حجت الاسلام حاج ابوالقاسم: ما به امام نیاز داریم

کد خبر: 61782
اگر امام از ما یاری می طلبد، فکر نکنیم امام به ما نیاز دارد بلکه این ما هستیم که به ایشان نیاز داریم و اگر ما به کمک امام می رویم در واقع خودمان را بالا می بریم و این کار مایه ی تکامل خودمان است.
وارث: مراسم عزاداری دهه سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم و مداحی حاج حسین سازور در هیئت آل یاسین برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسم را می خوانید:  


حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

خداوند در قرآن کریم به پیامبر صلی الله علیه و آله  می فرمایند: قُل هٰذِهِ سَبيلي أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصيرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِكينَ1

بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»

نصرت ولی خدا

در زیارت امام حسین علیه السلام در اول رجب می خوانیم:

لا حول و لا قوة الا بالله، حسبنا الله نعم المولی و نعم النصیر، والصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین علیهم السلام لاسیما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین له الفداء و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی لقاء یوم الدین. قال مولانا و مقتدانا الامام الصادق علیه السلام: ان کان لم یجبک بدنی عند استغاثتک فقد اجابک قلبی و سمعی و بصری و رایی و هوای علی التسلیم

وآن وقتی بود که لشکر سُعدا با لشکر اشقیاء مقابل شدند، خدای متعال مَلَکِ نصر را بالای سر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نازل فرمود، ولی آن حضرت لقاء خدا را بر بقاء در دنیا مقدم داشته و شهادت را اختیار نمود. بعد از آن برای اتمام حجّت با آن مردمان، استغاثه نمود .آن حالت استغاثه، برای اصحاب آن جناب، همّت و عزم خاصّی را ایجاد کردکه علاوه بر عزمشان در مقاتله و کشته شدن، برای جان نثاری هرکدام بر دیگری سبقت می جستند، حالشان منقلب شده و تأسف می خوردند و گریه می کردند.

خداوند در قرآن می فرمایند: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم3  ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

اشاره کردیم اگر امام از ما یاری می طلبد، فکر نکنیم امام به ما نیاز دارد بلکه این ما هستیم که به ایشان نیاز داریم و اگر ما به کمک امام می رویم در واقع خودمان را بالا می بریم و این کار مایه ی تکامل خودمان است.

روزی امیر المومنین علی علیه السلام  فرمودند: من به هیچ کس احسان نکردم، به ایشان گفتند: ما خود شاهدیم که در سرتاسر زندگی شما احسان است و مرتب در حال خیرات و انفاق هستید، چطور می فرمایید من به کسی احسان نکردم؟

ایشان فرمودند: قرآن می گوید؛ إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا4  اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می کنید و اگر بدی کنید پس به خودتان بدی می کنید.

لذا اگر به بنده ی خدا احسان کردم فکر نکنم بنده ی خدا به من نیاز دارد و غرور وجود من را فرا بگیرد.

بعضی می خواهند کمک کنند ولی در عمَل مایه ی زحمت می شوند. خیلی از افرادی که پرچم امام حسین علیه السلام  را بلند کردند در خدمت دشمنان امام هستند. آن کسانی که به تعبیر حضرت امام، شیعیان انگلیسی هستند. آن هایی که امروز حاضرند در خدمت دشمنان اسلام باشند ولی حاضر نیستند در خدمت  جمهوری اسلامی قرار بگیرند.

عباد الرحمن

عباد الرحمن آن هایی هستند که وقتی آیات خداوند بر ایشان خوانده می شود، در مقابل آیه خشوع می کنند و در برابر عظمت قرآن ابراز خضوع و خشوع می کنند. امام حسین علیه السلام  یکی از آیات پروردگار بودند، طبق آیه قرآن آن هایی که آیات خداوند را می شنوند کور و کر بر زمین نمی افتند.

اگر فقط بر سر و صورت خود زدیم، لطمه و قمه زدیم و برای امام خود سوگواری و عزاداری کردیم ولی نفهمیدیم امام برای چه شهید شدند، آن وقت است که می شویم شیعه ی انگلیسی و در زیر پرچم دشمن خدمت می کنیم. این همان چیزی است که در سوره ی یوسف به آن می گویند: بصیرت و فهم.

اینجاست که باید ما از سید الشهدا علیه السلام  بخوانیم و مطالعه کنیم.

بعضی فقط به اسم نصرت با امام عداوت می کنند و به اسم یاری سیدالشهدا علیه السلام  راه سیدالشهدا را بسته اند و اجازه نمی دهند مسیر و راه ایشان اجرا شود. لذا این افراد کور و کر در برابر امام به سجده افتادند و یک مناسک و عزاداری بی فهم بر زندگی شان حاکم است.

