حجت الاسلام میرباقری: محور صیانت در این دوران سیدالشهدا(ع) است
اما کسانی که این هدف الهی را نمیفهمند و خودشان برنامه میریزند و اینها رو به طغیان وفساد می آورند که در سوره فجر از آنها یاد شده که اینها طغیان کردند و امکانات را برای خود جمع کردند و این جریانها هم به کسی اجازه نمیدهند که علیه شان کاری انجام شود وخداوند هم طبق سنت، آنها را سرکوب کرد .این جریان شیطنت، برخلاف اینکه میگوید من کاری با شما ندارم، اولین موضوعش انسانها هستند ومیخواهد ما را در مسیر خودش قرار دهد، که در داستان حضرت موسی با فرون داریم که حضرت به فرعون فرمودند: که بنی اسرائیل را رها کن.
داستان همین است که آنها میخواهند انسانها را مسخر خود کنند و به انسان به عنوان یک منبع ثروت نگاه میکنند و خلاصه ، آنها کارشان این است که ملتها را خفیف می کنند و کسانی که طبق میل آنها کار میکنند و با ترازوی آنها میزان میشوند، حرکت دادنشان کار سختی نیست. در مقابل اینها ترازوی خدای متعال است که بر میزان انبیا و اولیا است و خلفای الهی انبیا هستند که مسئول اجرای این طرح هستند و این طرح بر محور انبیا و اولیاست و ما هم باید در محور وتولی آنها حرکت کنیم. اگر کسی، از بساطی که آنها درست کرده اند جدا شد یعنیإِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ2 و قیام کرد واز پرستشی که اینها درست کردند جدا شد، از اینجا درگیری شروع میشود و آنها معبود دیگری درست می کنند و دعوا هم بر سر همین پرستش است که درآخر هم میخواهند خودشان را معبود معرفی میکنند، أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ 3؛
آنها میخوهند که ما شیطان رو بپرستیم ودر مقابل این طرحی که شیطان دارد:وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ 4؛ و یک عده هستند که غیر خدا را شریک قرار میدهند و اورا مانند خدا دوست میدارند و عبادت میکنند آن هم عبادت حبی که بالاترین نوع عبادت است.
میفرماید:إِکْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ 5؛ که شما مجبور نیستید که دین خدا را بپرستید اما اگر خواستید در این مسیر بایید، قدم اول کفر به طاغوت است.
دو جریان وجود دارد که هردو دین دارند و برنامه وتدبیری دارند یک گروه دین دنیا پرستی است و مناسکشان هم مناسک شیطان پرستی و پرستش اولیای طاغوت است. ممکن است که بگویند شما هم که به دنبال امام میروید پس امام پرست هستیداما مقام امام به گونه ایست که وجعل ولایتنا ولایته که دنبال ولایت او رفتن یعنی به دنبال ولایت خدا میروی و در روایات تأکید شده اماما من الله، ما باید دنبال امامی برویم که از طرف خداست
پس دعوا بر سر دو برنامه است و هردو برنامه هم برنامه پرستش است وهر دو هم محور دارد کسی که طاغوت را انتخاب کند، سراسر ظلمات است ولی در وادی خداوند سراسر نوراست و بس و کسی که وارد وادی نور شود تعالی در تعلقات پیدا میکند.
معنای غیبت
امام طریق پرستش است
انتظار یعنی کسی که از ولایت طاغوت خارج میشود ودر کنار امام قرار میگیرد و امکان رفعت تعلقات در او پیدا میشود و بزرگ می اندیشد واهداف والا را میخواهد و امیدوار میشود و بعد برنامه ریزی میکند واقدام میکند. انتظار رویکرد به کل زندگی انسان است و تعالی در هدف وهمت است. ظهور یعنی این سلول، کل حرکاتش با حرکات امام تنظیم شود واین انسان منتظر است. اینها فی صلاتهم ساهون هستند یعنی حقیقت صلاه توجه به امام است و مصلی شدن انسان به این است که به دنبال امام باشد. امام طریق پرستش است.
اگر در کهف امام باشید با طرح آنها در عالم حرکت خواهید کرد که امام به دنبال تدبیر عالم برای ظهور و رجعت است و به دنبال هدایت کل عالم است. محور صیانت در این دوران، توجه به سیدالشهدا علیه السلام ست و برای سالم ماندن در این دوران باید در کهف امام حسین علیه السلام قرار بگیرید.
1- سوره کهف آیه 7.
2- سوره کهف آیه 14.
3- سوره یس آیه 60.
4- سوره بقره آیه 165.
5- سوره بقره آیه 265.