آیا در روایات از خرید و فروش مهر و تسبیح ساخته شده از تربت امام حسین(ع) منع شده است؟

کد خبر: 79924
این‌که در حدیث آمده نباید مهر و تسبیح ساخته شده از تربت امام حسین(ع) را خرید و فروش کرد، پس چرا خرید و فروش می‌شود؟
وارث: در کتاب کامل الزیارات، روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است:
«هر کس خاک قبر امام حسین(ع) را بفروشد، گویا گوشت بدن آن‌حضرت را خرید و فروش کرده است».‌[1]
درباره این حدیث باید گفت:
1. ابن قولویه سند این حدیث را به صورت مرفوع، ذکر نموده و از این جهت جزو روایات غیر معتبر به شمار می‌آید. با این وجود، به جهت توثیق عامی که نسبت به سند احادیث این کتاب صورت گرفته، می‌توان این حدیث را پذیرفت. [2]
2. با فرض پذیرش و صحت چنین روایتی، متن روایت صریح در نکوهش خاک خود قبر بوده که آمیخته با گوشت و خون آن حضرت است و نه خاک مناطق اطراف. و در خاک قبر نیز فقها کراهت خرید و فروش را از آن استنباط کرده‌اند و نه حرمت آن.[3]
3. حتی با فرض این‌که همه منطقه حائر و یا شهر کربلا مشمول این حدیث باشد، گرفتن وجه و خرید و فروش مهر و تسبیح ساخته شده از این خاک می‌تواند در قبال ساخت آن باشد و نه بابت خود خاک.
4. همان‌گونه که در هنگام خریدن قرآن از باب احترام، مبلغی را به عنوان هدیه پرداخت می‌کنیم، در هنگام خرید چنین خاکی نیز، می‌توان این‌گونه عمل نمود.
 
[1]. «مَنْ بَاعَ طِینَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَإِنَّهُ یَبِیعُ لَحْمَ الْحُسَیْنِ(ع) وَ یَشْتَرِیهِ»؛ ‌قمّى، ابن قولویه، ابو القاسم، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ص 286، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1398ق.
[2]. ر. ک: نمایه 87908 (زندگی‌نامه جعفر بن محمد بن قولویه).
[3]. حرّ عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج‌24، ص: 228، ح 30405، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1409ق.