حجت الاسلام شجاعی : زائر کربلا، زائر عرش خداوند است
وارث: مراسم شب سیزدهم صفر با سخنرانی حجت الاسلام شجاعی و مداحی کربلایی حمید علیمی در هیئت ریحانه النبی سلام الله علیها برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام حائری زاده را می خوانید:
مشکات و امام حسین
با توجه به آیه «الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری» نور توحید خدا در یک مشکاتی قرار گرفته است که در آن مصباحی هست که به واسطه یک شیشه ای (زجاجه) حفظ میشود.امام معصوم علیهم السلام فرمود: المصباح فی زجاجه منظور امام حسین علیهم السلام است و این مصباح ولایت وامامت است همان حقیقت توحید و از طرفی آنچه که حافظ این توحید است حضرت سید الشهدا علیهم السلام است. از این دیدگاه میفهمیم که ساحت عاشورا خیلی مهم است چون توحید به وسیله ی عاشوراست.
همه ی این موارد نشان دهنده ی رفعت ساحت عاشورا می باشد که باید به آن علم پیدا کنیم. پیامبر صلی الله علیه و آله در حضور اهل بیتش فقط امام حسین علیه السلام را سفینة النجاة و مصباح الهدی معرفی میکند .ائمه علیهم السلام اگرچه نور واحد هستند و همگی چراغ هدایت به حساب می آیند، اما شرایط زمانه باعث می گردید تا جنبه ای از شخصیت آنان تجلی پیدا کند و به فعلیت برسد و در این بین هدایت سید الشهدا علیهم السلام با همه آل الله متفاوت است دو ویژگی برای ایشان تعبیر شده هم اوسع است هم اسرع است یعنی دستگیری ایشان و شفاعت ایشان به وسعت در این عالم مشهود است. قاعده این دنیا است که میلیونها انسان با امام حسین علیهم السلام مسلمان شدن و با ایشان اسلامشان حفظ شده است. یک کافر از اوج ذلت به واسطه ی سید الشهدا علیه السلام اسلام می آورد و به اوج عزت میرسد. اینها ویژگی عاشوراست، همانطور که زینب کبری سلام الله علیها فرمود کربلا جلوه خدا بود، نور خدا در اوج شدت خودش در کربلا طلوع کرد، تجلی گه جمال و جلال است اسماء جمالی حق، انوار الهی است که شدت و عظمت آنها میشود جمیل و لذا زینب کبری سلام الله علیها فرمود: ما رایت الا جمیلا! در کربلا اوج سختی بود اما در جلال اوج تجلیات خداوند متعال ظهور کرد.
روایات بسیار عجیبی که در باب زیارت امام حسین علیهم السلام است در مورد هیچ یک از معصومین علیهم السلام نیست. فرمودند اگر کسی بفهمد که خداوند متعال چه اجری در زیارت امام حسین علیه السلام قرار داده است از سر شوق می میرد.
در کامل الزیارات ابن قولويه آمده است "مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بکربلا زَارَ الله تَعالی فوقً عَرشه" کسی که سیدالشهدا علیه السلام را در کربلا زیارت کند خدا را فوق عرش زیارت کرده است. امام صادق علیه السلام نیز میفرماید: نه تنها انبیا و ملائکه به زیارت امام حسین علیه السلام می آیند بلکه خداوند متعال نیز سیدالشهدا علیهم السلام را زیارت میکند راوی سوال میپرسد که آیا می توانم به نیت خدا به زیارت کربلا بروم که امام صادق علیه السلام میفرمایند: بلی.
در روایات آمده است کسی که به زیارت کربلا میرود سیدالشهدا علیه السلام راهی را برای او باز میکند که به واسطه آن راه خدا را مافوق اسماء و صفاتش درک میکند این عظمت و وسعت ساحت حضرت است. امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: پایین ترین چیزی که خداوند متعال به زائر امام حسین علیه السلام می دهد این است که تمام گناهان گذشته و آینده آن شخص بخشوده می شود زیرا این ساحتی است که نور خداوند متعال در اوج شدتش ظهور کرده است.
سیدالشهدا خیر کثیر کربلا
فیض همیشه از عالم عالی به عالم اسفل جاری می شود اما سیدالشهدا علیه السلام به واسطه عاشورا این صحنه را بر هم زد چرا که فیض از کربلا به همه ی عالم جاری و ساری است پس بیانگر این است که آن جلوه ای از خداوند متعال که در کربلا هست در هیچ کجا پیدا نمی شود. عاشورایی که امام حسین علیه السلام رقم زده است توحید در اوج مراتب خودش است.
حاج ملا هادی سبزواری که از بزرگان علمای ما است در کتاب شرح دعای صباح امیرالمومنین علیهم السلام که در آنجا نقل میکند همه ی تجلیات خداوند از اعلا مرتبه همه در کربلا اتفاق افتاده است. از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نقل می کنند که وقتی از کهیعص سوال میکنند می فرمایند تمام این کلمات اسرار کربلاست، ک یعنی کربلا، ه یعنی هلاکت، ی یعنی یزید، ع یعنی یزید، ص یعنی صبر و همه اسرار خدا در این کلمات است. عاشورا روز تجلی حقی است که هیچ یومی مثل این یوم نیست. اصلا حسین علیهم السلام جنس غم اش فرق می کند.
عظمت عاشورا و کربلا دو قسمت مهم دارد که یک طرف این عظمت شهادت سیدالشهدا علیهم السلام و آل الله است و قسمت بزرگ و عمده آن اسارت اهل بیت سیدالشهدا علیهم السلام است. اگر این قسمت اسارت نبود و زینب کبری به اسارت نمی رفت کربلا به این جایگاه حقیقی خود نمی رسید. عدد چهل یعنی عدد کمال و اربعینی که از کربلا گذشت آن را دوام داد و این اربعینی است که زینب کبری به کربلا رسید و عاشورا حق عظیمش با این بانو است.