صاحبان قلب سلیم به تعبیر قرآن اهل نجات هستند
آیتالله مهدی هادوی تهرانی ۹ خرداد در ادامه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم گفت: خداوند در این سوره مثل منافقان و کفار را به مثل شیطان تعبیر کرده که باعث انحراف انسان میشوند.
وی افزود: در آیه ۱۸ این سوره خطاب به مومنان فرموده و گفته است که تقوا پیشه کنید یعنی حواستان باشد که خدا هست و شما را میبیند؛ فکر نکنید تنهاییم و کسی نیست و ما را نمیبیند. ما اگر یک بچه و یک فرد دیگر عملی از ما مشاهده کند که ممکن است سبب بی آبرویی ما بشود انجام نمیدهیم زیرا به وجود آن بچه و فرد باور داریم ولی این همه میگوئیم خداوند هست و میبیند باور نداریم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه ما به لحاظ علمی وجود خدا را اثبات میکنیم ولی عمل ما که نشاندهنده ایمان و باور ما هست نشان نمیدهد که خداوند هست؛ افزود: کسانی که با قلب سلیم به محضر الهی بروند اهل نجات هستند که مراد از قلب هم قلب صنوبری نیست بلکه مراد جان و روح و حقیقت انسان است؛ جایی که باور انسان فعل اوست و این باور، فعل اختیاری او هست.
این استاد حوزه بیان کرد: مرحوم آیت الله خوشوقت که استاد بنده بودند هر جایی و در هر جمع و موقعیتی فقط یک توصیه داشت و آن تقوا بود؛ زیرا کلید سعادت است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه در این آیه دوبار بر تقوا تاکید شده است تصریح کرد: در طول تاریخ این سؤال از سوی افراد مختلف بیان شده که ما بعد از مرگ و پوسیدن آیا ممکن است دوباره برانگیخته شویم؟ ولی توضیح ملاصدرا شاید مطلوب باشد؛ وی آورده که حقیقت انسان وابسته به بدن او نیست و این حقیقت با هر تغییر در اجزای بدن از بین نمیرود؛ یعنی اگر هفت یا ۱۲ سال و ۳۰ سال تمامی سلول های انسان عوض شود آیا «من» بودن او هم عوض خواهد شد؟ این طور نیست و در روز قیامت نیز ملاک من است و نه تن.
این استاد حوزه اظهار کرد: دنیا روزی است که روز کار و عمل است ولی قیامت تنها برای حسابرسی است و جایی برای عمل نیست؛ اگر ما چشم دلمان باز بود این حقیقت را می توانستیم بفهمیم.
هادوی تهرانی بیان کرد: برخی افراد وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) میشوند و عمرشان را به حرف زدن با دیگران سپری میکنند در حالی که این فرصت حرم و مسجد و ... چه فرصت بزرگی برای فرستادن اعمال نیک برای قیامت است؛ زیرا مردگانی که در همین حرم مطهر دفن هستند حسرت یک ذکر سبحان الله و الحمدلله را دارند ولی نمیتوانند برگردند و انجام دهند.
وی با بیان اینکه کسانی که حقد و کینه و نفاق و حسادت و از بین بردن آبرو و شخصیت دیگران را برای قیامت خود میفرستند در واقع سوخت و هیزم آن عالم را با همین خصال میفرستند افزود: ماه رمضان به تعبیر پیامبر ماهی است که شیاطین در زنجیرند و محدود میشوند البته شیطان نفس هست ولی به هرحال فرصت خوبی برای جبران گذشته بد است.
منبع:ایکنا
افزودن دیدگاه جدید