حجت الاسلام قاسمیان: غفران الهی در گرو بخشش خود ماست/ حاج منصور ارضی: غفلت زیان بارترین دشمن است

کد خبر: 55702
مراسم مناجات شب نوزدهم اولین شب قدر ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.
وارثاین مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج سیداصغر افشاری و کربلایی رضا مرتضوی، قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان آغاز گردید، پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح استعاذه و دعای هشتم صحیفه سجادیه پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر و قرآن به سر گرفتن و روضه خوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با نوحه خوانی توسط حاج حسین سازور پایان رسید.


اجمالی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مورخ پنجم تیر ماه 1395 مسجد ارک تهران
مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک برگزار شد
اولین شب قدر ماه مبارک رمضان 95 و شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان با صلوات بر محمد و آل محمد علیه و آلاف تحیه و ثنا و همین طور یاد همه گذشتگان علی الخصوص معلمان و اساتید آغاز شد. 
" عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یَا بُنَیَّ أُوصِیکَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَکَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ أَیْ بُنَیَّ اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ إِنْ کَانَ مُرّاً ‏" (اصول کافی ج 1)
حضرت باقر علیه السلام فرمودند: چون مرگ پدرم فرا رسید مرا به ‌سینه چسبانید و فرمود پسر جان همان سفارشى را به‌ تو می‌‌کنم که پدرم هنگام مرگش به ‌من کرد و گفت: پدرش به ‌او سفارش کرده و فرمود: پسر جان در مسیر حق و درستی صبر پیشه کن ولو تلخ باشد. وقتی توجه می‌کنیم می‌بینیم همه این وصایا در لحظات آخر عمر ائمه صورت پذیرفته است گویی چکیده همه زندگانی و وصیت این بزرگواران همین جمله بوده است. وقتی قصد تطبیق نمودن روایت در زندگی شخصی و اجتماعی خود را می‌نماییم می‌فهمیم با چند شب نماز شب خواندن، هیچ کس به جایی نمی‌رسد و همین طور با چند سال انقلابیگری هیچ جامعه ای به رشد و ارتقاء نخواهد رسید.
"إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ" (سوره محمد آیه ٧ ) اگر(دین) خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می‌کند! امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه در مورد نصرت الهی می‌فرمایند: " فَلَمَّا رَأَى اَللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا اَلْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا اَلنَّصْرَ" تا خداوند صداقت ما را در پیکار نمیدید، دشمن ما را خوار و زبون نمی‌ساخت و ما را پیروزى عطا نمی‌کرد. یعنی کار تا به بیخ نرسد و از همه جا به غیر خدا قطع امید نشود خداوند کمک نمی‌کند خداوند باید صداقت و صدق عمل ما را آزمایش نماید تا نصرت الهی را عطا فرماید، حتی کار به جایی می‌رسد که بعضی از رُسل مأیوس شوند "حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا" (سوره یوسف آیه 110) به حدی که مردم شک می‌کنند که همه چیز دروغ است!؟ تازه آنجا نصرت الهی نازل می‌شود این هم وعده خداوند است، همانطور که نصر الهی وعده خداوند است.
"فَلَمّا تَراءَى الجَمعانِ قالَ أَصحابُ موسى إِنّا لَمُدرَکونَ* قالَ کَلّا إِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدینِ" (سوره شعرا آیات 61 و 62)
هنگامی که دو گروه یکدیگر را دیدند، یاران موسی گفتند: ما در چنگال فرعونیان گرفتار شدیم! (موسی) گفت چنین نیست! یقیناً پروردگارم با من است، بزودی مرا هدایت خواهدکرد. این استقامت حضرت موسی علیه السلام مورد نظر خداوند است و از این جا تازه نصرت الهی آغاز می‌شود.

