ریا در نزد منافق جایز است

کد خبر: 57948
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) در جلسه روز گذشته، به تفسیر آیه ۲۱ سوره بقره و تشریح سطوح مختلف تفقه در دین پرداخت.
وارث: آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، دیشب ۱۹ مردادماه در ادامه جلسات تفسیر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به تفسیر آیه ۲۱ سوره مبارکه بقره «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(۲۱ بقره) گفت: در این سوره سخن از عبادت است و خداوند فرمان داده است که ای انسان‌ها خدایی که شما و همه انسان‌های قبل از شما را آفرید عبادت کنید.

وی با بیان اینکه هدف از خلقت انسان عبادت است و در برخی آیات دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده تصریح کرد: در آیات دیگر داریم که جن و انس را خلق نکرده‌ایم مگر برای اینکه عبادت کنند بنابراین جایگاه عبادت در اسلام بسیار بالا و راهبردی است.

نویسنده تفسیر امام رضا(ع) با تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) به مصادیق عبادات اشاره و عنوان کرد: در روایات متعدد مصادیق مختلفی برای عبادت عنوان شده که باید میان همه آن‌ها جمع کنیم و هر گروهی از آن‌ها صدق برای این مفهوم دارد.

طبسی ادامه داد: در برخی روایات پرهیز از محرمات و ترک هر چیزی که انسان را از تقرب به خدا باز می‌دارد به عنوان مهمترین عبادات برشمرده شده است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در روایتی فرموده‌اند که اگر کسی به آنچه خداوند فرموده است عمل کند جزء عابدترین مردم است همچنین طلب رزق حلال به عنوان بهترین مصادیق عبادات عنوان شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: در روایت آمده که عبادت ۷۰ جزء دارد که افضل از همه آن‌ها طلب رزق حلال و کسب رزق حلال است یعنی هم رفتن به سمت رزق حلال عبادت است و هم کسب آن.

نویسنده تفسیر امام رضا(ع) سکوت را جزء مصادیق دیگر عبادت عنوان کرد و ادامه داد: ما غالبا به این مسئله کم توجه هستیم یعنی در جایی که باید سکوت کنیم حرف می‌زنیم و در جایی که منافعی داریم سکوت می‌کنیم و یا با سکوت خود و حرف زدن باعث بردن آبروی انسانی می‌شویم.

سطوح مختلف تفقه در دین

طبسی تفقه در دین را جزء یکی از مهمترین عبادات برشمرد و ادامه داد: تفقه در دین سطوح مختلفی دارد ولی هر کسی در هر سطحی که لازم است و می تواند باید دنبال آن باشد به همین دلیل امام علی(ع) در روایتی فرمودند که«الفقه ثم المتجر» یعنی قبل از تجارت کردن ابتدا فقه تجارت را بیاموزید که اگر ما به همین روایت در بازار عمل می‌کردیم بازارمان اسلامی می‌شد.

وی افزود: البته تفقه در دین سطوح بالایی هم دارد که مخصوص روحانیت و طلاب  و مبلغان است که براساس آیه «نفر» بروند علوم اسلامی را فرابگیرند سپس آن را در میان مردم نشر دهند و تبلیغ کنند.

طبسی نگاه به ذریه پیامبر و اهل بیت(ع)(ص) را براساس برخی روایات جزء عبادات مهم برشمرد و گفت: سؤال شد که ذریه پیامبر(ص) چه کسانی هستند که در روایات از سادات نام برده شده است.

وی افزود: ذریه و اهل‌بیت(ع) رسول الله در درجه نخست ائمه(ع) هستند که اجر رسالت ایشان هم هستند و در جه بعد سادات که نگاه به آنان عبادت است البته قیدی برای سادات قرار داده شده و آن اینکه نگاه به ساداتی عبادت است که در مسیر منهاج و سیره رسول‌الله باشند والا کسانی که خود را ظاهرا جزء سادات می‌دانند و دستور به قتل دیگران می‌دهند در زمره این افراد محسوب نمی‌شود.

این استاد تفسیر حوزه نگاه به امام علی(ع) را از دیگر مصادیق عبادت دانست و افزود: این روایت از طریق شیعه و سنی نقل شده است همچنین نگاه از روی رافت و محبت به والدین جزء مصادیق عبادت است و نگاه به کعبه و چهره امام (ع).

وی نگاه به قرآن را جزء بهترین مصادیق عبادات برشمرد و افزود: در جلسات ماه مبارک رمضان برخی عنوان می‌کنند که ما قرآن بلد نیستیم بخوانیم می‌توانند قرآن را باز و به خطوط آن نگاه کنند که خود این کار عبادت است همچنین نگاه به چهره عالم دین جزء عبادات است.

وی افزود: البته و هابی‌ها هم خود را عالم دینی می‌دانند ولی فتوا می‌دهند تا سر بچه‌های بی گناه در یمن و سوریه و ... بریده شود مسلما این افراد جزء عالمان دین محسوب نمی‌شوند بلکه دشمن دین هستند و عقوبت الهی برای آنان به همراه خواهد بود.

طبسی گفت: نگاه به چهره مومن، نگاه به آب، امر به معروف و نهی از منکر، حضور در مسجد قبل از اذان، استغفار زبانی و عملی، گفتن «لااله الا الله» و طلب علم نیز از جمله مصادیق دیگر عبادت است.

ریا در نزد منافق جایز است

وی افزود: ریاکردن در نزد منافق از مصادیق دیگر عبادات است یعنی اصل ریا برای مومن گناه و باعث عدم قبولی عبادات می شود ولی اگر این کار در منزل و در نزد منافق انجام شود ایرادی ندارد و عبادت هم هست مثلا انسان در نزد فرد منافقی، دم از فضایل امام علی(ع) و اهل‌بیت(ع) بزند.

طبسی گفت: حسن خلق جزء یکی از والاترین عبادات است که باعث جلب رزق حلال و افزایش روزی می‌شود همچنین گریه بر حضرت سیدالشهداء و جهاد و انتظار فرج از مصادیق عبادات مهم و برتر است.

وی افزود: در روایت داریم«ذکر علی عبادة» که قبلا نگاه به چهره اما هم عبادت برشمرده شده بود ولی در اینجا ذکر«علی» عبادت بیان شده است.

این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: یاد مرگ جزء بهترین عبادات عنوان شده است همچنین نیکی به والدین و نگاه مهربان به چهره آنان، خواب انسان عالم و روزه‌دار، آه بیمارانی در تخت بیمارستان رنج می‌کشند هم به عنوان عبادت یاد شده است.

وی با بیان اینکه به دست آوردن رزق حلال افضل از همه عبادات است تاکید کرد: البته مصادیق عبادت منحصر در این موارد نیست ولی مهمترین مصادیق آن این موارد است که در روایات آمده و قابل توسعه است.



/1102101305