حجت الاسلام بی آزار تهرانی: فاطمیه اصل ضروری اعتقادی ماست+گزارش تصویری
وارث: مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج حسین سیب سرخی در حسینیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام بی آزار تهرانی را می خوانید:
الفاطمیون مظهر آرامش در روز قیامت
در صحنه ی ابدیت و روز جزا که همه مبتلا به حسرت هستند و وحشت یک عده، همه را بی قرار میکند، یک عده آن قدر سکینه و آرامش دارند که اهل محشر به آنها با حسرت و غبطه نگاه میکنند. آنها قابلیت دارند که مورد خطاب "این الفاطمیون" قرار بگیرند. فاطمیون سعادتمند دنیا و آخرت هستند. اما فاطمیون چه کسانی هستند؟ آیا صرفا ارادت ورزی در حیطه ی اندیشه، هزینه ی عاطفی کردن و سوختن در این ایام، ما را به مجمع نور می رساند؟ یا اگر کسی بخواهد فاطمی نسب شود، یک سری آداب و ادب را باید رعایت کند تا به این جایگاه بتواند نائل شود.
یک بعد فاطمیه سوختن است و بسیار اهمیت دارد. در بساط قرب حضرت زهرا سلام الله علیها همه در این حریم راه ندارند. یک جایگاه خاص است، خود مصیبت هم یک مصیبت خاص تر است. امام باقر علیه السلام به مفضل فرمودند مصیبتی بالاتر از مصیبت جدمان سیدالشهدا علیه السلام در عالم نیست، اما یک مصیبتی تلختر از آن وجود دارد. آن مصیبت "احراق البیت امیرالمومنین علیه السلام و قتل محسن".
ما فاطمیه را فقط فصل سوز و گداز نمیبینیم. برای فاطمی شدن شرط لازم بی قراری و سوختن دل است. اما اصل این است که در کنار این مدعوه معنوی و سفره ی روحانی باید دنیایمان را خوب بسازیم برای سربلندی در آخرت. یعنی در حیطه ی اندیشه و عمل باید ساخته شویم. صرف گریستن ما را به مقصد نمی رساند.
از اصل ولایت عقب نکشیم
چطور باید ساخته شد؟ اولا در مقام اندیشه باید بدانیم مهمترین خط قرمز تشیع، برای پیدا کردن مسیر و شاهراه بندگی که همان صراط مستقیم است و صراط مستقیم فقط با "اصل ولایت" است. در سوره ی یاسین می خوانیم: "وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ1 " آیه 101 سوره ی آل عمران می فرماید: "وَمَن يَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ2 " پیامبر هم مکررا در روایات عام فرمود: "یا علی انت صراط المستقیم". صراط مستقیم امیرالمومنین علیه السلام است. حضرت زهرا سلام الله علیها از همه ی ظرفیتهای موجود در این دوره ی کوتاه استفاده کرد تا از شخص رکن اولیا و عماد الاصفیا، امیرالمومنین علیه السلام محافظت کند. نگه داری از شخص یا شخصیت امیرالمومنین علیه السلام یعنی نگهبانی از صراط مستقیم الهی، یعنی نگهبانی از زحمت همه ی انبیاء الهی. تمام انبیاء زحمت کشیدند گوهر و پیمانه ی دین را به دست ختم المرسلین سپردند و پیامبر صلوات الله علیه هم این سرمایه را به عنوان قدح لبریز در روز غدیر به ساقی کوثر سپرد.
نگه داری از "ولی خدا"، کارستان حضرت زهرا سلام الله علیها
کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها کرد نگه داری از "ولی خدا" بود. اینکه در زیارت ایشان می خوانیم اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ، قَدِ امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً،3معنایش همین است که خدا در روز ازل، قبل از اینکه نظام وجود و سفره ی مادی و دنیایی پهن شود، با علم الهی نظر کرد و ملائکه تعجب کردند، از جلوه ی جمال حضرت زهرا سلام الله علیها، در نورستان ملکوت، ملائک از شدت آن نور بهت زده شدند و از خدا پرسیدند این چه نوری است؟ خدا فرمود این نور جدا شده از نور خودم و عظمت خودم است که در زیارت نامه می گوییم: "سَلَلْتَ مِنْهَا أَنْوَارَ الْأَئِمَّةِ4 " نوری که قابلیت داشت حقیقت امامت از این نور جاری و ساری شود. این علم الهی بود.