راوی می گوید: یکی از شُعرا به خدمت امام باقر علیه السلام  آمد و در رثای امام حسین علیه السلام  شعری را خواند و امام فرمودند: من چیزی ندارم به شما دهم اما فقط یک جمله به شما می گویم. فرمودند: پیوسته روح القدوس مسبب و مؤید توست تا زمانیکه حواست به دفاع از ایشان باشد.

حواسمان باشد با عزاداری هایمان یک وقت جلوه های حضرت را خراب نکنیم و مردم را جذب کنیم نه اینکه از امام دور کنیم. اگر خارج از چهار چوب حرکت کردیم بدانیم که به انحراف می رویم.

تعریف چهارچوب سید الشهدا

امام حسین علیه السلام  دنبال چه بودند؟ یک نگاه انحرافی این است که امام شهید شدند تا بار شیعیان را به دوش بکشند. یعنی اگر شما یک قطره اشک بدون بصیرت و فهم هم بریزید دیگر تمام است و وارد بهشت می شوید. حضرت عیسی علیه السلام  به صلیب کشیده شدند تا دیگر مسیحیان راحت باشند و می گویند: زجری که حضرت عیسی علیه السلام  کشیدند و آزار شدند برای این بود که ما راحت باشیم و در آرامش زندگی کنیم.

یک نگاه دیگر آن است که امام حسین علیه السلام  را مصادره می کند و اهداف خودش را از نهضت امام حسین علیه السلام  تأمین می کند.

مذاکره به معنای اتمام حجت

اخیرأ در کشور ما عده ای شروع کردند که می گویند: پیام کربلای حسینی مذاکره بود و چون امام مذاکره کردند ما هم باید مذاکره کنیم." مذاکره یعنی اتمام حجت " بله امام اتمام حجت کردند و از آرمان های خود دست نکشیدند. مذاکره نه به معنای بده بستان و التماس کردن.

کسی که ماجرای امام حسین علیه السلام  را اینطور تفسیر می کند، جامعه را منحرف می کند و کسی که در این دستگاه قرار می گیرد نه تنها خدمتی به ایشان نکرده است بلکه دارد از ایشان فاصله هم می گیرد. کسی که می خواهد امام را یاری کند باید بابصیرت باشد.

امام حسین علیه السلام  در وصیت نامه ی خود می فرمایند:

...إنّي لم أخرج أشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما وإنّما خرجت لطلب الاصلاح في أمة جدّي  أريد أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر، و أسير بسيرة جدّي و أبي علىٍّ بن أبي طالب (ع)...5

من از روى هوس و سركشى و تبهكارى و ستمگرى قيام نكردم، من به پاخاستم تا امّت جدّ خويش- محمّد صلى الله عليه و آله و سلم- را به سامان آورم. مى خواهم به نيكى فرمان دهم و از بدى باز دارم و روش جدّم، محمّد صلى الله عليه و آله و سلم و روش پدرم، على عليه السلام، را در پيش گيرم.

امام حسین علیه السلام  در مقابل طاغوت زمان ایستادند و پیام امام حسین علیه السلام  ایستادگی در مقابل طاغوت و ظلم است.

اگر قرار است امام را یاری کنیم باید با ایشان حرکت کنیم و مسیر ایشان را برویم لذا انصار اباعبدالله این مفهوم را درک کرده بودند.

قمر بنی هاشم علیه السلام  با بصیرت پشت سر امام خود ایستادند و با وجود اینکه برایشان امان نامه آوردند ولی راه امام را ترک نکردند. از روزی که امام حسین علیه السلام  حرکت کردند اعلام کردند که هدف من مبارزه با جریان کفر است. کسی که مثل امام حسین علیه السلام  است با مثل یزید ها بیعت نمی کند.

علت قبول نکردن بیعت امام حسین (علیه السلام )

اگر امام حسین با یزید بیعت می کردند، به معنای آن بود که من تمام دستورات دینی از جمله نماز خواندن و روزه گرفتن و ... را انجام می دهم ولی کاری به کار حاکم ظالم ندارم. امام این بیعت را قبول نکردند. اگر می خواهید امامتان را یاری کنید اول بفهمید امام چه کار کردند بعد پشت سر امام حرکت کنید.

امام حسن مجتبی علیه السلام  اهل صلح با معاویه نبودند، یاران همراهی نکردند ایشان را و یاران امام عده ای را خریدند و عده ای را تضعیف کردند و امامِ خود را تنها گذاشتند و امام مجبور شدند جام زهر را بنوشند و با معاویه بیعت کنند.

 

 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

پی نوشت:

1-     

سوره مبارکه يوسف آیه ۱۰۸

2-      کتاب بحار الانوار ج98 و همچنین مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات

3-     

سوره مبارکه محمد آیه ۷

4-     

سوره اسراء آیه 7