حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم:

بُعد عبادی اربعین برای مردم تبیین شود

کد خبر: 95704
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به حرکت بی‌بدیل پیاده‌روی اربعین، گفت: در اربعین ظرفیت بسیار مهمی برای تحقق اهداف اسلام در عرصه سیاسی و مقاومت در برابر دشمنان وجود دارد، ولی نباید تنها به این جنبه توجه کنیم، بلکه اربعین علاوه بر این کارکرد، جزء مناسک و شعائر عبادی است.

وی افزود: خداوند متعال عبادات مختلفی را برای ما تشریع فرموده است؛ مثلاً در آیات مختلف امر به اقامه نماز و پرداخت زکات کرده؛ از جمله فرموده است: «وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ»(حج/۷۸)؛ در این آیه شریفه بر جهاد در راه خدا، اقامه نماز و پرداخت زکات توصیه شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه در این آیه بر ادای حق جهاد تأکید شده است، تصریح کرد: بر این اساس، جهاد از سوی خداوند عبادت تلقی شده است و حضور در حماسه پیاده‌روی اربعین هم با نگاه عبادی، جهاد است و وقتی انسان از خانه خود بیرون می‌رود تا وقتی که بازمی‌گردد برای او عبادت و جهاد محسوب می‌شود.

این قرآن‌پژوه با اشاره به اینکه باید اهمیت حضور در پیاده‌روی اربعین از این منظر برای مردم تبیین شود، اظهار کرد: امام عسکری(ع) در روایت معروف در مورد اربعین فرمودند که نشانه مومن پنج چیز است؛ عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ‌ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ «نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است: اول: نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: زيارة اربعين حضرت سيدالشهداء عليه السلام. سوم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پيشاني بر خاك گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم در نمازهای جهريه (صبح، مغرب و عشاء).»

وی افزود: براساس این روایت، یکی از این نشانه‌ها زیارت اربعین است و آن طور که امام فرمود باید در مسیر حرکت به سمت زیارت کربلا قرائت و اجرا شود تا منسکی عبادی شود.

یوسفی مقدم ادامه داد: اینکه در روایات گفته شده کسی که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود چقدر ثواب برای او نوشته می‌شود و از قدم اولی که در این راه بر می‌دارد چندهزار فرشته او را مشایعت می‌کنند و چقدر ثواب برایش نوشته می‌شود دال بر اهمیت این مسئله است و این ثواب و ابعاد بزرگ این عبادت باید برای مردم چه در مسیر و چه قبل و بعد از آن تبیین شود تا مردم نگاه صرف سیاسی نداشته باشند و حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین را پدیده‌ای عبادی تلقی کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با تصریح اینکه اربعین حرکت مهم عبادی است تا از این ظرفیت مهم عبادی بتوانیم استفاده سیاسی هم بکنیم، ابراز کرد: یک مسلمان با رفتن به زیارت اربعین با یک تیر چند هدف را می‌زند و تحقق می‌بخشد؛ یعنی هم یک عبادت را در کارنامه عمل خود ثبت کرده و از طرف دیگر مشت محکمی هم بر دهان استکبار و آمریکا و بدخواهان ملت‌ ایران و امت اسلامی می‌زند.

یوسفی مقدم تصریح کرد: اربعین هم عبادتی الهی و هم حرکتی سیاسی است؛ این مسئله باید در زیارت اربعین کاملاً محسوس باشد و فرد احساس کند همه حرکت او عبادی است که جنبه سیاسی هم دارد.

منبع:خبرگزاری ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.