امتحان اولی، امتحان ازلی است. بستگی به علم پروردگار و حکمت ذاتیه ی خدا دارد. خدا قابلیت را دید و خدا حضرت زهرا سلام الله علیها را انتخاب کرد. اما این انتخاب صرف لطف الهی نبوده. فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، صابره بودن حضرت زهرا سلام الله علیها، یعنی ظرفیتی که این بانو نشان داد. در 18 بهار زندگی به ویژه سه ماه آخر عمر.
هر کسی که درباره حضرت زهرا سلام الله علیها دست به قلم برده در این بخشها کتاب را تنظیم کرده: ولادت تا ازدواج، ازدواج تا رحلت پیامبر، رحلت پیامبر تا شهادت. یعنی کل این 18 سال یک طرف و این 3 ماه آخر یک طرف. امتحان اصلی حضرت در این 3 ماه است. قبل از آن هم امتحان داشتند. شعب ابی طالب، مشکلات اسلام، به جنگ رفتن حضرت امیر. اما این 3 ماه یک امتحانی است که باعث شد فاطمه، فاطمه شود.
صفات ثبوتی و سلبی برای خدا داریم. اینکه خدا چیزی را فراموش یا گم کند از صفات سلبی است. خدا چیزی را گم نمی کند. مفاتح الغیب دست خداست. این جمله حضرت زهرا سلام الله علیها فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، یعنی همه ی عالم، ملائکه و انبیا بیایید ببینید چرا حضرت زهرا سلام الله علیها، عصمت الله و حجج البالغه است؟ چرا همه ی انبیا حول محور او حرکت کردند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «وهی الصدیقة الکبری وعلی معرفتها دارت القرون الاولی5 » او صدیقه کبری است. منظور از "قرون الاولی"، سلسله ی جلیله ای انبیاست. همه ی انبیا از آدم تا خاتم در سیر عصمت و نبوت و رسالت پناهیشان، دستشان به گوشه ی چادر نور حضرت زهرا سلام الله علیهاست. ملاک و محور حضرت فاطمه سلام الله علیها است.
ملاک نبی شدن، ولایت امیر المومنین علیه السلام
2 روایت درباره این داریم. این روایتی که میگویم عامه است و جناب خوارزمی و دیگر اهل سنت هم نقل کرده اند. در روایت آمده جیرئیل از پیامبر پرسید: میدانی هدف نهایی و ملاک انتخاب انبیا چه بود؟ علي ما بعثوا؟ پیامبر می فرماید برادرم تو بگو بگذار در عالم ثبت شود. جبرئیل فرمود وقتی همه خواستند به یک مقصدی حرکت کنند، مقصدشان ولایت علی ابن ابی طالب علیه السلام بود. إنهم بعثوا علي ولاية رسول الله و ولاية علي بن أبيطالب. 6پيامبران گذشته بر چه مبعوث شده اند؟ مبعوث شده اند بر ولايت رسول الله و ولايت علي بن ابيطالب.
قافله و خیل عظیم انبیا به سمت ولایت امیرالمومنین علیه السلام حرکت کردند. اما چیزی که باعث شد به جاده بیایند و ریشه ی ملبس شدنشان به لباس نبوت چیست؟ "لا بعث الله نبیا الا بولایة جدتنا فاطمه7 " هیچ پیامبری را خدا مبعوث نکرد مگر بر پایه ی معرفت جده ی ما حضرت زهرا سلام الله علیها. این روایت را سید هاشم بحرانی آورده است.
ملاک اوالعزم شدن، حب فاطمه زهرا عليها السلام
حال پیامبرانی که الوالعزم و قیمتی تر شدند، تقرب و کمالشان افزون شد، به چه واسطه ای کمال پیدا کردند. "ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّة لِنَبِيِّ حَتّي أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها8 " نبوّت و پيامبري براي هيچ پيغمبري کامل نمي شود مگر اين که به محبّت و فضيلت فاطمه زهرا عليها السلام اقرار داشته باشد.
این همه فضائل فقط به دلیل لطف خدا نیست. همه ی عالم باید بیایند ظرفیت فاطمه زهرا عليها السلام را ببینند. پیامبر صلوات الله علیه به دخترش گفت بعد از من هجمه می آورند به خانه ات و این اتفاقات می افتد. آقای ابوالمعالی جوینی، یکی از مهمترین شخصیت های اهل سنت کتابی دارد که بیش ازهزار و اندی سال قدمت دارد. یکی از شبکه های وهابی می خواست انتساب این کتاب را به جوینی رد کند. کتابی به نام " فرائد السمطین فی فضایل المرتضی و البتول و السبطین (علیهم السلام)" دارد. این کتاب در بحث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مهم است و کتاب دیگر که در این زمینه اهمیت دارد، کتاب "الامامة و السیاسه" به ابن قتیبه دینوری که بیش از هزار سال قدمت دارد.
