جواد ﺣﯿﺪﺭﯼ:

به بهانه تحریف نباید همه روضه‌ها حذف شود

کد خبر: 86579
ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻊ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ(ع) ضمن هشدار نسبت به این مسئله که مشغولیت‌های حاشیه‌ای به متن عزاداری صدمه وارد کرده و اقامه عزای حقیقی فراموش شده است، گفت: اقامه عزای درست موجب می‌شود تأثیرات اجتماعی و روحی عزاداری نصیب مردم شود.
وارث

شاعر آئینی کشورمان و ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻊ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ(ع) که مدیر انتشارات «آرام دل» نیز هست و با همت شخصی و افراد همفکر خود اقدام به جمع‌آوری و انتشار اشعار و کتاب‌های مورد نیاز مداحان می‌کند از تغییر برخی مبانی در برگزاری مراسم محرم گفت و عنوان کرد: تعریف ما از هیئت و نوکری اهل بیت(ع) عوض شده و همین تغییر تعریف‌ها موجب شده کارهایی که انجام می‌دادیم تحت‌الشعاع تعریف‌ جدید قرار گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته هیئت زندگی مردم و خدمت کردن درِ خانه امام حسین(ع) برای مردم معنای اصلی زندگی بود ولی اکنون گویی برخی باورها عوض شده است. همیشه عنوان می‌شود «الناس على دین ملوكهم»؛ همه ملوک را به مسئولان و سران حکومتی تعبیر می‌کنند اما صرفاً اینگونه نیست و ملوک همه آن افرادی هستند که بالای سر مردم هستند یعنی علما، بزرگ‌ترهای هیئت‌ها و ... . متأسفانه عملکرد یکسری از علمای ما در قبال محرم نیز عوض شده است.

تفاوت در رفتار علما/ علمای سلف خودشان وسط دسته‌های عزاداری، بانی و همه کاره دستگاه امام حسین(ع) بودند

این شاعر آئینی کشورمان به سیره حسنه علمای سلف و وقت و فرصتی که برای امام حسین(ع) اختصاص می‌دادند اشاره و اظهار کرد: علمای سلف خودشان وسط دسته‌های عزاداری، بانی هیئت‌ها و همه کاره دستگاه امام حسین(ع) بودند. فعالیت آنها به حدی بود که وقتی در حوزه‌های علمیه می‌شنیدند مثلاً در انگلیس شبهه‌ای به اسلام وارد کرده‌اند، هنوز کتاب شبهه به ایران نرسیده علمای ما کتاب پاسخ به شبهه را منتشر می‌کردند. تغییرات ایجاد شده در عزاداری محرم نیز از بالا شروع شده و به مردم رسیده است. اکنون هم اگر کاری برای امام حسین(ع) انجام می‌شود توسط مردم کف جامعه صورت می‌گیرد و بدون هیچ تشویقی از سوی مسئولی مردم خودشان هستند که برای امام حسین(ع) کار می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از عملکرد عده‌ای که به محض شروع محرم آسیب‌شناس و درس‌شناس می‌شوند و مدام مسائل، مشکلات و آسیب‌های هیئت‌ها و عزاداری‌ها را بیان می‌کنند، گفت: آسیب‌ها در ماه محرم باید احصاء و طی یک سال تا محرم بعدی رفع شود و در روزهای منتهی به محرم فقط باید از توانایی‌های هیئت‌ها و ظرفیت‌های محرم برای مردم حرف زد و در محرم از این توانایی‌ها و ظرفیت‌ها بهره برد.

۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌‌ایم/ گفتند خیلی وقت است منتظریم

مدیر انتشارات «آرام دل» با اشاره به اینکه در سال ۷۹ با دست خالی انتشارات آرام دل را تأسیس کرده است، خاطره‌ای از آغاز تأسیس این انتشاراتی بیان کرد و گفت: ما حتی پول رهن مغازه را نداشتیم و پول جور نمی‌شد، استخاره کردیم جواب آمد که «خیلی وقت است ما منتظریم»، باز هم پول جور نشد دوباره استخاره کردیم که آیا کار را رها کنیم؟ جواب آمد: «اگر این کار را رها کردی هر بلایی سرت آمد مسئولش خودت هستی». همان زمان هم پول اجاره تأمین شد و ما کار را شروع کردیم تا سال گذشته هم آنقدر مشغول کار و انتشار کتاب بودیم که حتی نمی‌دانستم چند کتاب منتشر کرده‌ایم که بعد از بررسی مشخص شد ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌‌ایم. در دیداری که با یکی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی داشتم سؤال کردم سازمان تبلیغات تولیت و مسئولیت این کار را دارد و سالیانه میلیون‌ها تومان هزینه می‌کند شما چند کتاب منتشر کرده‌اید؟

