زکات فطره تا قبل از زوال ظهر روز عيد فطر پرداخت شود

کد خبر: 79514
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: زکات فطره مسلمانان روزه‌دار از لحظه رؤيت هلال ماه شوال (شب عيد) واجب است و تا قبل از زوال ظهر روز عيد فطر پرداخت شود.
وارث:حجت‌الاسلام ناصر هدایتی  اظهار داشت: زکات و فطریه یک واجب الهی است و باید به عنوان امانت الهی در اخذ و هزینه کرد آن دقت لازم صورت گیرد.

وی افزود: زکات فطره مسلمانان روزه‌دار از لحظه رؤيت هلال ماه شوال (شب عيد) واجب است و تا قبل از زوال ظهر روز عيد فطر پرداخت شود.

حجت‌الاسلام هدایتی گفت: شخصي که به واسطه دارا بودن شغل درآمدي دارد و می‌تواند به نحو متعارف زندگي را تأمین کند واجب است که زکات فطره را بپردازد و اين شخص اگر سرپرست خانواده باشد بايد از طرف خود و همسر و فرزندان و يا افرادي که تحت تکفل او قرار دارند زکات فطره بپردازد.

وی در پاسخ به این سؤال که اين زکات فطره بايد به چه کسي داده شود؟ اظهار داشت: فقير يا مستمندي که شخص می‌شناسد و بهتر است افراد فقير يا مستمندي که در همسايگي آن‌ها قرار دارد زکات فطره به آن‌ها پرداخت شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد افزود: سرپرستان خانواده‌هایی که خود سيّد هستند می‌توانند زکات فطره خود را به افراد مستمند و فقير سيّد و يا غير سيّد پرداخت کنند اما افراد فقير و يا مستمندي که سيّد هستند نمی‌توانند زکات فطره دريافت کنند چون زکات فطره مانند صدقه است و صدقه به سيّد تعلق نمی‌گیرد اين افراد می‌توانند زکات فطره خود را به کميته امداد بدهند.

وی در خصوص کفاره افرادي که در ماه مبارک رمضان نتوانستند روزه بگيرند نيز گفت: افراد بيمار، زنان باردار، زناني که به فرزندان خود شير می‌دهند و يا افرادي که کهولت سن دارند و نمی‌توانند روزه بگيرند بايد کفاره روزه بدهند و ميزان اين کفاره هم يک چارک نان است که بايد آن نان را به افراد مستمند و يا فقيري که می‌شناسند و يا افرادي را وکيل قرار دهند که آن نان را به افراد فقير بدهند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد تأکید کرد: فطریه تنها مختص افرادی که روزه دارند، نیست و افرادی که توانمند هستند نیز باید فطریه پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: با بیان اینکه این عید، عید پاکیزگی است، خاطرنشان کرد: این عید پاداشی است برای آن‌ها که رنج تشنگی و گرسنگی را به جان خریدند و باید بدانند که ماه رمضان اولش برکت وسطش مغفرت و در انتها نیز رهایی از گناهان است.