حجت الاسلام کرمی:جهاد فرهنگی، روشنگری و شفاف سازی مهمترین وظایف منتظران+گزارش تصویری

کد خبر: 69211
کسی می تواند در زمان امام زمان علیه السلام نقش آفرین باشد که الان در فضای مجازی تکالیف اجتماعی اش را به نحو شایسته انجام دهد، امکان امربه معروف و نهی از منکر برای همه فراهم شده، جهاد فرهنگی کردن، شفاف سازی و روشنگری مهم ترین وظایف منتظر امام زمان علیه السلام است.

وارث: مراسم جشن ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با سخنرانی حجت الاسلام کرمی  و با مدیحه سرایی حاج حیدر خمسه و حاج امیرحسین غفار بیک در هیئت عاشقان  قمر بنی هاشم(ع) برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام مصطفی کرمی را می خوانید:

حجت الاسلام کرمی

زمان ظهور

دوست دارم با شما عزیزان درباره اینکه چه وقت آقا خواهد آمد صحبت کنم، آیا این زمان معین است که زیاد و کم نمی شود؟ اگر اینطور باشد دعا برای تعجیل در امر فرج معنا ندارد، مثلا اگر قرار باشد آقا در مورخ فلان بیایند آن وقت دستوراتی که برای دعا کردن در تعجیل ظهور به ما داده اند غیر عقلایی خواهد بود. آنچه مسلم است این است که باید در جامعه بستری فراهم شود، افراد به یک بلوغی رسیده باشند و شرایط اجتماعی به گونه ای باشد که ظهور ضرورت پیدا کند.


علت تامه در ظهور در روایات ما چند چیز معرفی شده است. یک بخش آن به اوضاع بین المللی برمی گردد.


معلوم می شود یک سری اتفاقات باید در مجموعه ارض بیفتد، اتفاق بین المللی، نه فقط در ایران. اگر در ایران اتفاقاتی افتاد ناامنی باشد به آن معنا نیست که زمانی رسیده که آقا باید بیاید و مردم مضطر هستند. علی القاعده آنچه در روایات ما هست این است که جامعه جهانی باید به یک اضطراری برسد تا آقا بیاید، رسیدن به اضطرار یعنی بشر به یک التهاب و بی تابی و بی طاقتی برسد که احساس کند از عوامل طبیعی نظام دنیا کاری برای سامان دادن به اوضاع آشفته برنمی آید، یک قدرت ماورایی باید باشد، یک نفر باید بیاید که جنسش با آدم هایی که تا الان دیده ایم فرق کند.


لزوم وجود عطش دیدار در یاران امام زمان(عج)

در خود یاران حضرت باید این عطش باشد. یک روز شاگردی به استاد خود گفت: چکار کنم که خواب امام زمان علیه السلام را ببینم !؟ استاد پاسخ داد: شب یک غذای شور بخور . آب نخور و بخواب . ببین چه خوابی میبینی . شاگرد دستور استاد را اجرا کرد اما نمی توانست بخوابد و مدام از این پهلو به آن پهلو می شد تا اینکه خوابش برد و مدام خواب آب و آبشار و ... می دید. نیمه شب به منزل استادش رفت و به او گفت: استاد دائم خواب آب میدیدم!‏ خواب دیدم بر لب چاهی دارم آب مینوشم . کنار لوله آبی در حال خوردن آب هستم! استادش فرمود : تشنه آب بودی خواب آب دیدی‏؛‏ تشنه امام زمان علیه السلام بشو ....تا خواب ایشان را ببینی.


عطش چیزی است که اگر کسی پیدا کند آقا را حتما می بینید. کسی که واقعا اضطرار پیدا کند محال است نتواند آقا را ببیند. جامعه باید طوری شود که یک شکایت بیشتر از خدا نکند و عرض حالش این باشد که خدایا چرا باید دست ما از دامان امام زمان علیه السلام کوتاه باشد.


