علل و امکان انحراف از ولایت در مدت کوتاه غدیر تا سقیفه

کد خبر: 76412
آیا ممکن است در فاصله اندک میان جریان غدیر خم و رحلت پیامبر اکرم(ص)، چنین انحرافی رخ دهد؟! چرا؟
وارث: حجت‌‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق، با تأکید بر اینکه امت پیامبر اکرم(ص) بعد از جریان سقیفه گمراه شدند، گفت: برخی افراد شبهه‌ای را مطرح کردند با این موضوع که آیا ممکن است در فاصله اندک میان جریان غدیر خم و رحلت پیامبر اکرم(ص)، چنین انحرافی رخ دهد؟! آیا مسأله مهمی چون ولایت به این راحتی فراموش می‌شود؟ در پاسخ به این شبهه باید گفت خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید بنی‌اسرائیل در مدت 10 روز منحرف شدند. حال که فاصله میان ماجرای غدیر خم و رحلت پیامبر اکرم(ص) بیش از 10 روز است، آیا نمی‌تواند انحرافی واقع شود؟

وی با بیان این مطلب که انحراف قوم بنی‌اسرائیل به صورت جمعی واقع شد، تأکید کرد: انحراف امت پیامبر اکرم(ص) در جریان سقیفه نیز در ادامه انحراف بنی‌اسرائیل به تبع عدم رفتار صحیح در قبال ولیّ، به صورت جمعی رقم خورد.

حجت‌‌الاسلام موسوی‌مطلق درباره علل این انحراف نیز خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عواملی را به عنوان علل اصلی انحراف امت پیامبر اکرم(ص) در جریان سقیفه نام ببریم، بی‌تردید «دنیاطلبی» در رأس آن علل است. همچنانکه خود رسول‌الله(ص) فرمود: «حب الدنیا رأس کل خطیئه». دنیاطلبی منجر می‌شود انسان جز دنیا و متعلقات آن چیز دیگری نبیند.

وی «عدم درک صحیح از اسلام» را دومین علت انحراف امت رسول‌الله(ص) خواند و گفت: علت انحراف ابلیس عدم پذیرش توحید و معاد نبود، بلکه آن چیزی که منجر به انحراف او شد، عدم پذیرش «ولایت» است.

به گفتۀ حجت‌‌الاسلام موسوی‌مطلق، علت انحراف ابلیس و امت پیامبر(ص) در جریان سقیفه، قوم بنی‌اسرائیل و حتی فتنه‌گران سال 88، عدم پذیرش ولایت و به تعبیری عدم اطاعت و تبعیت از ولیّ است.