفت که گناه کند و به آن فاحشه قضیه را گفت و فاحشه به او خندید و به او گفت از کجا معلوم او شیطان نبوده است؟ از کجا معلوم تا آخر این گناه زنده بمانی؟ از کجا معلوم بعد از اینکه زنده بمانی توفیق توبه را به تو بدهند.

گفت: راست می گویی. برگشت که آن عابد را ببیند که دید او وجود ندارد. آمد تا از فاحشه تشکر کند که اجل آن فاحشه همان لحظه رسید.

به بنی اسرائیل گفت جمع شوید و برای او عزاداری کنید. گفتند: او که فاحشه بوده است! جواب داد: هفتاد سال عبادت مرا همین فاحشه نگه داشت. شیطان می گوید هر جا که راه درست بود من همان جا می نشینم.

در کار خیر، شیطان خیلی زیاد است. راه مستقیم راه عبادت و بندگی است. به سمت غیر خدا نرفتن خیلی حرف است. اگر کسی «لا حول و لا قوة الا بالله» را فهمید درست می شود.

جای دیگر وقتی است که خدا بخواهد یک بنده ای را عزیز کند و بقیه بخواهند او را ذلیل کنند و خدا بخواهد کسی را ذلیل کند و دیگران بخواهند او را عزیز کند. ملائکه خدا به کار این مردم می خندند که تلاش بیهوده می کنند. خدا هر کسی را که دلش بخواهد عزیز می کند. من فکر می کنم مقیاس و معیار من در زندگی مهم است.

کسی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد: من همسایه ای دارم که خیلی آب کشی و وسواس دارد. آقا فرمودند: او از شیطان دارد تبعیت می کند.

دومین راهی که فرمودند صراط مستقیم است، راه اعتدال است. اسراف فقط در مال نیست. ما غالبا اسراف را در آب و برق و گاز می بینیم. اسراف در رفاقت می کنیم یعنی تا می توانیم به کسی لطف می کنیم ولی وقتی رفاقت از بین رفت نمی دانند چه کنند. اسراف در دشمنی هم داریم. بعضی ها را ما خودمان خراب می کنیم. در روابط زناشویی، در دوستی و ... اسراف می کنیم.

/1102101304

 حجت الاسلام عبدالملکی:

پی نوشت:

1.     

سورة الأعراف – الآية 16