آیا از عدم حضور امام شکایت داریم؟

اگر به ما توماری می دادند و می گفتند مشکلاتتان را بنویسید، ممکن بود بنویسیم از بداخلاقی زنم اما هیچ کدام نمی نوشتیم امام زمانمان نیست. اما انسان موحد، منتظر آرمانگرایی که افق دیدش را از چهارچوب ماده شکافته و چشم اندازش ابدیت است، انسانی که مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انسانی زندگی می کند اولین شکایتش این است: اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا1؛ در زمانی زندگی می کنیم که پیغمبرمان در بین ما نیست. حضور پیغمبر صلی الله علیه و آله مانع بروز جریان نفاق می شود.


دلایل مشکلاتی که امیرالمومنین علیه السلام داشت این بود که دو فاکتور پیغمبر صلی الله علیه و آله داشت که ایشان نداشت. یک؛ پیغمبر صلی الله علیه و آله موسس اساس و بانی بنیان بود، کاریزما داشت و اجازه نمی داد اهل نفاق عرض اندام و اظهار وجود کنند. دوم؛ اگر جو متشنج می شد فوری جبرئیل نازل می شد و آیه ای نازل می شد که فصل الخطاب بود.


اگر امام زمان علیه السلام در جامعه حضور داشت هر اتفاقی می افتاد دامان او را می گرفتیم و از او کمک می خواستیم. خیلی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما به دلیل عدم حضور امام است و این چاله با هیچ چیزی پر نمی شود.


ما در روزگاری زندگی میکنیم که امام زمانمان نیست. مثل این است که امام سجاد علیه السلام این قسمت از دعا را درباره این روزگار گفته است: وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا ؛ دشمنان ما زیاد و یاران ما کم است، روزگار بر علیه ماست، و فتنه ها از هر طرف به ما حمله ور شده.


این قسمت از دعای افتتاح شکایت بود این قسمتی که می خواهم عرض کنم این است: اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ؛


خدایا من آرزو دارم فرج حجتت را برسانی، دولت کریمه مستقر شود. دولت کریمه خودش چندمنبر است، کریمه وصف انسان هایی است که در این دولت زندگی می کنند چون خدا انسان را کریم النفس آفرید و تاج کرامت بر سر انسان گذاشت، ملائکه تاج کرامت بر سر انسان دیدند که به او سجده کردند، زمانی این تاج مشاهده می شود که حضرت حجت علیه السلام تشریف فرما شوند.


تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ؛ دولت کریمه دولتی است که اسلام و اهلش در آن عزیز هستند و نفاق و اهلش در آن دولت ذلیل هستند. ما در دوران غیبت با اختلال اجتماعی به نام نفاق مواجه هستیم و حضرت که بیاید سفره نفاق برچیده خواهد شد چون حکومت باطن بر ظاهر است.

حفظ اسلام از اهم مقاصد است

ائمه علیهم السلام با بنی عباس و بنی المروان و بنی امیه بیعت کردند چون حفظ اسلام از اهم مقاصد بود و این مهم محقق نمی شد مگر با بیعت. تنها امامی که بیعت طاغوت در او نیست، هیچ جنبه تقیه ای در دولتش نیست، امام زمان علیه السلام است. امام زمان علیه السلام چندتا اختصاص دارند یکی این است که دولت او تنها دولت مستقر در زمین است، در دولت او کسی نمیتواند خلاف ظاهر عمل کند یعنی در باطن. مهمترین مشلکلات ما نفاق است در دوره اهل بیت علیهم السلام هم همینطور بود.


در دوران بنی العباس تمسک سمبلیک به دین، استفاده ابزاری از ارزش ها برای سواری بر احساست توده با روش های پوپولیستی رواج داشت، اینکه ظاهر دین برای استثمار و استعمار از مردم باشد، مردم را در جهل و عقب ماندگی نگه دارند و مظاهر دین را مثل پستانک در دهان مردم بگذارند حواسشان به سلطنت پرت شود یکی از اسباب های مهم است که اهل بیت علهیم السلام را به مماشات با طاعوت وا داشت.


ما الان هم این گرفتاری داریم خیلی از مردم که فریب می خورند فریب شعارها را می خورند، مُلا ابزار رسیدن به صندلی است و شعارهای پرمشتری می دهد که مردم برای رسیدن به اصل آن تلاش کنند. نفاق بین المللی داریم با اسم آزادی مردم را مقید می کنند، با اسم حقوق بشر مردم را ترور می کنند. یک نفاق داخلی هم داریم.


