یک جهان دلدادگی/ آرزوی مداح اهل بیت ترک‌ زبان‌ها بعد از سفر به کربلا

کد خبر: 95659
اربعین مولود تدبیر و تدبر مقام معظم رهبری است، ایشان شخصا به زیارت اربعین توجه، عنایت و ارادت خاصی دارند و اجتماع عقاید و تفکرات مختلف از ملیت های گوناگون اهمیت و عظمت اربعین را چندین برابر کرده است.
وارث

یاده‌روی اربعین صحنه‌ای بی‌بدیل از همبستگی و وحدت میانِ مردمانی است که شاید زبان هم را نفهمند، شاید به کیش و آیین هم نباشند اما یک عشق و هویت مشترک آنان را در مسیری با هم همراه می‌سازد و آن عشق به امام حسین (ع) است که به خاطر این عشق از هیچ کمک و دستگیری نسبت به هم فرو گذار نیستند.

تمام مسیر نمایش تمام و کمال ایثار و از خودگذشتگی و صبر و محبت است. انسان‌هایی که تا دیروز در پیله روزمرگی و فردیت گرفتار بودند، در این جوشش عظیم انسانی تمرین جمع‌گرایی و ایثار و محبت به همنوع می‌کنند، شاید برای همین است که اربعین را مقدمه‌ای برای ظهور می‌دانند.

هر روز که می‌گذرد صدای اربعین نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، اربعین می‌آید تا یادمان نرود نبرد حق و باطل همیشه پابرجاست.اربعین می‌آید تا پیام ظلم‌ستیزی در عالم فراگیر شود. اگر آن روز زینب عقلیه‌العرب پیام‌رسان کربلا بود امروز هر زاِئری یک پیام‌رسان و سفیر کربلاست.

 آن روز زینب عقیله‌العرب پیام‌رسان کربلا بود تا صدای حسین (ع) در فراسوی تاریخ به فراموشی سپرده نشود چرا که خون حسین (ع)همچنان در بستر زمان می‌جوشد.

اینک 40 روز از خطابه‌های غرای زینب می‌گذرد،خطابه‌هایی که کاخ یزیدیان را در هم می‌کوبید،40 روز از خطابه‌هایی که حدیث خون و پیروزی سرمی‌داد، می‌گذرد. او که پاسدار مکتب حسین (ع) بود این روزها با اسرای کربلا بر سربارگاه برادر حاضر شده است و زائران همنوا با زینب ناله سر می‌دهند و سروش آسمانی کربلا را در عالم منتشر می‌کنند.

اربعین می‌آید تا یادمان نرود عاشورا همچنان در جغرافیای جهان حک شده است و تاریخ شهادت می‌دهد که حماسه عظیم عاشورا در جان و دل وجدان‌های بیدار در سراسر دنیا ادامه پیدا می‌کند.اربعین می‌آید تا بگوید همیشه نبرد حسینیان روزگار علیه یزیدیان زمانه تداوم دارد.

اربعین می‌آید تا شیعیان پاکدل و وارسته با اشک وضوی عشق بگیرند و با صفای دل‌های غم‌زده عشق به مولا و سرور آزادگان جهان را تقویت کند.

این روزها همه در اربعین سید و سالار شهیدان در کربلا گردهم آمده‌اند، دوست داشتن حضرت سیدالشهدا همه را گرد خود جمع کرده است،همه از اهمیت زیارت اربعین می‌گویند و اینکه حضوردر زیارت اربعین نماد شیعه است.

 

زیارت اربعین نماد شیعه است

مهدی خادم آذریان نیز یکی از محبان و مداحان اهل بیت قدیمی و محبوب ترک زبان‌ها است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از اهمیت حضور در زیارت اربعین برایمان می‌گوید:بحث اربعین در دین ما موضوعیت دارد، کلمه اربعین از یک حالت خاصی برخوردار است، مثلا حضرت پیامبر در ۴۰ سالگی مبعوث شده است،برای سایر ائمه خیلی به ندرت اربعین نگه داشته می‌شود و بعضی افراد لباس سیاه می‌پوشند خیلی کم است ولی اربعین حضرت سیدالشهدا خیلی پررنگ است.

