مرثیه ای برای شهیده جنگ نرم

کد خبر: 9358
اما قيام فاطمي ابعاد ديگري هم داشت كه در عرصه جهاد فرهنگي بي مثال است. مشخصه اساسي اين قيام فرا زماني بودن آن است، به گونه اي كه در طول تاريخ همواره ادامه خواهد داشت. يكي از بخشهاي اين قيام احتجاجات و استدلالهاي منطقي و محكم دختر رسول خدا(ص) در برابر حكام جور است/
مرثیه ای برای شهیده جنگ نرم

جنگ نرم و قدرت نرم را تسخير و تسلط بر اذهان و قلوب تعريف كرده اند. يعني اگر در جنگ سخت هدف پيروزي بر ابدان و اجسام است در جنگ نرم غايت، غلبه بر ذهن و قلب افراد مي باشد. همان گونه در ميدان جنگ سخت جبهه حق و باطل وجود دارد در فضاي جنگ نرم نيز مي توان نبرد حق و باطل را مشاهده كرد. قواي باطل براي تصرف قلوب و اذهان ديگران از روشهاي شيطاني و ناپسند هم چون دروغ، شايعه، اغواگري، زينت دادن اعمال ناشايسته و هر گونه ابزار مستهجن و غير اخلاقي بهره مي گيرند، اما در ميان نيروهاي جبهه حق براي نفوذ به دلها هيچ گاه از روشهاي غير اخلاقي استفاده نمي شود بلكه از طريق راههاي مناسب و در شأن قواي دروني انسان به اين مهم مي پردازند. اصولاً هر يك از انبياي الهي مأموريت داشته اند تا دين خدا را بر جانهاي بشر بنشانند و تلاششان در مرحله نخست، حكومت بر دلها بوده است گرچه گاهي ستمكاران و بيدادگران آنها را به دفاع و ورود به ميدان جنگ سخت مجبور كرده اند.

اگر تعريف مذكور از جنگ نرم را بپذيريم بايد توجه داشت همان گونه كه در برابر هجوم دشمن با ابزاري مانند شمشير و ساير سلاحها اسلام جهاد و دفاع را واجب كرده است در مواجهه با جنگ نرم نيز به نظر اين دو امر ضروري است. در اين عرصه انسان مسلمان بايستي با نوعي «جهاد نامحسوس» و يا «جهاد فرهنگي» در برابر اغواگري و تحركات دشمن مقاومت و مقابله نمايد و در ابتدا از با سلامت نگهداشتن قلب و ذهن خود - يعني دفاع نامحسوس - كه در روايات از آن به جهاد اكبر تعبير شده است بكوشد، در مرحله بعد خود بر قلوب و نفوس ديگران اثر بگذارد.

نگاهي به سيره انبيا و اولياي الهي نشان مي دهد اين بزرگواران دائماً در حال جهاد نامحسوس و فرهنگي براي زنده نمودن دلهاي مرده و پرواز ارواح و پرورش عقول بوده اند.

در سيره حضرت فاطمه زهرا(س) نيز مي توان به خوبي اين گونه جهاد را مشاهده نمود. ايشان(س) در دفاع از حريم ولايت يك تنه وارد مبارزه شد و به استناد آيه «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي» (سبا:46) در دفاع از دين خدا و ولي امر خويش در انتظار جمع كردن يار و اعوان ننشست و وظيفه خويش را به خوبي انجام داد و اين پيام روشن را به همگان ابلاغ كرد كه در دفاع از امام زمان خويش هيچ بهانه اي پذيرفته نيست و تا پاي جان مي بايست بر اين خط استوار ماند.

اما قيام فاطمي ابعاد ديگري هم داشت كه در عرصه جهاد فرهنگي بي مثال است. مشخصه اساسي اين قيام فرا زماني بودن آن است، به گونه اي كه در طول تاريخ همواره ادامه خواهد داشت. يكي از بخشهاي اين قيام احتجاجات و استدلالهاي منطقي و محكم دختر رسول خدا(ص) در برابر حكام جور است كه عقلها و قلوب منصف را به تأمل و آنگاه تحسين وا مي دارد كه چگونه عده اي در برابر دختر يگانه حضرت رسول(ص) - كه فضايل و مناقبش را از زبان پيامبر بارها شنيده بودند- اين گونه جسورانه همه فضايل را ناديده مي گيرند و نسبتهاي ناروا به او مي دهند !

اما بخش ديگري از جهاد حضرت زهرا(س) كه در طول تاريخ براي هميشه ماندگار خواهد شد، مخفي بودن قبر ايشان است. طبق آنچه در منابع شيعه نقل شده است حضرت زهرا در وصيت خود به اميرالمومنين (ع) تقاضا كرد او را شبانه غسل دهد و شبانه كفن و دفن كند و هيچ كسي جز عده اي از ياران خاص در تشييع پيكرش حاضر نباشند. «حنطني و غسلني و كفني بالليل وصل علي و ادفني بالليل و لا تعلم احدا؛ مرا شبانه حنوط كن و شب غسل بده و شبانه كفنم كن و شب به خاك بسپار و كسي را از دفن من مطلع مكن.»

اين اقدام بسيار هوشمندانه بود چرا كه بيش از هر استدلال و سخني بر جانها اثرگذار مي بود و پايه هاي دستگاه جور را به شدت به لرزه انداخت چرا كه تنها كسي مي توانست به پيكر حضرت فاطمه نماز بخواند كه جانشين واقعي رسول خدا باشد. چراکه مسلمين كه بارها از رسول خدا(ص) شنيده بودند رضايت زهرا(س) مايه رضايت خدا و خشم او خشم خداست و شنيده بودند چگونه پيامبر خدا به وفور و تأكيد به تكريم و تعظيم دردانه خويش مي پردازد، اينك با خود مي انديشند چه شده است كه تشييع دختر رسول خدا مخفيانه و دور از چشم همه انجام شده است؟ چرا در جايي كه قبر زنان حضرت رسول و حتي خادمه هاي آنان آشكار است مكان مزار دختر محبوب رسول خدا پوشيده است؟ چرا در لا به لاي منابع تاريخي با شك و ترديد قبر او را مشخص مي كنند؟ شايد انتظار اين باشد تشييع با شكوهي براي دختر رسول خدا(ص) گزارش شده باشد اما دريغ از اين مهم! اگر عده اي از سر تعصب جاهلي مي كوشند بر همه وقايع تاريخي شهادت صديقه طاهره(س) به دروغ خدشه وارد كنند، اما در برابر اين اقدام هوشمندانه حضرت زهرا(س) واكنش و توجيهي معقول ندارند!

دفن شبانه بانوي بزرگ اسلام در منابع اهل سنت (از جمله: صحيح البخاري، دار ابن كثير و شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد) هم مورد اشاره بوده است. اين اقدام حضرت زهرا را بايستي نوعي جهاد نامحسوس دانست كه نه تنها نوعي مقابله با جنگ نرم خصم بود بلكه علاوه بر آن مي توان گفت اين حركت يك تهاجم در برابر دشمن بود كه در طول تاريخ كاملاً آن را زمين گير كرده است و اذهان و قلوب در خلوت انصاف خود، مخفي بودن قبر پاره تن حضرت رسول(ص) را پرسشي بزرگ مي دانند كه پاسخش هماني است كه فاطمه زهرا(س) براي آن قيام كرد و لذا خشم بر دشمنان ولايت جاودانه ماند!


"نویسنده: محمد جواد اخوان"
"