ادراک فاطمیه بخش مهمی از عزاداری در این ایام باشد

کد خبر: 76525
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه عزاداری نباید محدود به گریه شود، گفت: ادراک فاطمیه بخش مهمی از عزاداری در این ایام باشد.
وارث: آیت‌الله جوادی آملی ۱۴ بهمن در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجداعظم گفت: مادیون می‌گویند اشیاء از یکدیگر درست شده و خداوند هیچ چیزی را نمی‌تواند خلق کند مگر اینکه ماده آن موجود باشد و از این ماده بتواند چیزی خلق کند؛ بنابراین تعبیر این‌ها این است که خداوند عالم را من شیء خلق کرده است.

وی با بیان اینکه این گروه همچنین معتقدند که خلق از عدم، محال است بنابراین، خلقت عالم توسط خدا ممکن نیست، افزود:  امام علی(ع) در تعبیری به بحث خلقت عالم و بدیع بودن آن اشاره کرد و در پاسخ به شبهه فوق فرموده است که خداوند عالم را از چیزی خلق نکرده است بلکه بدیع است؛ یعنی به تعبیر علمی، نقیض من شیء، لا من شیء است و نه من لا شیء که منکران خلقت الهی در آن گرفتار هستند.

این مفسر قرآن بیان کرد: ۲۵ سال قبل از اینکه امام این خطبه را بفرماید، حضرت زهرا در خطبه فدکیه این پاسخ مادیون را داده و این از جهاتی است که پیامبر دست فاطمه را می‌بوسد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بهترین عمل در شب‌های قدر، کسب علم است در توصیه به طلاب و حوزویان تصریح کرد: از این جهت در فاطمیه، مقداری اشک و مقداری باید فهم خطبه فاطمیه باشد؛ یعنی بخشی گریه و بخشی نیز ادراک فاطمیه و فدکیه است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه از عدم، خلقت ایجاد کردن محال است عنوان کرد: کلینی در تمامی هشت مجلد کتابش فرمایشات اندکی دارد ولی وقتی به پاسخ امام به این شبهه می‌رسد می گوید پدر و مادرم فدای آن حضرت که  این سخن جز از پیامبر، از فرد دیگری بر نمی‌آید.

این مفسر قرآن بیان کرد: این شبهه مادیون بسیاری از علمای ما را گرفتار کرده بود؛ ولی امام با آن علم ملکوتی و الهی چنین پاسخی داده که مادیون منکر خلقت حکمت‌آمیز و عالمانه عالم را خلع سلاح کرده است.