هیئت‌هایی که رسانه دارند را شاخص قرار داده‌ایم/ این اشتباه است

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد غنای شعر ما وارد مداحی‌های کنونی  نشده است، چرا اشعار خوب در هیئت‌ها و توسط مداحان در متن جامعه خوانده نمی‌شود؟ گفت: اشتباهی در حال رخ دادن است و آن اینکه هیئت‌هایی را که رسانه دارند را شاخص قرار داده‌ایم. اکنون هیئت‌های خوب و غنی داریم که رسانه ندارند و دوست هم ندارند که هیئتشان دستخوش مسائل جانبی شود و عنوان می‌کنند که ما عزادار هستیم و دوست داریم عزای امام حسین(ع) را اقامه کنیم و دوربین و لوح فشرده و فیلمبرداری و ... نمی‌خواهیم.         

ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻊ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ(ع) با اشاره به حضور خود در هیئت‌های مختلف، گفت: در بسیاری از هیئت‌های خوب شعرهای بسیار غنی، توجه به ریزه‌کاری‌های عنوان شده در مقاتل معتبر و ... وجود دارد. مداحانی را می‌شناسم که در طول سال زحمت می‌کشند و مطالعه و تحقیق می‌کنند تا بتوانند مداحی درست و دقیقی در محرم داشته باشند و در عرصه ترویج فرهنگ عاشورا درست عمل کنند. بسیاری از شعرا و خوانندگان خوب هم در حال فعالیت در هیئت‌ها هستند.

به بهانه تحریف نباید همه روضه‌ها حذف شود

وی با اشاره به اینکه تحریف اتفاقات تاریخی رخ می‌دهد و حتی اکنون علی‌رغم اینکه ۳۰ سال بیش‌تر از جنگ نگذشته است شاهد هستیم برخی خاطرات شهدا چند نوع تعریف می‌شود، گفت: طبیعی است که تفاوت‌هایی در نقل قول‌ها از کربلا مطرح باشد به بهانه این تفاوت‌ها نباید روضه‌ها کلاً حذف شوند. بزرگ‌ترین تحریفی که در خصوص واقعه کربلا اتفاق افتاده حذف روضه‌ها است. برخی در روضه‌ها تشکیک کرده موجب شدند که خیلی از روضه‌ها کلاً خوانده نشود، همین عوامل موجب کوچک شدن برخی از مضامین شده است.

بار مداحی عالمانه بر زمین نمانده است

این شاعر آئینی کشورمان در پاسخ به این مسئله که چرا دیگر امثال مرحوم آهی را نداریم؟ از وجود مداحان جوانی مانند جواد هاشمی که مسئول انتشارات محمل نیز هست و مداحانی که استاد دانشگاه، محقق و در عین حال خواننده و شاعر هستند و بدون دریافت حمایت از هیچ نهادی وظیفه خود را در قبال محرم انجام می‌دهند، گفت و اظهار کرد: بسیاری از مداحان استاد برتر دانشگاه هستند که هیئت‌داری می‌کنند، یعنی بار مداحی عالمانه بر زمین نمانده است. از سوی دیگر طلبه‌های فاضلی داریم که سطح درس بالایی دارند در این عرصه هم ورود پیدا کردیم. مداحی داریم که بیش از ۴۰ جلد کتاب در عرصه ستایشگری دارد که باید دیده شود.

مثل مرحوم آهی را نخواهیم داشت چون دیگر استادانی مثل استادان ایشان نداریم

وی تصریح کرد: وجود همین ظرفیت‌ها بود که موجب شد مقدمات تشکیل کارگروه فرهیختگان ستایشگری را انجام و در حال راه‌اندازی این کارگروه باشیم. متأسفانه در فضای عمومی جامعه فقط چند هیئتی که رسانه دارند مطرح و دیده می‌شوند اما اصل همین هیئت‌های با جمعیت معقول و متناسبی هستند که مداحان و شعرای خوب و قوی دارند و درست به عزای امام حسین(ع) می‌نشینند و خوشبختانه تعداد این هیئت‎‌ها کم هم نیست؛ واقعیت این است وقتی سر و صدا زیاد می‌شود بار علمی هیئت کاهش پیدا می‌کند. اینکه دیگر مثل آقای آهی نخواهیم داشت یقیناً اینطور است چون آن اساتیدی که ایشان را تربیت کرده بودند را نداریم اما نسلی در حال تشکیل است و هیئت‌هایی می‌بینم که اساتیدی امثال اکبر مولایی را می‌آورند که اگر نتواند منبر را بخواند حداقل پیش‌منبری را بخواند. جوانان رفته‌اند سراغ پیرغلامان و انها را به مجالس خود می‌آورند و حتی اگر این پیرغلامان نتوانند مداحی کنند یا منبر بروند حداقل در هیئت حضور داشته باشند.

