از چهارپایه‌خوانی در بازار تهران تا تأسیس هیئت نوباوگان

«حاج اکبر ناظم»، موسس هیئت نوباوگان قنات‌آباد و مداح محبوبی نسل امیرکبیر، در روزگاری که مأموران شاهنشاهی در پی تعطیلی هیئت‌های بازار بودند، در خط‌ مقدم دلدادگی به اباعبدالله(ع) هرگز از روشن نگه داشتن چراغ مجلس اهل‌بیت‌(ع) پا ‌پس نکشید.
کد خبر: 118107

وارث:  «حاج اکبر ناظم» از نسل امیرکبیر بود و نسب مادرش با ۴ واسطه به این مرد خوشنام عرصه سیاست می‌رسید.

فرزند مادری حافظ قرآن و پدری نیکوکار و دلباخته به اباعبدالله(ع) بود و خیلی زود شیفته اهل بیت(ع) شد. مداحی را از همان اوان کودکی شروع کرد و همان روزها بود که نوحه‌خوان مجلس سیدالشهدا(ع) شد.

«حاج اکبر ناظم» با هنر چهارپایه‌خوانی در بازار تهران زبانزد خاص و عام بود و در روزگاری که مأموران شاهنشاهی در پی تعطیلی هیئت‌های بازار بودند، در خط‌ مقدم دلدادگی به اباعبدالله(ع) هرگز از روشن نگه داشتن چراغ مجلس اهل‌بیت‌(ع) پا ‌پس نکشید. او در تهران به دنیا آمد و از همان دوران کودکی به توصیه مادرش برای خدمت در دستگاه امام حسین(ع)، مداحی را از هیئت نوباوگان قنات‌آباد آغاز کرد.

دلدادگی حاج اکبر ناظم به اهل‌بیت‌(ع) هدیه مادرش به او بود. وقتی هنوز نوجوانی کم‌سن و سال بود و آرزو داشت برای رسیدگی به مادرش در بازار تهران کاسبی کند، سفارش مادر بود که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. اکبرناظم به توصیه مادر دل و جان سپرد و از همان کودکی وارد دستگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) شد. همان روزها بود که شانه به شانه همسن و سالانش «هیئت نوباوگان» را تأسیس کرد و مسئولیت میانداری هیئت را هم خودش برعهده گرفت. اینجا بود که حاج اکبر سرکی به «حاج اکبر ناظم» معروف شد؛ چون آن روزها به کسی که میاندار هیئت بود ناظم می‌گفتند.

منبع: خبر آنلاین


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.