میانبر کسب برکات فراوان در آخرین روزهای شعبان

کد خبر: 91537
امام صادق(ع) فرمودند: «هر گاه خواهي دعا كني پس خدای متعال را تمجيد و سپاسگزاري كن و او را تسبيح و تهليل بگو و او را ثناي گوی و ستايش كن و بر محمد (ص) و آل او صلوات فرست، سپس درخواست كن تا به تو داده شود.»
وارث

یکی از اذکار توصیه شده در ماه شعبان که روزهای پایانی آن را پشت سر می گذاریم، «صلوات» است، ذکری که اهتمام به آن باعث می شود از روزهای باقیمانده از ماه معروف به ماه رسول خدا(ص) بیشترین بهره ها را ببریم.

از این رو، در این نوشتار به گوشه ای از برکات و فضایل این ذکر شریف و سفارش شده اشاره می شود.

صلوات در لغت به معنی «دعا» است و نماز را به دلیل برخورداری دعا «صلاة» می‌گویند. باید دانست که اصل موضوع صلوات فرستادن بر رسول خدا(ص) نه ابتکار مسلمین بوده و نه آنکه نعوذبالله خود حضرت(ص) برای نفع خویش این دستور را به مسلمین داده است بلکه این امر الهی نه فقط انسان بلکه بر ملائکه است: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً»(سوره: الاحزاب آیه: 56).

صلوات نشانه محبت به حبیب خدا است برای همین هم باعث تقرب به خدا و رسول خدا(ص) می‌شود. از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده، چراکه صلوات عملی است که خداوند و فرشتگان هم انجام می دهند.

در اصول کافی است که رسول خدا(ص) فرمودند: «در مقابل صد صلوات حق تعالی صد حاجت را برآورده می نماید».1

و نیز از ایشان است که فرمودند: «سزاوارترین و نزدیک ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا(ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت(ص) بیشتر صلوات فرستاده باشد».2

امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در فواید صلوات می فرمایند: «صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را».3

امام علی(ع) همچنین فرموده اند: «هر گاه از خدای سبحان درخواستی داری، ابتدا بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درود فرست، سپس حاجت خود را بخواه؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورد و دیگری را باز دارد.»

امام صادق(ع) درباره تاثیر صلوات بر اجابت دعا می فرمایند: «هر گاه خواهي دعا كني پس خداd متعال را تمجيد و سپاسگزاري كن و او را تسبيح و تهليل بگو و او را ثناي گوی و ستايش كن و بر محمد (ص) و آل او صلوات فرست، سپس درخواست كن تا به تو داده شود.»

 

بی تردید اذکار، خواص و فواید بسیاری دارند. طبق آیات و روایات رسیده از معصومین، ذکر صلوات نیز چنین است. یکى از فواید آن رهایى از فقر و تنگدستى است. رفع تلخی مرگ، استجابت دعا، ایجاد سپری در مقابل آتش جهنم، جلای روح، شفای مریض و ادای قرض از دیگر برکات ذکر صلوات است.

 

وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «شعبان، ماه من است» حتما دنیایی حکمت پشت آن نهفته است، چقدر خوب است در این ماه تلاش کنیم تا برکات نهفته در این ماه شریف به ما هم برسد اگر توان روزه گرفتن و نماز مستحبی نداریم، ذکر شریف «صلوات» بویژه «صلوات شعبانیه» را دریابیم. 

 

پی نوشت ها:

1-اصول کافی، معرب، ص 493؛

2-جامع الاخبار، ص 67؛

3-ثواب الاعمال، ص 184؛

4- اصول كافي، ج 4، ص 238.

 

منابع:

1-راسخون؛

2-تبیان؛

3- پايگاه استاد شیخ حسين انصاريان.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.