رونمايي كتاب «تجلي عاشورا در هنر ايران»

کد خبر: 61448
همزمان با ايام سوگواري و عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) كتاب «تجلي عاشورا در هنر ايران» به همت بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، رونمايي شد.

وارث: مؤلف‌ «تجلي عاشورا در هنر ايران» در اين‌ رساله‌ در هفت فصل‌ به‌موضوعات «پيشينه تاريخي‌ تعزيه»‌، «كاربرد فلز و چوب‌ در ساخت‌ اشياي‌ ويژه‌ عزاداري»‌، «بافته‌ها و كاربرد آن ها در ساخت‌ اشياي‌ ويژه‌ عزاداري‌»، «نقاشي‌ و پيوند آن‌ با مراسم‌ مذهبي‌»، «شيشه‌ و شيوه استفاده‌ از آن‌ در مراسم‌ عاشورا» پرداخته است.

اين اثر با موضوعات واقعه كربلا، سوگواري ها در هنر اسلامي و ايراني و جنبه هاي مذهبي اين واقعه عظيم، تهيه و تنظيم شده و در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است. تصاوير متعددي‌ از هنرها و ابزار مورد اشاره‌، زينت‌ بخش‌ اين كتاب‌ است‌.

مولف اين اثر، در كتاب «تجلي عاشورا در هنر ايران» با اشاره به نمونه‌هاي تاريخي متعدد، هنر را در طول تاريخ بازگو كننده ايمان و مذهب و تاريخ اوليا و انبياي الهي، به ويژه حقايق واقعه عاشورا توصيف مي كند.

هدف نويسنده از نگارش اين كتاب، بازگويي و بررسي نقش و رسالت هنر در تجلي دين و وقايع مربوط به آن است. اين اثر با تصاوير متعددي همراه است كه فهرست آن ها در پايان كتاب به چاپ رسيده است.