وی اضافه می کند: در میان ائمه، حسین(ع) فقط یک نفر است، نام حسین فقط برای ایشان است. حتی در نام ۱۴معصوم فقط نام حسین است که تکرار نشده است بلکه در بقیه چهارده معصوم نام علی و محمد چند بار استفاده شده ولی نام حسین تنهاست، خداوند حسین(ع) را تنها نگه داشته است تا هیچ چیزی او را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد، دقت کنید در ماه شعبان که ولادت حضرت سیدالشهداست هیچ شهادتی در آن نیست و در ماه محرم که ماه شهادت حسین (ع) است ولادتی وجود ندارد، در هر دو ماه حسین تنهاست یعنی خداوند آنها را پشت سر هم چیده است.

این محب اهل‌بیت با اشاره به نمادها و علامت‌های شیعه ادامه می‌دهد:روایات شیعه با یک سری علامت‌ها و نمادها از دیگران شناخته می‌شود، یکی از علامت‌های شیعه زیارت اربعین است، انگشتر عقیق در دست کردن و در نماز ظهر بسم‌الله الرحمن الرحیم  را با صدای بلند گفتن  از دیگر مشخصات شیعه است..شیعیان با این مشخصات از دیگران  شناخته می‌شوند.

خادم آذریان، اربعین را اعلام آمادگی در برابر ظلم اعلام می‌کندو می‌افزید: اربعین امروز از موضوعیت خاصی برخوردار است، چندین سال است اربعین موضوعیت و جایگاه سیاسی، انسانی و اجتماعی پیدا کرده است.اربعین نماد تشیع، مانور و اعلام موجودیت و آمادگی برای مقابله با ظلم است.

اربعین مولود تدبیر مقام معظم رهبری

مداح اهل بیت، اربعین را مولود تدبیر و تدبر مقام معظم رهبری ذکر کرده و می‌گوید: مقام معظم رهبری شخصا به زیارت اربعین توجه، عنایت و ارادت خاصی دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: اربعین محل اجتماع عقاید و تفکرات مختلف است، حضور مذاهب دیگر در این کاروان جلوه دیگری به آن بخشیده است، ادیان ارمنی، یهودی ، بودایی با تفکر و عقیده‌های مختلف حضور دارند و ملیت‌های گوناگون، اروپایی، آمریکایی، فارس، عرب و عجم عظمت این حرکت را افزون کرده است.

خادم آذریان با اشاره به لجاجت و شیطنت دشمنان تصریح می کند: امسال دشمن تلاش کرد فضای اربعین را ناامن جلوه کرده و انواع  نیرنگ‌ها آن را کمرنگ کند ولی باید گفت هر وقت دشمن خواسته از آب گل آلود ماهی بگیرد، ما شاه ماهی گرفته‌ایم.

حضور در زیارت اربعین همراه با شعور و بصیرت

مداح اهل‌بیت، حضور همراه با شعور و بصیرت را لازمه حضور در زیارت اربعین دانسته و ادامه می دهد: حضور در اربعین و زیارت امام حسین(ع) و کاروان پیاده‌روی هر سال کاملا جدی‌تر و ملموس‌تر است البته نیاز است حضور همراه با شعور، معرفت و بصیرت باشد چرا بصیرت لازم است؟ چون دشمنان با منافقان هماهنگ شدند و درگیری ایجاد کردند، آنها می‌خواهند دعوای عرب و عجم راه انداخته و بر طبل اختلافات بکوبند، بنابراین می‌طلبد که سوگیری و درگیری بین موکب‌ها پیش نیاید.

وی افزود: بنابراین در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان بهتر است نکات بسیار ریز رعایت شود، از جمله اینکه  زائران در موکب های عراقی بیشتر حضور داشته باشند، از خدمات آنها بیشتر استفاده کرده و بابت مهمان نواز عراقی ها تشکر و قدردانی کنند به هیچ وجه توهین و جسارتی به هیچکس صورت نگیرد

خادم آذریان با اشاره به اینکه سال گذشته برای اولین بار به کربلا و زیارت اربعین رفته بود، می‌گوید: سال گذشته برای اولین بار در عمرم به کربلا و زیارت اربعین رفتم ولی یک روز قبل از اربعین برگشتم چون در روز اربعین در تبریز هیات داریم، باید برمی‌گشتم ولی امسال هیات در اربعین تعطیل است، امسال با توجه به حساسیت حضور خودم به کربلا رفته و هیات نیز در آنجاست. امسال به صورت رسمی‌تر حضور داریم چون به دو موکب قول داده‌ایم حضور داشته و برنامه هیات داشته باشیم، موکب اول موکب خویی‌ها و موکب دوم هم موکب و حسینیه آذربایجانی‌هاست که یکی از آنها در کربلا و دیگری نرسیده به کربلا مستقر است.