آقای ابن حجر مکی، از متعصبینی است که کتابی در رد شیعه دارد و مرحوم قاضی نورالله شوشتری (شهید ثالث) در تقابل با او و جوابش کتاب "احقاق الحق" را نوشت. ابن حجر در کتابش انتساب این دو کتاب را به جوینی و دینوری امضا و تایید کرده است.
اگر از شما پرسیدند، ادعایتان بر پایه مادر کجاست؟ سند از کتب شیعه نیاورید، از کتب قدیمی بیاورید. تاریخ ابن ابی شیبه، تاریخ یعقوبی و...همه ی ماجرا را آورده اند. روز شمار فاطمی، هجمه ی اول، تهدید و هجمه ی دوم از زمان وفات پیامبر و... آورده اند.
تمام این سندها مصادر عامه است. شهادت حضرت محسن علیه السلام افسانه نیست. در متن کتاب جوینی آمده است. اعتقاد ما به فاطمه گره خورده است. وحدت این نیست که ما از مهمترین خط قرمزمان عقب بکشیم.
فاطمیه اصل ضروری اعتقادی ماست
کسی که کوچکترین شکی در کفر دشمنان حضرت زهرا سلام الله علیها بکند، در اصل برائتش کوچکترین خدشه ای باشد، با صورت به زمین می خورد. فاطمیه اصل ضروری اعتقادی ماست. خط ما با هزینه شدن مادر تا صبح ظهور مبین و روشن شد. این کارستان حضرت زهرا سلام الله علیهاست.
شهید مطهری در کتاب "امامت و رهبری" صفحه 19 جمله ای دارد: کسانی مثل مرحوم بروجردی و امام خمینی، که مساله تقریب مذاهب را مطرح می کنند به معنای عقب کشیدن از اصول نیست، یعنی در مقابل دشمن مشترک، روی اشتراکتمان محکم بایستیم، همین است که در حال حاضر نظام سلطه را بیچاره کرده. شیعه و سنی در مقابل داعش ایستادگی میکنند. در اثر این انسجام به بیچارگی و دریوزگی افتاده اند. این بسیار مهم است. نه اینکه بگوییم امیرالمومنین علیه السلام مصالحه کرد، ما چرا کاسه داغتر از آش شویم. همین اولی که ما را در صحنه ی خاک می گذارند، اولین چیز اصل ولایت و برائت است که سوال می شود. کسی که نقصان داشته باشد نمی تواند دم از ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام بزند. "أَوَّلُ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ9 " حب را همه فرمودند بر پایه ی ولایت است.
در دهه ی 70 افسانه ی فاطمیه را مطرح کردند. مقام معظم رهبری تاکید کرد روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها باید به جای ولادت تعطیل رسمی باشد. حدود 20 سال پیش فاطمیه فقط در منازل مراجع برگزار میشد.
لزوم تبری از دشمن
مقام معظم رهبری فرمود، بیزاری بجوئید از دشمن، دشمن دارد برای شما کف می زند و شما را تایید می کند. امام خمینی می فرمود، روزی که دیدید دشمن شما را تایید می کند بدانید پا روی خون شهدا گذاشتید.
مادر ما مسیر دشمن شناسی را به ما تفهیم کرد. دشمن وقتی دم میزند، شما چرا تقابل نمی کنید چرا سکوت می کنید؟
وقتی پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: دخترم بعد از من این اتفاقات برایت می افتد، حضرت پاسخ فرمود: "سلمتُ و رضیتُ و توکلت علی الله" اینجا یک امتحانی است که فقط محبوبه ی خدا از پس آن بر می آید. حضرت فرمود: "هو الّذی اصطفاک و اجتباک و هداک و هدی بک الامّة لازلت مقرّةً له ما عشت10 " سوگند به خدایی که تو را (به رسالت) برگزید و انتخاب کرد و تو را هدایت نمود و به وسیله تو امت را نیز هدایت کرد! همواره من به (ارزشها و فضایل) او معترف(و معتقد) بوده ام.
حضرت زهرا سلام الله علیها تا نفس می کشد، همه ی وجودش دفاع از امیرالمومنین علیه السلام است.
پی نوشت:
1-آیه 61 سوره یس
2- آیه 101 سوره آل عمران
3و4- زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها
5- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، (بیروت، داراحیاء التراث العربی)، ج 43، ص 105 .
6و7- معرفة علوم الحديث، ص96
8- ملتقي البحرين، مرندي، ص 39
9- علامه مجلسى، بحارالانوار، ج7، ص260 و ج27، ص79.
10- فرات بن ابراهیم کوفی، تفسیر نفرات الکوفی، ص 55.