حجت الاسلام صفاری: حضرت معصومه(س) شجره طیبه هستند+ گزارش تصویری

امامزادگان ما دو جایگاه دارند. آنهایی که رسالت داشتند مانند حضرت معصومه سلام الله علیها، شئون شئون نفسانی است. حضرت موسی کاظم علیه السلام می فرماید: "پدر به فدایت ". این حدیث مقام حضرت معصومه سلام الله علیها را می رساند. جایگاه بندگی فاطمه معصومه سلام الله علیها است. امام صادق علیه السلام می فرماید: " او تکه ای از من است ". این حدیث جایگاه حقیقی بی بی را نشان می دهد. امام رضا علیه السلام می فرماید: " کسی که معصومه را زیارت کند من را زیارت کرده است". در این حدیث که لقب معصومه به حضرت داده شده بیانگر جایگاه فردی حضرت می باشد. شخصاً این جایگاه را دارند. بنده خداست.
جایگاه حضرت معصومه (س) چیست؟
اما حضرت معصومه سلام الله علیها، جایگاهی دارند که برای سفارت و رسالت حضرت می باشد. قطعاً سفیر و رسول ائمه هدی علیهم السلام بوده است. زیرا امام رضا علیه السلام یک سال بعد از وارد شدنشان به ایران، حضرت معصومه سلام الله علیها و برادرانشان وارد ایران شدند. اگر بگوییم برادرانشان به شوق و میل دلشان به سفررفته اند اشتباه نگفته ایم. اما در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها این سخن صدق نمی کند. زیرا کسی که لقب معصوم گرفته است به دور از شأن ومنزلت ایشان است که بخاطر شوق و میل دلش، به سفر برود. وقتی امام علیه السلام می فرماید که بعد از من حرکت نکنید، پس به حضرت معصومه سلام الله علیها دستوری رسیده است که با برادرانش به ایران آمدند. این بانو، حرم اهل بیت علیهم السلام را که حرکت می دهد و سمت ایران می آورد، قطعاً سفارتی در کار است.
حضرت عبدالعظیم علیه السلام هم این چنین شأنی دارد. اینکه روایت داریم هر کس عبدالعظیم را زیارت کند حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کرده است، به این معنی نیست که بخواهیم حضرت عبدالعظیم را با امام حسین علیه السلام یکی بگیریم بلکه جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام با امام حسین علیه السلام یکی است. عنوان ایشان دروازه حسین علیه السلام است. هر کدام از امامزادگان که این شأن را داشته اند قطعاً سفارتی هم داشته اند مانند حضرت معصومه سلام الله علیها که برترین شئون را در بین امامزادگان دارند.
دو دسته شأن داریم. یکی حقوقی و یکی حقیقی. برای ائمه هدی علیهم السلام جایگاه در نظر نگیریم زیرا جایگاه است که با وجود ایشان معنی دار شد. حضرت علی علیه السلام به امامت سربلند نشد بلکه امامت به حضرت علی علیه السلام سربلند شد. امامت را حضرت ابراهیم علیه السلام هم داشتند که به امامت سربلند شدند. و به ایشان در مورد به امامت رسیدنشان تبریک گقتند. اما این تبریک را نباید به امام علی علیه السلام گفت. نباید به امام زمان علیه السلام تبریک گفت. بلکه باید به خودمان تبریک بگوییم. زیرا امامت شرافت پیدا کرد به جایگاهی که امام زمان در آن جایگاه قرار بگیرد. امامت شرف پیدا کرد. در مورد ائمه هدی علیهم السلام نمی شود شئون حقیقی و حقوقی در نظر گرفت.
جایگاه حضرت را می خواهیم بشناسیم برای اینکه چرا چهار امام وجوب بهشت را به زائران این حضرت وعده داده اند. از امام صادق تا امام جواد علیهم السلام این روایت را داریم که بهشت را به زائران وعده داده اند. این جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها هست که با زیارت ایشان، حضرت زهرا سلام الله علیها را زیارت کرده ایم.
