جمله‌ای خواندنی از شیخ طوسی درباره امام زمان(عج)

کد خبر: 6381
رئیس کتابخانه ملی با اشاره به معنای حقیقی صلوات گفت: امام موسی کاظم(ع) می‌فرمایند: صلوات چیزی غیر از تجدید میثاق بنده با خدا نیست، ما در صلوات یک بار دیگر آنچه در «الست» عهد بستیم را اقرار می‌کنیم.

وارث: اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی در همایش «یاران صلوات» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 25 دی ماه) در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: همان طور که حضرت امام(ره) فرمودند: اگر ما که یک سوم جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهیم محور وحدت را حفظ کنیم، پیروز میدان خواهیم بود و البته رمز پیروزی و بقای نظام ما نیز همین بوده است.


وی افزود: شیخ طوسی جمله‌ای درباره امام زمان(عج) دارد که می‌گوید «وجوده لطف و حضوره لطفٌ آخر»؛ خود امام زمان(عج) یک لطفی است و اگر امام زمان(عج) در جمع ما حضور پیدا کند لطف دیگری است و اینکه ایشان در جمع ما نیستند دلیلش خود ما هستیم که امیدواریم موانع ظهور را برطرف کنیم.

رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: سیوطی در تفسیر «دُرّ المنصور» وقتی ذکر صلوات را می‌آورد آن را به طور کامل بیان می‌کند و می‌گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِمُحَمَّدٍ، کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ،اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، کَمَا بَارَکْتَ عَلَی آلِإِبْرَاهِیمَ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ»، این صلوات با همین کیفیت در کتاب صحاح سته وجود دارد و آن‌ها نیز صلوات بر محمد و آل او را تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: آیت‌الله بهجت(ره) عارف واصلی که این مسیر را طی کرده است، می‌فرمود: من گشتم و هیچ ذکری بالاتر از صلوات ندیدم. همچنین امام صادق(ع) در تفسیر آیه صلوات می‌فرماید: صلوات خداوند از جنس رحمت، صلوات ملائکه از جنس تزکیه و صلوات انسان‌ها از جنس دعا است، بنابراین خود صلوات از دعاهای مستجاب است و قطعاً به اجابت خواهد رسید.

صلاحی با اشاره به معنا و حقیقت صلوات در روایات اسلامی خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید: صلوات چیزی غیر از تجدید میثاق بنده با خدای خویش نیست و ایشان در ادامه می‌فرمایند: منظور از «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ» «محمد نبیهم و علی امامکم» است، از این رو ما در صلوات یک بار دیگر آنچه در الست عهد بستیم، امروز نیز با صلوات بر آن اقرار می‌کنیم.

وی افزود: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: همانطور که مال، صدقه دارد زبان و دل هم صدقه دارد؛ صدقه قلب، حب به من و علی و فرزندان و دوستداران اوست و صدقه لسانی ذکر صلوات بر من و آل من است.

رئیس کتابخانه ملی در پایان گفت: تمام دعاهای ما مانع و حجابی دارد که آن مانع برطرف نمی‌شود مگر با صلوات بر محمد و آل محمد، بنابراین صلوات، حجاب‌ها را برطرف می‌کند و سنگین‌ترین اعمال در روز قیامت صلوات است.

/د115