اقامه عزا دارد فراموش می‌شود

حیدری در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط خاص جامعه و مشکلات مردم اکنون در هیئت‌های عزاداری چه مباحثی باید برای مردم گفته شود؟ گفت: اقامه عزا دارد فراموش می‌شود. یک هیئت در بیان مباحث انقلابی تند می‌رود، یک هیئت در مباحث شعری من نوکرتم، من غلامتم خود را محدود می‌کند، یک هیئت فقط می‌شود مباحث سیاسی و ... ؛ همه اینها مردم را از عزاداری واقعی دور می‌کنند اگر عزاداری واقعی که در سیره و سنت ائمه و علمای ما وجود دارد دوباره احیا شود و مردم مشغول عزاداری امام حسین (ع) شوند، تمام آثاری که در روایت‌ها خوانده‌ایم و تجربه کرده‌ایم دوباره نصیب مردم می‌شود و تأثیر عزاداری‌های واقعی را در اوضاع اجتماعی و روحی مردم می‌بینیم. بزرگ‌ترین آسیب اکنون همین است که عزاداری حقیق صورت نمی‌گیرد.

مثل مادر جوان مرده بر حسین(ع) نوحه کنید

وی در تشریح ویژگی‌های عزاداری حقیقی برای امام حسین(ع)، گفت: مفهوم کلمه عزاداری به حدی واضح است که این مفهوم گم شده است. امام صادق(ع) فرموده‌اند مثل مادر جوان مرده بر حسین(ع) نوحه کنید. این سوختن است که پس از هیئت تحول آور و شهید پرور می‌شود. روضه امام حسین شهادت پرور است شهدای ما با حسین حسین به سوی شهادت رفته‌اند.

ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻊ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ(ع) گفت: ما همه به عزاداری لطمه می‌زنیم و اکنون عزاداری است که گم شده است. یک روضه را به دلیل اینکه سند دارد یا ندارد کنار می‌گذارند، یک هیئت را با این سؤال که پول هیئت از کجا آمده زیر سؤال می‌برند، یکی دیگر را می‌گویند منبری‌اش مشکل دارد و ...  . همه اینها موجب شده که ما از اقامه عزا غافل شویم وقتی ما به سیره بزرگان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این ایام فقط عزاداری می‌کردند نه فقط دهه که دو ماه عزادار بودند ولی اکنون مشغولیت‌های حاشیه‌ای به متن عزاداری صدمه وارد کرده است.

وی تصریح کرد: عزاداری نباید فراموش شود. مادری که فرزند جوانش را از دست داده به جز عزاداری به هیچ چیز فکر نمی‌کند چون داغ دیده است ما هم داغ دیده‌ایم ما هم باید همانند داغ‌دیده‌ها عزاداری کنیم.

تدوین تاریخ شفاهی هیئت‌ها با هزینه شخصی ممکن نیست/ مسئولان پای کار بیایند

حیدری افزود: در همه عرصه‌ها با پیشینه خودمان قطع رابطه کرده‌ایم و همین خلاء و نگرانی موجب شد برای برقراری ارتباط با پیشینه‌ ستایشگری به فکر راه‌اندازی کارگروه فرهیختگان ستایشگری بیفیتم و کار را آغاز کنیم و خوشبختانه جوانان هم در حال ورود به این عرصه هستند که باید تعداد آنها بیشتر شود. البته برخی از امور را باید مسئولان انجام دهند از جمله تدوین تاریخ شفاهی مداحی؛ تدوین تاریخ شفاهی کاری نیست که بتوان با هزینه شخصی انجام داد. تا بزرگان این حوزه هستند باید تاریخ شفاهی مداحی را از آنها پرسید و مستند کرد.

و سخن پایانی این شاعر آئینی کشورمان این بود که: یکی از بزرگ‌ترین بلاهایی که در عرصه فرهنگی ما وارد شده این است که مدگرا شده‌ام و زود جوگیر می‌شویم. در هیئت نباید چنین باشد باید برویم و فکر کنیم، ایده بدهیم و کار کنیم. مرحوم آرام (مرحوم حاج احمد آرونی) می‌گفت به خواننده و شاعر بگویید امام حسین برای هر کدام یک معدن جدا گذاشته بروید سر معدن خودتان و آن را استخراج کنید اگر این بشود خلاقیت در دستگاه امام حسین رواج پیدا می‌کند.

منبع:ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.