مال‌اندوزی حلال اشکال شرعی ندارد

کد خبر: 93270
مدرس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: مال‌اندوزی، اگر از طریق حلال و غیر از راه‌های حرام و اذیت و آزار مردم باشد، اشکال شرعی ندارد.
وارث

نصیرالدین جوادی، مدرس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان، در رابطه با مال اندوزی، اظهار کرد: اصل مال‌اندوزی و گردآوری مال، اگر از طریق حلال و غیر از راه‌های حرام و اذیت و آزار مردم باشد، اشکال شرعی ندارد و هر انسانی می‌تواند از راه حلال و با رعایت قوانین و دستورات الهی به اندازه توان خود درآمد داشته باشد.
وی ادامه داد: خیلی‌ها معتقدند اگر از در راه صحیح حرکت کنند هرگز قادر نخواهند بود ثروت زیادی کسب کنند. یعنی اگر فرد کاملا مواظب باشد که به حقوق کسی تجاوز نکرده و حلال و حرام را رعایت کند، ناخودآگاه ثروت نجومی به دست نخواهد آورد.
این استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان افزود: در اسلام وقتی فردی از راه حلال نیز مال زیادی جمع کند، گاهی به صورت مستحب یا به شکل واجب باید در راه خدا ببخشد، یعنی حقوق واجبی مانند خمس، زکات یا مالیات بر مال او شامل می‌شود.علاوه بر این اگر فرد متوجه شد که در نزدیکی او فرد نیازمندی وجود دارد باید به او کمک کند.
جوادی تاکید کرد: در روایات آمده است: «اگر نیازمندی به کسی مراجعه کرد و آن شخص توان برآوردن نیاز او را داشته باشد و اقدام نکند، اهل آتش است». با توجه به این مطالب زمان بسیار زیادی لازم است تا یک فرد مسلمان و مومن به معنای واقعی ثروت آنچنانی به دست آورد.
وی با بیان اینکه ثروتی که از راه حلال کسب شود باید در راه خدا نیز انفاق شود، گفت: امام حسن مجتبی (ع) چندین بار در طول عمرشان کل و یا نیمی از مالشان را به فقرا و نیازمندان بخشیدند. در خصوص ابوذر غفاری نیز گفته می‌شود که هرچه به دست می‌آورد بلافاصله در راه خدا خرج می‌کرد.
جوادی خاطرنشان کرد: در آیه ۳۴ سوره توبه خداوند می‌فرماید: «... وَ الَّذينَ يَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ؛ و کسانى را که زر و سیم مى‌اندوزند و آن را در راه خدا خرج نمى‌کنند به عذابى دردناک نوید ده». با این حساب روح اسلام و مجموعه قوانین الهی با زراندوزی موافقت چندانی ندارد. 
این استاد دانشگاه معارف قرآن تصریح کرد: در آیات قرآن می‌بینیم که خداوند گاهی در سرزنش افراد گناهکار در خصوص یکی از صفات آنها می‌فرماید: « الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ؛ که مالى فراهم آورده و آن را پى در پى شمرده است».
وی با اشاره به حد و مرزهای مال اندوزی گفت: اولین شرط مال اندوزی این است که از راه حلال جمع آوری شود. دومین شرط این است که وجوهات شرعیه مال حلال مانند خمس و زکات پرداخت شود. در پایان نیز مقداری از مال باید به نیازمندان بخشیده شود. با رعایت این سه حد، فرد می‌تواند هرچه خواست مال و ثروت جمع کند.
 

منبع»ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.