قصهگویی؛ بهترین روش آشنایی فرزندان با بزرگان دینی
در حالی که کودکان و نوجوانان، بسیاری از چهرههای سینمایی، ورزشی و هنری داخلی و خارجی را میشناسند، آنچنان که باید با چهرههای دینی آشنا نیستند، در این زمینه والدین و معلمان میتوانند با زبان قصه در معرفی بزرگانی دینی و مذهبی موفق باشند.
وارث:در حالی که کودکان و نوجوانان، بسیاری از شخصیتها و چهرههای سینمایی، ورزشی و هنری داخلی و خارجی را می شناسند ولی آن چنان که باید چهرههای مذهبی و دینی را نمیشناسند.
این کودکان و نوجوانان به مدد تکنولوژیهای مدرن و دیجیتال دنیای صفر و یک با بسیاری از چهرهها و سلبریتیها به خوبی آشنا شده و حتی برخی از آنها در آرزوی گرفتن عکس های یادگاری با چهرههای مشهور هستند.
جای بسی حیف و افسوس است که کودکان ما با بسیاری از چهرههای هنری فیلم و سریال، ورزشی آشنای کامل دارند ولی بزرگان دینی را نمی شناسند و حتی با الگوهای موفق نوجوانان هم سن و سال خود نیزآشنا نیستند و همه این موارد به نقص و کوتاهی خانواده ها و مسوولان و متولیان فرهنگی و دینی بر می گردد.
عدم استفاده از تکنولوژی مجهز و به روز باعث شده است که انیمیشنهای جذاب و الگوسازی برای کودکان و نوجوانان بسیار ضعیف باشد در حالی که دنیا در حال حاضر با اپلیکیشن ها و دیتاهای به روز اداره میشود.
اپلیکیشنها و برنامههایی که بتوانند برای نوجوانان محتوای خوب تولید کنند ضعیف است، طراحی و چاپ کتابها به زبان شیرین کودکی هرچند که کارهایی در این زمینه انجام میگیرد ولی بسیار کم و اثرات کوتاه مدت دارد چرا که این نوع فعالیتها مقطعی بوده و فقط در ایام و مناسبتها به چشم می خورد.
نبود الگوسازی برای کودکان و نوجوانان آنها را میان دانستهها و ندانسته هایشان دچار سردرگمی میکند. هجوم انواع رسانهها با تولیدات نازل باعث شده است که کودکان و نوجوانان مرعوب رسانهها شده و از شناخت افراد و بزرگان دینی و مذهبی غافل شوند.
زهره آقایی، مربی پرورشی در گفتوگو با ایکنا معتقد است: کودکان و نوجوانان در این موضوع مقصر نیستند چون تا زمانی که منابعی برای معرفی نباشد چگونه میتوانند بزرگان و نام آوران دینی و مذهبی را بشناسند این متولیان حوزه کودک و نوجوان هستند که برای این بخش برنامه ندارند.
وی ادامه داد: بزرگان دینی در این کشور کم نیستند و به همان نسبت که در کتابهای درسی در مورد شاعران و چهرههای علمی و دانشمندان مطلب وجود دارد و نوجوانان در طی تحصیل با آنها آشنا میشوند و بهتر است برای آشنایی با بزرگان دینی و مذهبی تدابیری اندیشیده شود.
وی نقش معلمان را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: معمولا کودکان در مهدکودک و نوجوانان در مدرسه حرفهای مربی مهد و معلمان مدرسه را بیشتر از سخنان والدین قبول دارند، بنابراین بهتر است در درجه اول معلمان نسبت به آشنایی کودکان و نوجوانان با اسطوره های دینی فعال باشند.
این مربی پرورشی البته خودش را نیز مخاطب قرار داد و گفت: در این میان نقش معلمان پرورشی باید پررنگ تر از سایر معلمان باشد.
آقایی، ارائه کردن مطالب به زبان کودکان و تعریف زندگی بزرگان دینی را در قالب روایت و داستان و حکایت را یکی از نکات مهم و جذاب در ارتباط با کودکان ذکر کرد و افزود: زبان انتقال مفاهیم بسیار مهم است و آن چنان که در قرآن کریم به آن اشاره شده است قصه گویی بهترین روش انتقال پیام است چرا که با زبان قصه و داستان میتوان بهترین و حتی ثقیل ترین مطالب را به کودکان و نوجوانان تفهیم کرد.
وی تسلط افراد به ابعاد گوناگون زندگی بزرگان را نیز یکی از شاخصهای مهم در این زمینه ذکر کرد و گفت: وقتی یک فرد در مورد یک شخصیت دینی و مذهبی صحبت می کند باید آن قدر از سطح علمی و معلومات بالایی برخوردار باشد که بتواند به سوالات پیش آمده نوجوانان پاسخگو باشد.
آقایی معتقد است: بهترین زمان برای انتقال مفاهیم و آشنایی با زندگی بزرگان دینی مناسبت های خاص و مذهبی است.
وی ادامه داد: هر چند که تربیت دینی و مذهبی کودکان تعطیل بردار نیست و نباید آن را به ایام خاصی از سال متوقف کرد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که در ایام معنوی و خاصی از سال همچون ایام عزاداری ماه محرم و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای مرور زندگانی بزرگان دینی و معرفی این چهرهها و شخصیتها به کودکان و نوجوانان است
وی ادامه داد: هر چقدر که کودکان از سن کودکی فاصله گرفته و به سن نوجوانی می رسند باید مطالب به عمق فکر و ذهن آنها سوق داده شود و در این راه نمیتوانیم مطلبی را به نوجوانان گفته و آموزش دهیم که خودمان اطلاعات خوبی درباره آن نداریم بنابراین شناخت ما از بزرگان دینی نباید سطحی باشد.
همراهی کودکان و نوجوانان با بزرگترها و مخصوصا والدین در مکانهایی که آنها حضور مییابند بهترین روش برای انتقال مفاهیم آشنایی با بزرگان دینی و مذهبی است.
وقتی یک نوجوان با بزرگان دینی دیدار میکند خاطره این دیدار میتواند به یکی از خاطرات خوب زندگی او تبدیل شود، در واقع این نوع سبک زندگی تا ایام جوانی نیز برای نوجوانان می تواند ادامه داشته باشد.
وی یکی دیگر از راهکارهای عملی در این حوزه را شبیه سازی کودکان و نوجوانان به بزرگان دینی و فرد مورد نظر اعلام کرد و گفت: مثلا والدین در همراهی با کودکان و در بازیهای خانگی میتوانند فرزند خود را با پوشاندن لباسهای خاص به فرد مورد نظر تشبیه کرده و کودک را در جایگاه وی قرار دهند.
معمولا فرزندان آن چه را که میبینند بیشتر میپذیرند تا آنچه را که از پدر و مادر و بقیه بزرگ ترها میشنوند، بنابراین در آشنایی فرزندانمان با بزرگانی دینی و اسلامی از راه های مختلف می توان وارد شد و هر فرد به اندازه خودش در این موضوع سهیم باشد.