ائمه هدی علیهم السلام دو چیز بر آنها واجب است. اول: جمع کردن مردم، مردم را دور مشعل پر فروز محمد و آل محمد صلوه الله علیه جمع کردن، عنوان کار اهل بیت علیهم السلام است. بسیاری روایت از اهل بیت علیهم السلام داریم که قرار است ما را به دور خود جمع کنند. دور کعبه وجود خودشان جمع کنند. اسلام هیچ جاذبه ای مانند وجود ابا عبدالله الحسین علیه السلام ندارد. بزرگترین جاذبه اسلام ایشان هستند. امام رضا علیه السلام می فرماید: "هر کس در این غربت به دیدار من بیاید، با من در قیامت همنشین خواهد بود".
چه فایده ای دارد که مردم دور کلمه اهل بیت جمع بشوند؟
وظیفه دوم اهل بیت علیهم السلام، خارج کردن زبده از این پیوندی است که با جمع زده اند. قران کریم می فرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»1: ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻋﺰﺕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﻫﻤﻪ ﻋﺰﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺣﻘﺎﻳﻖ ﭘﺎﻙ [ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻯ ﺻﺤﻴﺢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ. ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ .
منظور از کلمه طیب در این آیه چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: کلمه طیب دو رکن دارد. رکن اول "اشهد ان لا اله الا الله" و "اشهد ان محمد رسول الله" و "اشهد ان علیاً ولی الله" . اگر این سه از هم جدا شوند دیگر کلمه طیب نیست. در ادامه آیه منظور از عمل صالح چیست؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور ولایت ما اهل بیت علیهم السلام است. این دو که با هم ضمیمه می شوند کلمه طیب بالا می رود.
اهل بیت علیهم السلام ما را جمع می کنند برای به وجود آمدن کلمه طیب. رکن اول به وجود آمدن طیب جمع شدن ما می باشد. قرآن کریم می فرماید: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ»2: ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺜﻠﻰ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ ﻛﻠﻤﻪ ﭘﺎﻙ [ ﻛﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ. ﺭﻳﺸﻪ ﺍﺵ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺵ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
منظور از شجره طیبه در این آیه چیست؟ همان محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله. خدا در اینجا می فرماید که من کلمه طیب را به شجره طیب تبدیل می کنم. یعنی چه؟ یعنی این درخت هر ساعت شاخه و میوه می دهد. یعنی وقتی هزار و چهار صد سال قبل مزاری درست شده و الان شیعه بر سر مزار می رود، امام زنده است و حرف های شیعه را شنیده و حاجت او را می دهد. زکریا بن آدم نانخور اهل بیت علیهم السلام است که به امام رضا علیه السلام نامه می دهد اقا اجازه دهید من از قم بروم زیرا به دلایلی اهل قم پذیرای من نیستند. امام پاسخ می دهد: شما به هیچ وجه حق ندارید از قم بروید همانطورکه پدرم موسی بن جعفر امان بغداد است و به بغداد بلایی نمی آید تو هم امان قم هستی و حق نداری بروی.
حال تا کی زکریابن آدم امان قم هست؟ تا قیامت. اگر اینجا پیوند اهل بیت علیهم السلام را انتخاب کردی، شجره طیبه می شوی. مصداق شجره طیبه، شهدای مدافعان حرم هستند که در غربت برای دفاع از کشور رفته اند. و بفرموده رهبر انقلاب اینها کسانی هستند که در زندگی دنیاییشان، از اولیاءالله هستند. پس با این توضیحات، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، شجره طیبه هست. زیرا هم سفیر است و ما را دور خود جمع کرده است اشخاصی مانند شیخ مفید را از این جمع زبده خارج کرده اند. ان شاالله ما هم به برکت وجود حضرت معصومه سلام الله علیها هدایت شویم و به این جمع پیوند بخوریم.
پی نوشت:
1.
سوره فاطر، آیه 10
2.
سوره ابراهیم، آیه 24