مسیر غفران الهی درآیه22 سوره نور 
"وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ ٱللَّهُ لَکُمْ وَٱللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ"
آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند؛ آیا دوست نمی‌دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است. راه غفران الهی بخشیدن و بلکه بیشتر از بخشش پاک کردن صفحه دل و چشم پوشانی از آن اتفاق است (برای رضای الهی) غفران الهی در گرو بخشش خود ماست یکی از شرایط بهره مند شدن از درجات عالی شب‌های قدر همین موضوع بخشش است که بدون آن بسیاری از درجات شب‌های قدر طی نمی‌شود.
" العَینُ رائِدُ القَلبِ‏" (میزان الحکمة، ج 10)
چشم جاسوس قلب است، یکی از چیزهای که به عنوان فضول(زیادی) و لغو(بیهودگی) بحث شده زیادی نگاه است که شامل نگاه‌های حرام و موجب حرام تا نگاهای بی حیا می‌شود که امروزه در جامعه ما و حتی بین مذهبی‌ها هم می‌توان مصادیقی برای آن یافت. " قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ" (سوره نور آیه 30) به مؤمنان بگو چشم‌های خود را(از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ اول دستور به غض بصر به مومنین می‌دهد سپس می‌گوید زنان خود را حفظ کنند، شاید این شعر شاعر از بعضی نظرها درست است که گفت؛ "بسازم خنجری نیش اش ز پولاد * زنم بر دیده دل گردد آزاد" شاعر هم رابطه دقیق بین دیده و قلب را شناخته است. 
" وَقُل لِّلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ..." (سوره نور آیه 31) و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را(از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند؛ عین همین دستور را هم به زنان می‌دهند ولی این بار هم ابتدا از غض بصر سخن به میان می‌آید سپس از حفظ و خویشتنداری. وقتی انسان شروع می‌کند به دیدن و دیدن ناخواسته قلب به همان سمت هم کشش پیدا می‌کند، عکس این موضوع هم برقرار است.
" النَّظَرُ إِلَى‏ الْکَعْبَةِ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَیْنِ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْإِمَامِ عِبَادَةٌ وَ قَالَ مَنْ نَظَرَ إِلَى الْکَعْبَةِ کُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَتْ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ" (الکافی ج‏4 باب فضل النظر إلى الکعبة)
ابو عبد اللَّه صادق علیه السلام فرمود: تماشاى کعبه عبادت است. تماشاى پدر و مادر عبادت است. تماشاى امام اهل بیت عبادت است. و فرمود: هر کس دیده به دیدار کعبه بدوزد، ده درجه بر حسنات او مى‏ افزایند و ده درجه از سیّئات او مى‏ کاهند. "لَیْسَ فِی الْبَدَنِ‌ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ‌ عَزَّ وَجَل" (بحارالانوار  ج 101) چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می‌دارد. به همین جهت می‌گویند مومن بازار گردی نمی‌کند، وقتی برای سرگرمی به بازار می‌روی احساس می‌کنی چقدر چیزها و نیازهای جدیدی پیدا کردی فلذا مومن برای نیازهای خود لیست تهیه می‌کند و بر طبق لیست خود به خرید می‌رود. " وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَى" (سوره طه آیه 131) دیدگانت را به آنچه برخی از اصناف آنان را بهره مند کردیم مدوز، [آنچه به آنان داده ایم] شکوفه[بی میوه و زیور و زینت] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم، و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.
فلذا زندگی و حکومت علوی نمی‌تواند بر مبنای بهره مندی و زندگی چشم نواز ساخته شود امیرالمومنین شب شهادت خود حاضر نشدند دو خورش بر سر سفره داشته باشند یعنی با نان جوی خود حاضر نبودند نمک و شیر را با هم میل کنند چکونه می‌شود مسئولی در نظام جمهوری اسلامی در میانه شهر و توده مردم زندگی نکند؟ این شعار نمی‌تواند باشد این را اتفاقاً باید بین مردم مطرح نمود تا یک انتظار از مسئولین در میان افکار عمومی مردم شود چون تنها راه بهبود و تغییر این وضعیت همین خواست افکار عمومی است.
"غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ" (بحار الانوار، ج101)
چشم هایتان را(از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتی‌ها را ببینید. کسی که چشمش را بر روی حرام و لغو بست چیزهایی باور نکردنی به او نشان می‌دهند. شما یک چیز ارزشمند و نادر را در یک ظرف کثیف نمی‌ریزید( نمی‌گویم ظرف نجس می‌گویم یک ظرف کثیف) چطور انتظار دارید خداوند در بصری که هر چیز در آن راه دارد ارزشمندترین امور را بریزد؟ 