بوی کبر بوی حرص و بوی آز    در سخن گفتن بیآید مثل بوی پیاز

کسی که جاه طلب و قدرت طلب باشد و گدای رأی باشد حاضر است در هر جمعی مطابق با آنها صحبت کند، قرآن به پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر به حرفهای چنین آدمهایی دقت کنی می فهمی بوی خدا در اینها نیست و منافق هستند.

شست و شوی مغزی توسط بمباران تبلیغاتی معاویه


چظور بمب های تبلیغاتی در شام، مغز مردم را طوری شست و شو داده بودند که وقتی فرق امیرالمومنین علیه السلام را در محراب عبادت شکافتند مردم می گفتند: علی با محراب نماز چکار داشته؟ مگر نماز میخوانده؟ ما می گفتیم آنها عرب بدوی و ساده لوح و سطحی بوده اند و با روشهای پوپولیستی می توان آنها را فریب داد. معاویه پول به صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله می داد تا حدیث جعل کنند مثل ابوهریره. بعضی ها عادت دارند که از کسی که نیست نقل قول کنند مثلا می گویند: آقای فلانی به من گفت: تو چقدر خوبی!!! در صورتی که می بینیم آقای فلانی استخوان هایش هم پوسیده شده!


امیرالمومنین علیه السلام به ابوهریره گفت: تو کجا رفیق پیامبر صلی الله علیه وآله بودی که از او سخن نقل می کنی چرا از حضرت مایه می گذاری؟ یک مشت آدمهای درباری دور معاویه بودند.


عکس با سجاده، عکس با خانم سربرهنه!

الان در قرن بیست و یکم که قرن انتقال اطلاعات است، راستی راستی بعضی ها عجب هنرپیشه هایی هستند، نگاه می کنی با یک عده آدم سرلخت عکس دارد، از طرفی با سجاده عکس دارد! از آنطرف در جمع حزب اللهی یک چیزی می گوید و در جمع ضدانقلابها یک چیزی می گوید!


منی که به هر دستاویزی دست می اندازم تا روی این صندلی بنشینم به هر قیمتی چوب حراج به داشته ها خواهم زد! غلیظ ترین حسی که در بشر هست جاه طلبی است، در اصول کافی روایت داریم آخرین چیزی که از قلوب عرفا بیرون می رود حب جاه و مقام است. امروز نگاه کنید باز عده ای فریب می خورند در دهکده جهانی که عصر اطلاعات است. آدم منافق نه به کفر اعتقاد دارد و نه به اسلام.


اولین کار ما با امام زمان علیه السلام این است که بساط نفاق جمع شود. وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .خدایا کاری کن که وقتی امام زمان علیه السلام آمد من یک آدم خرده پا نباشم، نخ تسبیح و لیدر باشم، جاه طلبی بد است اما اگر معنوی باشد خیلی به جاست. یکی از دعاهایی که میکنیم این است: خدایا ما را امام اهل تقوا قرار ده؛


لزوم امربه معروف در فضای سایبری

کسی می تواند در دولت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقش مفید و موثر را ایجاد کند که الان در زمان غیبت به تکالیفش عمل کند. امروز قتلگاه جوانان ما فضای مجازی است، جنگ سفید و جنگ تمیز می گویند، امروز جنگ سیگنال هاست. کسی می تواند در زمان امام زمان علیه السلام نقش آفرین باشد که الان در فضای مجازی تکالیف اجتماعی اش را به نحو شایسته انجام دهد، امکان امربه معروف و نهی از منکر برای همه فراهم شده، زمانی نیست که بگوییم صدای ما به جایی نمی رسید.

جهاد فرهنگی، روشنگری و شفاف سازی مهمترین وظایف منتظران

در فضای سایبر به طور کلی این امکان برای ما فراهم است، جهاد فرهنگی کردن، شفاف سازی و روشنگری مهم ترین وظایف منتظر امام زمان علیه السلام است. اگر انسان در این عرصه زحمت کشید وقتی امام زمان علیه السلام آمد حتی اگر انسان در این دنیا نباشد، در زمان رجعت باز میگردد، خدا این توفیق را به همه عنایت کند تا به تکالیف اجتماعی مان عمل کنیم.


حجت الاسلام کرمی

پی نوشت:


1- دعای افتتاح