نعیم ولایت ماست، از این امر مورد بازخواست قرار میگیرید

کد خبر: 76962
آنچه مارا به مقصد می رساند همراهی با امام علیه السلام است. این مطلب در قرآن با بیان های مختلفی توضیح داده شده است. گاهی خداوند در قرآن ار امام به عنوان نعمتی یاد می کند که شما نسبت به آن مورد بازخواست قرار میگیرید.
وارث: مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی آیت الله میر باقری و مداحی حاج مصطفی سماواتی و کربلایی حسین رجبیه در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد .

در ادامه خبر متن سخنرانی آیت الله میرباقری را میخوانید:


نعیم ولایت ماست، از این امر مورد بازخواست قرار میگیرید


نعیم ولایت ما است، از این امر مورد بازخواست قرار میگیرید

از منظر قران و معارفی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است آنچه ما را به مقصد می رساند و در برابر آن مسئولیت داشته و بازخواست می شویم، حرکت با وجود مقدس امام علیه السلام است.
سایر عبادات و مناسکی که وجود دارد، مانند نماز و روزه و امثال اینها مناسک حرکت با امام است. 
آنچه مارا به مقصد می رساند همراهی با امام علیه السلام است. این مطلب در قرآن با بیان های مختلفی توضیح داده شده است. گاهی خداوند در  قرآن ار امام به عنوان نعمتی یاد می کند که شما نسبت به آن مورد بازخواست قرار میگیرید.
" أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ / حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَك / َلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ..." 
خداوند می فرمایند: تکاثر باعث غفلت شما شد. تکاثر به این معنا است که انسان دنبال هم افزایی و جمع کردن و تکثیر امکانات و مال و قدرت بیشتر باشد.
انقدر این غفلت ادامه پیدا کرد تا وارد عالم برزخ شدید. 
قرآن می فرماید: اینطور باقی نمی ماند. وقتی شما با جهنم مواجه شدید، در آن روز از شما درباره نعیم سوال می کنند و در این باره مورد بازخواست قرار می گیرید. 
در انتهای سوره اشاره می شود آن امری هم که ما از آن غفلت کردیم و نباید اجازه میدادیم که دنیا ما را از او باز بدارد همان نعیم است.
خداوند نعیمی در این دنیا برای شما مقرر کرده است که شما نسبت به او مسئولید و مورد سوال و بازخواست قرار میگیرید و تکاثر نگذاشت شما به آن نعمت برسید.
آن نعمتی که خداوند ما را برای آن بازخواست می کند و مسئول هستیم و نباید از آن غفلت کنیم چیست؟

این نعمت مکرر در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده است که فرمودند آن نعمت خوردنی ها و آشامدنی ها و بستر آرام نیست. آن نعیم وجود مقدس امام علیه السلام است.
امام رضا علیه السلام در روایتی اینطور بیان نمودند: در مجلسی نشسته بودند و با صدای بلند فرمودند: خداوند در دنیا نعیم حقیقی قرار نداده است، اگر کسی میخواهد به نعیم واقعی برسد باید از دار دنیا برود. جای نعیم در دنیا نیست. یکی از مخالفان صدایش را بلند کرد و گفت این بر خلاف چیزی است که خداوند در قرآن بیان کرده است. 
خداوند می فرماید: روز قیامت از نعیم از شما سوال می شود، مورد بازخواست قرار میگیرید. 
اگر در دنیا نعیمی نباشد این سوال و جواب معنا ندارد.
حضرت طوری جواب دادند که اهل مجلس فهمیدند، فرمودند: بله بزرگان شما همین نظر را دارند و گفتند نعیم در دنیا هست و همین امکانات دنیا، آب گوارا و غذا و خواب آرام نعیم است و خداوند از آنها سوال می کند. در محضر جدم امام صادق علیه السلام این حرف گفته شد حضرت ناراحت شدند و فرمودند امری را که بر خودتان زشت میدانید و نمی پسندید به خداوند متعال نسبت ندهید. شما هیچ وقت از مهمان خودتان درباره این امور بازخواست نمی کنید، ما هم در عالم در مهمان خانه خدا هستیم؛ خداوند هیچ وقت درباره این امور از ما سوال نمی کند .
نعیم ولایت ما است، از این امر مورد بازخواست قرار میگیرید. چرا ولایت ما تنها نعمت است؟
چون شما به واسطه ولایت ما از کوری و سردرگمی بیرون می آیید. اگر امام نباشد و نور امام در عالم طلوع نکند تمام عالم بن بست می شود.
ولی اگر امام طلوع کرد انسان به درون خودش نگاه می کند و جز آیات الله چیزی نمی بینید، چه درون چه برون همه آیت الله می شود. و آشکار می شود که فقط اوست که حق است.
دوم اینکه با ما از ضلالت نجات پیدا میکنید. همین که بدون امام نمی تواند صجنه ها را ببیند و هر چه میبیند جسم عالم هست و ملکوت عالم را نمیتواند ببیند، بدون امام علیه السلام انسان در ضلال است. 
هر که از امام جدا شود در این عالم در سردرگمی خواهد بود.
به واسطه ما از ضلالت نجات پیدا میکنید، پس امام تنها نعمت است. اگر امام در این دنیا نباشد انسان در جهالت و حیرت، در کوری و سردرگمی زندگی می کند. از امام جدا شدن یعنی از راه، علم و بصیرت جدا شدن.