بیانات حاج منصور ارضی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مورخ پنجم تیرماه 1395 مسجد ارک تهران
مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک برگزار شد
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

باید به پناهندگی و استعاذه خط داد وگرنه منحرف می‌شوی.
در وجود ما پناهندگی وجود دارد و ما باید به پناهندگی خودمان خط دهیم ، اگر مواظبت نکنیم پناهنده به غیر خدا می‌شویم و این سبب انحراف می‌شود . پناهندگی به غیر خدا ضرر است و چون قلب سیاه می‌شود دیگر نمی‌شود برگشت . همه‌ی ماه رمضان یک طرف ، عید فطر یک طرف ، چون یک ماه روزه می‌گیری که به فطرتت برگردی ، در قنوت نماز عید می‌گویی "وَأَعوُذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الْمـُخْلَصوُنَ" . این که گفته شده در هر حالی به خدا پناه ببرید چون انسان در حال غیر گناه و ثواب، بیشتر به شیطان و نفس پناه می‌برد. استعاذه جزئی از وجود انسان است ، اما استعاذه به کجا؟ باید از نفس درست استعاذه داشته باشی "أَعُوذُ بِکَ َمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ" . می‌بینید یک عده ای که خلاف کردند ، گناه کردند ، دزدی کردند ، مال مردم و بیت المال را بردند چگونه استعاذه دارند؟ می‌روند یک کشور دیگری پناهنده می‌شوند. زن و بچه ات حجاب ندارند پناه ببر به خدا، از خدا بخواه نه این که دعوا کنی، بچه ات بی دین شده پناه ببر به خدا. در استعاذه به غیرخدا سود است، اما برای کسی که به آن پناهنده شدی. اما در استعاذه به خدا او از ما سودی نمی‌خواهد و غنی بالذات است و تو راه را درست رفته ای و خداست که به تو سود می‌رساند. 

غفلت زیان بارترین دشمن است.
یکی دیگر از صفاتی که امام چهارم علیه السلام در دعای هشتم صحیفه از آن به خدا پناه می‌برد "وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ" خواب غفلت است. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: غفلت زیان بارترین دشمن است. در ماه رجب می‌گویی "وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین" یعنی بعضی به خاطر غفلتی که دارند خیلی دور شده اند. از ماه رمضان و شب قدر که صحبت می‌کنی طرف می‌خندد. بعضی از مردم حاضرند به پارک و موزه پناه ببرند ولی به خدا پناه نبرند، به قهوه خانه پناه ببرند ولی به مسجد و یک عالم پناه نبرند. خط پناهندگی مردم در کوفه عوض شد که به امیرالمومنین علیه السلام پناه نبردند و به آدم‌های ظاهرا مذهبی پناه ببرند. آدم هایی که پیشانیشان از عبادت پینه بسته بود و این ملعونین امیرالمومنین علیه السلام را بی دین خطاب می‌کردند. پرسجده‌ترین آدم را فرستادند تا امشب امیرالمومنین علی علیه السلام را به شهادت برساند. غفلت یعنی خانواده‌ها نامه نوشتن بچه‌ی ما روزه می‌گیرد، مناجات هم می‌آید ولی نماز نمی‌خواند. من نمیدانم یعنی چی. "نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ" فروع دین ده تاست ، بعضی هم از ضروریات دین است مثل حجاب. اگر کسی را غفلت بگیرد فقط نکات منفی را می‌بیند، می‌بینی زندگیش را رها کرده و چسبیده به برنامه‌های مستحب مثل شب زنده داری.

