شهادت در مکتب مهدویت
این واژه، ریشه ای تک معنایی دارد که بر حضور و آگاهی دادن دلالت می کند.(3) مشتقات شهادت "شهد" (حاضر شد) ماضی ثلاثی مجرد است که در قرآن 44 بار آمده است؛ و "شهید" که در قرآن 36 بار آمده است به معنای گواه؛ و "مشاهده" که در قرآن 16 بار آمده است به معنای حاضر و گواه می باشد.(4)
شهادت همان حضور یافتن در مجالس عشق بازی با خداوند می باشد که از اندیشه مهدویت به عنوان الگو و حجت امت واحده می باشد. شهادت همان شریک و همراه انسانهای بزرگ و شجاع و از خود گذشته می باشد که همراه و حاضر در محافل می باشد(5) و آرمان بزرگ شهادت به عنوان ارزش انسانیت می ماند. (6)
شهید کسی است که در رکاب امام عصرش لبیک گویان، شنید و اطاعت کرد و شربت شهادت را نوشید یا در جهاد مشروعی به قتل رسید. در تعریف شهید چند وجه آمده است:
1- ملائکه شاهد او می باشند و در کنارش رحمت می دهند.
2- خدا و ملائکه در بهشت به صداقت او گواهی می دهند.
3- در روز قیامت شفیع می باشند و در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله گواهی در خواست می کنند.
4- شهید زنده و حاضر و ناظر می باشد. (7)
آرمان های انقلاب جهانی مهدوی
این اندیشه در تمام فرق و مذاهب با تمام اختلاف ها وجود دارد و قابل اثبات است، زیرا این اندیشه به حسب اصل و ریشه، قرآنی است و قرآن با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی (8)، غلبه قطعی صالحان و متقیان (9)، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران برای همیشه و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت را نوید داده است. (10)
آرمان قیام و انقلاب مهدوی یک فلسفه اجتماعی است. این آرمان بزرگ، گذشته از اینکه الهام بخش ایده و راهگشا به سوی آینده است، آینه بسیار مناسبی است برای شناخت آرمان های اسلامی در حکومت جهانی واحد و پیروزی نهایی اصلاح و تقوا و صلح و عدالت و آزادی و صداقت بر زور و استکبار و استبداد و ظلم و اختناق، و رسیدن بلوغ بشریت به خردمندی کامل و پیروزی فکر و ایدئولوژی، و آزادی از اسارت در شرایط طبیعی اجتماعی و غرائز حیوانی که حداکثر بهره گیری از مواهب زمین است.
اصول تربیت عبادی در اندیشه مهدویت
برقراری مساوات کامل میان انسانها در ثروت و سازگاری انسان و طبیعت، اینها نویدها و آرمان های عملی اسلامی است.(11) ذیل آیه ای (12) در قرآن وعده های خداوند به مؤمنان را در چهار چیز بیان فرموده است:
1. برای آنان جامعه ای صالح مخصوص خود درست كرده و حاكمیت زمین را در اختیار آنان قرار می دهد.
2. دینشان را در زمین برتری می دهد و این همان است كه خدا آن را برای مؤمنین و تمام انسانها پسندیده است كه همانا دین مقدس اسلام است. چنانكه در سوره مائده آیه 3 می فرماید (13) : "و دین اسلام را برای شما پسندیدم".
3. امنیت را جایگزین ترس آنان می گرداند.
4. آنان نیز فقط خدا را عبادت كرده و هیچ چیز را شریك او قرار نمی دهند.
در ذیل این آیه در حدیثی از امام سجاد علیه السلام نقل شده است كه ایشان در مورد «اَلَّذینَ آمَنوا مِنكُم و عَمِلوا الصّالِحات» در این آیه می فرمایند: "به خدا سوگند آنان دوستداران و پیروان ما خاندان پیامبرند كه خداوند به دست مردی از ما كه مهدی این امت است نویدهای جانبخش آیه را درباره آنان تحقق می بخشد". (14)
امام صادق علیه السلام نیز در روایتی دیگر می فرمایند: "تاویل و مصداق این آیه هنوز نیامده است هنگامی كه قائم قیام كند كسی كه او را درك می كند تاویل این آیه را می بیند: هر آینه دین محمد به هر جایی كه شب برسد (همه كره زمین) می رسد به صورتی كه هیچ مشركی بر روی زمین نخواهد بود. همان گونه كه خداوند فرمود: مرا پرستش كنید شریكی را برای من قرار ندهید". (15)
این اصول تربیت عبادی در اندیشه مهدویت می باشد که انسانها را به اوج از خود گذشتن و ایثار و در نهایت شهادت می رساند.
پی نوشت:
١-الشهود و الشهاده الحضور مع المشاهده اما بالبصر او بالبصیره (مفردات راغب ،ماده شهد )،مفردات قران ، حمید محمدی ،ص 155
2-همان ،والشهاده خبر قاطع و اصل الشهاده الاخبار ما شاهده .....
3-همان ص 156،الشین ووالهاء والدال ......
4-همان ،ص 156 و 157
5-سوره فرقان آیه 73(لا یشهدون الزور )/مجمع البیان ج1 ص 57 و 416
6-همان ج10 ص 585
7-مفردات قران ،حمید محمدی ، ص159
8-سوره توبه آیه 33،سوره صف آیه 9
9-سوره انبیاء آیه 105
10-سوره اعراف آیه 128
11-مرتضی مطهری ،قیام و انقلاب مهدی ع ص 13و14 و50 و 51
12- وَعَدَ الله اَلَّذینَ آمَنوا مِنكُم و عَمِلوا الصّالِحات لَیَستَخلِفَنَُهم فی الاَرض كم..سوره نور ایه 55
13-[وَ رَضیتُ لكم الاِسلام دیناً]
14-(اثباه الهداه باب 32 ح422)
15-(بحارالانوار ج 51 ح41 ص 55)