وی با اشاره به اینکه روزها و مناسبت‌های خاص در تبریز بوده و مراسم شهرهای دیگر نمی‌رود اضافه می کند:اولین بار در زمان صدام فرصتی فراهم شد تا به نجف و کربلای  بروم، این فرصت زیارت در شب قدر و همزمان با شب شهادت حضرت علی‌ علیه‌السلام بود ولی چون در مسجد جامع تبریز با حضور هزاران نفر از مردم مراسم شب احیاء داشتیم، از این سفر و زیارت منصرف شدم، هر چقدر دوستان اصرار کردند بروم قبول نکرده و گفتم اگر با خود آقا امیرالمومنین هم مشورت کنم، می‌گویند همان جا بمان و به مهمانان و عزاداران خدمت کن.

برای اولین بار سال گذشته به کربلا رفتم ولی یک روز مانده به اربعین به تبریز برگشتم چون در تبریز در روز اربعین هیات داشتم.هیچ‌کس باور نمی‌کرد به خاطر برنامه هیات این سفر را بهم زده و برگردم و خدا می‌داند چه عذابی کشیدم. برای اولین بار عظمت و اخلاص شیعیان به حضرت سیدالشهدا را  دیدم .حضور میلیونی اربعین با کمترین امکانات غیرقابل تصور است.

تمام لحظات حضور در کربلا خاطره است

مداح اهل‌بیت لحظه لحظه حضور در زیارت اربعین را به یادماندنی و غیرقابل توصیف ذکر کرده و می‌گوید: افتخار حضور و نوکری حضرت سیدالشهدا در کربلا خاطرات ماندگار و فراموش نشدنی هستند.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته در پیاده‌روی اربعین خانمی را دیدم که کودک شیرخواره‌ای در بغل داشت و پایش به شدت زخمی شده بود، زخم پایش عمیق بود و خون می‌آمد، او را صدا کرده و گفتم، "مادر این کلید اتاق من در هتل است، این کلید را بگیر و برو آنجا زخم پایت را بشور و استراحت کن بعد دوباره راهی شو"، آن خانم گریه کرد و با حالت خاصی نگاهم کرد و گفت، " استراحت کنم و پایم را بشویم، این همه مسیر را این طوری آمده‌ام، یک مسیر مانده، پایم را بشویم که چه بشود؟ دلم می‌خواهد با پای پیاده با لب تشنه و کودک در بغل خودم را به آقا و مولایم برسانم، عهد کردم دو ستون مانده به آخرین ستون، آب و غذایی نخورم و در اوج تشنگی و گرسنگی باشم".از جواب این زن خیلی شرمنده و شرمگین شدم وقتی تصمیم می‌گیرد در اوج گرسنگی و تشنگی دو ستون مانده به آخر آب و غذایی نخورد، برایش خستگی نیز معنی ندارد.

خیلی از صحنه‌ها را نمی‌شود به تصویر کشید

این محب اهل‌بیت ادامه می‌دهد: دیدن پیرزنی که در منزل نمی‌تواند یک متر پیاده برود و شاید دو نفر کمکش می‌کنند تا چند قدمی راه برود ولی این همه مسیر را آمده است، موجب بهت است، می‌پرسم مادر همه را پیاده آمدی و و مادر با صراحت می‌گوید بله پیاده آمدم. باز هم در مقابل او احساس حقارت می کنم چرا که من نمی‌دانم او دارد پرواز می‌کند، او که روی زمین نیست بخواهد خسته شود. صحنه‌های اربعین را با چشم سرنمی‌توانی ببینی.

مداح باصفای اهل بیت آرزویش این است همه به سفر کربلا بروند حتی آنهایی که شاید علاقه‌ای به دیدن کربلا نداشته باشند. آنچنان که خودش می‌گوید: آرزو می‌کنم همه به سفر کربلا بروند. قبلا در دعاها می‌گفتم "خدایا آنهایی که اشتیاق زیارت دارند، کربلا را برایشان قسمت کن" ولی سال گذشته که برای اولین بار به کربلا رفتم و آمدم دعایم را عوض کرده و می‌گویم"، خدایا افرادی که دلشان نمی‌خواهد به زیارت بروند، به آنها نیز سفر کربلا قسمت کن".

و این است راز اربعین که هر فردی  به کربلا رفته تشنه‌تر، عاشق‌تر و واله‌تر برگشته است.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.