برای توبه در لیله القدر، اولین قدم خروج از غفلت است.
لیله القدر برای امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما چه معنایی داشته؟ فقط یک نقل از تاریخ را بلدیم که حضرت حسنین علیهما السلام را بیدار نگه می‌داشتند مخصوصا در شب بیست وسوم. ولی برای درک اصل لیله القدر باید ببینی اندازه‌ی خودت چقدر است. وقتی خلق شدی مورد سرزنش بودی یا احسنت؟ من که یازده ماه در اختیار شیطان بودم چگونه می‌توانم لیله القدر توبه کنم؟ البته راه بسته نیست، اولین قدم خروج از غفلت است که انسان به خودش بیاید از خدا بخواهد آینده اش را اصلاح کند و خودش گذشته اش را و  همچنین دیگر سمت حرام نرود، این می‌شود لیله القدر. خدا برای ادامه راه، راهنمایان خوبش که چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین هستند را هم به ما نشان می‌دهد، اهل بیت علیهم السلام یک ذره دنیا را نخواستند. امشب وقتی حضرت برای اولین بار دیدند در کنار نمک و نان ، شیر هم اضافه شده زود به دخترشان تذکر می‌دهند. اهل بیت علیهم السلام فقط به دنبال ما بودند اما یک موبایل ما را به جهنم کشانده، این را نمی‌توانیم اصلاح کنیم؟ چند سال داری؟ امیرالمومنین علیه السلام پا به پای تو در این سال‌ها آمده تا اشتباه نکنی و مدام خودش را نشان داده است بوسیله همین روضه‌ها، تا آمدی گناه کنی چشمت به پرچم امام حسین علیه السلام خورد نرفتی دنبال گناه. نمی‌خواهی خودت را پیدا کنی؟ لیله القدر برای ما یعنی این، بزرگان می‌فرمایند هر که حضرت زهرا سلام الله علیها را نشناسد لیله القدر را درک نکرده این حرف‌ها که برای ما نیست، اینها برای وادی خودشان است.

قیامت شهدا می‌گویند در آسایش بودی بی معرفتی کردی ما را رها کردی و رفتی دنبال گناه؟
در آینه خودت را نگاه کن ببین واقعا تو سرباز امام زمان علیه السلام هستی؟ روایت است امشب که پرونده ات را خدمت حضرت می‌برند حضرت برای تک تک ما گریه می‌کنند و به زبان ما احتمالا می‌فرمایند خدایا اینها گریه کن امام حسین علیه السلام هستند العفو. همان طور که یک نفس امیرالمومنین در شب لیله المبیت برای همه‌ی شیعیان کافی است، امام زمان علیه السلام امشب برای همه‌ی ما العفو می‌گویند. این که ما العفو می‌گوییم چون می‌خواهیم با امام زمانمان علیه السلام هم صدا شویم، اول امام زمان علیه السلام را پیدا کن. لذا در جامعه کبیره می‌گویی "وَ تَوَلَّیْتُ آخِرَکُمْ بِمَا تَوَلَّیْتُ بِهِ أَوَّلَکُمْ" . بد است فردای قیامت اهل بیت علیهم السلام بیایند و ما را هم با اعمال بدمان بیاورند، جوانان قیامت حق است. امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: ادامه یافتن غفلت دیده‌ی بصیرت را کور می‌کند. می‌دانید چند نفر در خان طومان شهید شدند؟ به خاطر عزت و ناموس من و تو هم رفتند، یک ذره غیرت داشته باشید. "موتوا قبل ان تموتوا" قبل از این که بمیری نفست را بکش. بیایید در محراب با شیطان و نفس بجنگیم، لیله القدر یعنی داریم به آخر ماه رمضان می‌رسیم. به سرعت ماه رمضان دارد تمام می‌شود. دیده‌ی بصیرت که کور شود یعنی فقط خودت را می‌بینی، تفکر خودت، کاسبی خودت و مقام خودت. امنیت خیلی مهم است، خیلی نیروها کار می‌کنند که تو اینجا راحت نشسته ای، تو نمی‌خواهی با امام زمانت آشتی کنی؟ نمی‌خواهی با خدا آشتی کنی؟ به فکر وقتی باش که داخل قبر می‌گذارند، جوانان به خودتان بیایید. تو پاک به دنیا آمدی مادرت به تو شیر داد، پدرت از راه حلال تو را به اینجا رساند وگرنه الان تو باید جای دیگری غیر مسجد باشی. به خاطر امیرالمومنین مواظبتت کردند، در هر بیست و چهار ساعت دو ملک در روایت دیگر چهار ملک مامور تو هستند، بعضی که یک بار کربلا رفته اند در روایت است هزار ملک مراقب او هستند به خاطر امام حسین علیه السلام. تو به خیالت مواظبت یعنی ماشین چپ نکند ، فکر می‌کنی این سربازان عزیز ما که در جاده جانشان را از دست دادند دین نداشتند؟ اینها با همان لباس رفتند خدمت امام حسین علیه السلام، سربازان ما که دیگر سربازهای قدیم نیستند، همه‌ی اینها سینه زن بودند. ان شاء الله که امام حسین علیه السلام دستشان را بگیرد. یا امیرالمومنین دست بچه‌های ما را در جبهه‌ی سوریه و عراق بگیر. یا امیرالمومنین این مرزداران ما چه در آب و چه در خشکی الآن گوشه کنار دور هم جمع می‌شوند تا یک یا الله بگویند. ما امشب در آسایش می‌خواهیم "بک یا الله" بگوییم . فردای قیامت شهدا می‌گویند در آسایش بی معرفتی کردی ما را رها کردی و رفتی دنبال گناه؟

