حجت الاسلام والمسلمین پناهیان؛بایدها و نبایدهای منبر در دهه فاطمیه

کد خبر: 9073

وارث: بنده چند نکته را درباره حضرت فاطمه علیها السلام عرض می‌کنم:

1. وجود حضرت فاطمه علیها السلام یکی از گره‌گشاترین مفاهیم در منظومۀ معارف دینی در مواجهۀ کفر با اسلام است. اگر مسیحیت به حضرت مریم افتخار مي‌کند، وقتی که ما به حضرت فاطمه علیها السلام مفتخر باشیم، نمي‌تواند افزون بر آنچه که ما داریم، رحمت و مهربانی برای خود ادعا کند. مظلومیت و محبوبیت حضرت زهرا علیها السلام، می تواند اتهام خشونت به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و تمام ادعاهای فمنیسم را برطرف کند. مؤثرترین اتهاماتی را که در دنیا به جهان اسلام وارد مي‌شود، توسط شخصیت حضرت زهرا علیها السلام مي‌توان جواب داد؛ یعنی همین که ما از او یاد کنیم و او را معرفی کنیم، اين خاصيت را دارد. متأسفانه در بیش‌تر مواقع ما از حضرت زهرا علیها السلام برای حل مشکل شیعه و سنی استفاده مي‌کنیم؛ در حالی که در وضعیت کنونی جهان، برای معرفی اسلام، ایشان از بقیۀ معصومین علیهم السلام مؤثرتر هستند. مثلاً وقتی از حضرت زهرا علیها السلام برای مسیحیت صحبت می‌کنیم، به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

2. قیام حضرت زهرا علیها السلام پیامهاي زیادی دارد که مي‌توان گفت مهم‌ترین پیام ایشان «ولایت» است. اگر در دفاع از ولایت و شخص مقام معظم رهبری غفلت کنیم، تضعیف و تخریبی که دیگران مي‌کنند، مؤثر واقع مي‌شود. فاطمیه به طور مشخص فرصتی است برای دفاع از ولایت فقیه.

3. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ » (3) «برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی است.» معلوم مي‌شود با اینکه رفتارهای معصومين علیهم السلام باطني پنهان از دید ما داشته است؛ ولی ظاهرش حجت است و مي‌شود آن را تطبیق داد و مقایسه کرد، که اگر مقایسه نکنیم، استفاده ندارد.

4. مقایسه بین قیام حسینی، قیام فاطمی و قیام مهدوی بسیار مهم است. از دل این مقایسه یک دهه منبر خوب در می‌آید و مي‌تواند گره گشاییهای مهمی در ذهنها انجام دهد. هدف قیام فاطمی حداکثری است؛ يعني تحقق ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و عدم سلب این ولایت. امام حسین علیه السلام مي‌فرماید حداقل یزید نباشد و يا اگر دين نداريد، حداقل در دنيا آزاده باشيد. قیام فاطمی، قیامی است پیچیده و در اوج ابهام. مردم مدینه هم سؤال مي‌کنند؟ که چرا ایشان گریه مي‌کنند، ولی قیام امام حسین علیه السلام قیامی است که «گاندی» هم مي‌فهمد. قیام مهدوی، انشاءالله از حیث شفافیت مثل قیام حسینی خواهد بود و از حیث حداکثری بودن شبیه قیام فاطمی. اگر ویژگیهای این سه قیام را با هم مقایسه کنیم، تکلیف امروز مشخص مي‌شود. این موضوعی است که اساتید مي‌توانند روی آن کار کنند و بهتر به مردم بهره برسانند.

منبع: ذی طوا

/ح119