امام علیه السلام چراغ هدایت انسان از ناحیه خدا است
خداوند متعال وعده امنی به انسان داده است، فرموده شما باید هبوط کنید، اما من شما را تنها نمی گذارم، یک چراغ هدایتی از ناحیه من به سوی شما می آید. شما اگر مراقب این نعمت و چراغ هدایت باشید، و مراقب باشید که از او جدا نشوید و در پناه او در عالم حرکت کنید  همین عالم دنیا که پر از خطر است برای شما امن می شود. همین دنیایی که هر کجا نگاه کنی شیطان در اطراف وجود دارد و وسوسه میکند، از او در امان خواهید بود. اگر از امام تبعیت کردید در این عالم گم نمی شوید. پایان آن هم سعادت است.
اگر کسی از ذکر( که ظاهرا همین نور هدایت است) دوری کند، وارد وادی غفلت می شود. انسانی که از حضرت حق دور می شود زندگی اش در دنیا، زندگی تلخ  می شود. 
مکن است وسعت در امکانات داشته باشد، اما اینها همه گرفتاری است، در تنگی و تلخی زندگی کند. آن چیزی که عیش انسان را عیش واسعه میکند حضور در محضر خداوند است. 
اینکه خداوند به ما هشدار می دهد که من امکاناتی به کفار داده ام، شما چشمتان را به آن ندوزید. به شما بهتر از آن را داده ام. اگر چشم دلتان، چشم سرتان دنبال او رفت و این نگاه را امتداد دادید، از آن رزق بهتری که برای شما مقدر کردم، محروم می شوید. شیطان نمی گذارد به آن رزق برسید.
آن رزق بهتر چیست؟
همان محیط ذکر است، محیط نعمت، همان نور هدایت امام که اگر چشمتان به دنبال امکانات او رفت از این محروم می شوید. 
خداوند یک نعمت را در این عالم فرستاده است و چراغی را روشن کرده است، اگر وارد محیط فتنه آنها شدید و چشمتان دنبال امکانات آن ها رفت، از این محیط واسع و نعمت دور می شوید. 
آدمی که از خداوند دور شد، همه دنیا هم داشته باشد در زندان است. 
دوری از امام آخرت انسان را هم تنگ می کند. بیشترین تنگنای آن این است که روز قیامت وقتی محشور میشود نا بیناست. حضرت فرمودند: در دنیا چشم دلش کور است، امام را نمی بیند. در آخرت هم چشم ظاهرش کور می شود. در این تنگنای اضافه هم قرار می گیرد. 
به خداوند عرضه میدارد: من چشم داشتم؛ من چه کردم. 
خداوند می فرماید:  آیات ما رو به تو اورد، تو فراموش کردی، امام را رها کردی، من امام را به سراغ شما فرستادم. من نگفتم شما بروید امام را پیدا کنید.
امیرالمومنین علیه السلام روبه آورد و تو روی برگرداندی؟ پس امروز هم امام به تو توجهی نمیکند. و اگر امام به انسان توجهی نکرد، او در  کوری محض خواهد بود. 
مگر میشود جز نوری که خداوند به واسطه توجه امام بر ما عرضه میدارد چیزی را دید؟ امام توجهی نکند در این دنیا هم در تاریکی محض قرار میگیرید.
اگر شیطان هست و اینهمه مخاطرات و فتنه و سختی ها، خداوند امام را در این عالم قرار داده است. این هدایت و چراغ راه الهی به سراغ ما آمده است و خانه های ما را روشن کرده است.
امام رضا علیه السلام می فرمایند: امام آن خورشیدی است که طلوع کرده و با نور خودش تمام عوالم را روشن کرده است. عالم ما هم دور از نور امام نیست. فقط به ما می گویند روی برنگردانید. 
اگر امام در دسترس نبود خداوند از ما تکلیف نمیخواست، نمی شود امام را پیدا کرد، امام خودش ما را پیدا میکند.
وقتی امام آمد ما مسئولیم، ما باید مواظب باشیم و همراه او راه برویم اگر از سایه او بیرون رفتیم وادی خطر است. 

تقوا یعنی راه رفتن با امام 

خداوند همه امکانات را به ما داده است، افتخار در بندگی است، خداوند ما را برای بندگی آفریده است اما ما را مجبور به بندگی نکرده است.
 "لا اکراه فی الدین" خداوند ما را به توحید مجبور نکرده است. پرستش خدا اجباری نیست. خدا وند دائم ما را امتحان میکند؛ مسیر این عالم به گونه ای است که دائم بر سر دو راهی هستیم. چون بنا نیست به زود خدا پرست باشیم. باید دائم در دو راهی ها بین خدا و نفس، بین خدا و شیطان، بین خدا و دنیا، بین امام و شیطان باید انتخاب کنیم.
در وجود هر کسی بابی به سمت ولایت امام گشوده شده است. اگر این باب مسدود بود راه خدا مسدود بود. هم امام به این دنیا آمده است؛ هم بابی به سوی امام برای ما گشوده شده است. هر کسی یک بابی دارد.
به سوی امام خودش و سبیلی دارد که در آن سبیل باید با امام خودش راه برود. لذا در روز قیامت متاسف می شود که ای کاش من هم راهی برای خودم انتخاب میکردم. مومنین ه کدام راهی به امام دارند. سبیل شعبه ولایت امام است که به روی ما گشوده شده است. لذا قطع از مومن قطع از امام است. 
این سبیل به لقاء الله ختم می شود.  شاکر نعمت امام باشید و از امام جدا نشوید. اینجاست که اگر از امام جدا شدید راهشان به آتش ختم می شود.
تمام تقوی همین است، تقوا یعنی با امام راه رفتن،  پس نماز چیست؟ نماز مناسک راه رفتن با امام است. کسی که نعمت امام را شکر کند خداوند بسیار از او راضی خواهر بود و جزو ابراز می شود، یعنی با نور امام حرکت میکند و تمام وجودش خیر می شود. 
نعیم ولایت ماست، از این امر مورد بازخواست قرار میگیرید
خبر در حال تکمیل است...