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان



اشعار مناجاتی




زار و دامن آلوده، آمدم به مهمانی


حاصل همه عمرم، گشته این پشیمانی


گرچه من گن هکارم، گشته ای خریدارم


"یا کریم و یا الله ، یا کریم و یا الله"




سر به زیر و شرمنده، دل به لطف تو بستم


توبه نامه ای باطل، مانده بر روی دستم


معصیت شده کارم، از تو هم طلبکارم


"یا کریم و یا الله ، یا کریم و یا الله"




مورد پسند تو، زندگی نکردم من


یک سحر به عشق تو، بندگی نکردم من


مانده بر زمین بارم، دلخوشم تو را دارم


"یا کریم و یا الله ، یا کریم و یا الله"




با کمال بی شرمی، قلب یارم آزردم


نزد حضرت صاحب، آبروی خود بردم


سر چگونه بردارم، کرده معصیت خارم


"یا کریم و یا الله ، یا کریم و یا الله"




با محبّت زهرا، تا نجف کشیدم پر


ذکر هرشب قدرم، یا علی مدد حیدر


بر علی گرفتارم، حبّ مرتضی دارم


"یا کریم و یا الله ، یا کریم و یا الله"




زیر لب علی امشب، نام فاطمه دارد


یاد مهربان یارش، آه و زمزمه دارد


شد زمان دیدارم، من قتیل مسمارم


"فاطمه کجایی تو، مردم از جدایی تو"




با حسین حسین امشب، حاجتم روا باشد


چون که افضل الاعمال، طوف کربلا باشد


شد حسین خریدارم، میل کربلا دارم


"اى حسین مظلومم ، اى حسین مظلومم"




با نگاه اربابم، همچنان زهیرم کن


با تنی به خون غلتان، عاقبت به خیرم کن


شد حسین مدد کارم، شاه با وفا دارم


"اى حسین مظلومم ، اى حسین مظلومم"




روی نی نسیم آمد، گیسویش تکانی خورد


بس که دلبری می‌کرد، صبر خواهرش را برد


گفت حسین گرفتارم، در میان اغیارم


"اى حسین مظلومم ، اى حسین مظلومم"

حجت الاسلام قاسمیان: غفران الهی در گرو بخشش خود ماست/ حاج منصور ارضی: غفلت زیان بارترین دشمن است


/1102001307