«الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه» تمنای وجود منتظر است نه لقلقه زبانش

کد خبر: 75546
انتخابِ آگاهانه مرگ در راه خدا و هدف الهی و استقبال از شهادت در راه سعادت، همان «شهادت طلبی» است که به عنوان یک فرهنگ متعالی در زندگی منتظران باید وجود داشته باشد.
وارثدر فرهنگ شیعی«انتظار» همراه با «شهادت طلبی» در نیایش ها و آرزوها و خواسته ها به چشم می خورد. سرشت شیعه را با «خون» و «شهادت» رقم زده اند. محبت و عشق، او را به جانبازی و فداکاری می کشاند و دلباخته عاشق، فدا کردن جان را وسیله تقرب به محبوب می داند و این آموزه ای است که در متن دین و تعالیم قرآنی نهفته است.

قرآن کریم در وصف مومنان راستین می فرماید: آنان در جبهه های نبرد کفار شرکت می کنند و چشم امیدشان یا به پیروزی است یا به شهادت، یعنی چشم انتظار یکی از این دو خوبی اند: «احدی الحُسنَیَین».


این دیدگاه، در اصحاب رسول خدا صل الله علیه وآله بود و در شیعیان پاکباخته رکاب امیرمومنان علیه السلام وجود داشت، در یاران فداکار سیدالشهداء علیه السلام بود و در اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز وجود دارد. مومن طبق آیه قرآن با خدا معامله می کند و در برابر بهشت جاودان، از مال و جان خویش داوطلبانه و عاشقانه می گذرد و اگر به شهادت برسد خوشحال است.


انتخابِ آگاهانه مرگ در راه خدا و هدف الهی و استقبال از شهادت در راه سعادت، همان «شهادت طلبی» است که به عنوان یک فرهنگ متعالی در زندگی منتظران باید وجود داشته باشد.

خط جهاد و شهادت در رکاب ولی خدا و به امر حجت الهی، از الفبای اولیه انتظار مثبت و سازنده است و در تفکر و باور شیعی، انتظار آمدن امام زمان علیه السلام با آرزوی پیکار در خدمتش و شهادت در راه اطاعت فرمانش همبستگی دارد. زندگی منتظران، باید تمرینی باشد برای کسب آمادگی برای این جهاد مقدس در راه خدا و دین.


در دعای عهد هم یکی از خواسته ها همین آرزوی شهادت در پیش روی آن حضرت(عج) است: «الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه» این خواسته و آرزو و دعا، وقتی ارزش دارد که از عمق جان برآید و از ایمان راسخ سرچشمه بگیرد نه آن که لقلقه زبان باشد.


* برگرفته «زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)»، جواد محدثی