حجت الاسلام طباطبایی: در اسلام به آرامش مردم تکیه شده است! / حاج احمد چینی: صفای دل بجز مهر شما نیست

کد خبر: 17239
مراسم عزای ایام شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام طبابطبایی و مداحی حاج احمد چینی در حسینیه شهید نیلی برگزار شد.

وارث: مراسم عزای ایام شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام طبابطبایی و مداحی حاج احمد چینی در حسینیه شهید نیلی برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام طباطبایی را می خوانید:

به مناسبت شهادت امام جعفرصادق (علیه السلام) آنچه از ابعاد زندگی امام که در این زمان کاربرد دارند را بررسی می کنیم.

می خواهیم در باب تحیّر و سردرگمی مردم بحث کنیم.

در باب تردید مردم در در داد و ستد، که بعضی وقت ها آنقدر برایشان دشوار شده بود که بنی العباس به شدت با معاملات کفار مخالف بودند و به جایی رسیده بودند که بعضی از بنی امیه را هم کافر می دانستند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند که اینگونه نیست . معاملۀ با اونها (کافران) حلال است به جز کشته های اونها!

امام صادق (علیه السلام) نکته ای را هم اشاره کردند که ما نمیتوانیم به راحتی افراد را کافر و نامسلمان بخوانیم. در آیه ای از قرآن ذکر شده است که "وقتی فردی به شما می گوید که من مسلمانم، شما حق این را ندارید که بگویید نه! تو مسلمان نیستی"

سپس امام صادق (علیه السلام) فرمودند، امیرالمؤمنین (علیه السلام) در زمان خودش بسیار مقیّد بودند که مردم زمانش در کارهایشان بتوانند تصمیم گیری کنند، به خصوص در خرید و فروش هایشان.

امام علیه السلام فرمودند: بدانید خداوند راه سعادت شما را در اطاعت از پیامبر (صل الله علیه و آله) گذاشته است.

در ادامه حضرت امام صادق (علیه السلام) این آیه را ذکر کردند که " اگر شما می پذیرفتید کلام پیامبر صلوات الله علیه را، به روزگاری که دچار آن شده اید نمی افتادید"

اخیرا مردم در باب استخاره خیلی سوال می کنند، استخاره خیلی می گیرند. اینهم به نوعی از عدم تصمیم گیری ناشی می شود. اینقدر استخاره جایز نیست، آنچه که برای شما لازم است ثبات و آرامش شماست.  آنچه که در اسلام بیش از هرچیزی به آن تکیه شده است ،آرامش مردم است.

در زمان امام صادق (علیه السلام) یکی از مشکلاتی که وجود داشت، زیاد شدن متصوفه، به عنوان مردمی زاهد و مردمی عابد و دور از دنیا که به عقبی کشیده شده بودند که دائماً هم مشغول دعا و ذکر بودند.

امام صادق (علیه السلام ) مطلبی را به شیعیانشان فرمودند: من در جوانی ام خیلی نماز و قرآن می خواندم، پدرم مرا صدا زد و فرمود: نمیخواهد آنقدر نماز بخوانی، خدا اگر بنده ای را دوست داشته باشد نماز اندکش را هم قبول می کند، باید کار هم انجام داد"

پس بحث این است که به همان میزان که نماز و عبادت مهم است، کار اقتصادی هم مهم است.

این حالت حلال و حرام همیشه دستخوش حوادثی می شود و بسیاری از معاملات ممکن است مشروع نباشد، بحث ما در باز کردن این مسئله نیست، بحث این است که چرا مردم نمی توانند تصمیم بگیرند میان حلال و حرام؟ اگر مردم الان نمی توانند تصمیم بگیرند برای حلال و حرام نیست، بخاطر این است که مدام می پرسند آیا ضرر می کنم یا نمی کنم؟ تصمیم گیری های ضعیفی که الان وجود دارد به دلیل ترس مردم از مسائل اقتصادی است و نه مسائل شرعی. و این خیلی بد است.

امام صادق (علیه السلام) به مردم زمان خود فرمودند: " بر شماست که به وظیفۀ خود به حسب ظاهر عمل کنید، شما هیچ مامور باطن نیستید"

اما در رابطۀ کلمۀ آخر، گرانی و ارزانی، حضرت علیه السلام فرمودند: که برکت را از خدا بخواهید. خدای تبارک و تعالی برکت را گذاشته است، پس اعتماد و توکل به خدا داشته باشیم.

 در ادامه این مراسم؛ حاج احمد چینی به مداحی و روضه خوانی پرداختند.

صفای دل بجز مهر شما نیست

که بی مهر شما دل را صفا نیست

سحاب بذلتان پیوسته بارد

کتاب فضلتان را انتها نیست

کسی غیر از شما آل محمد

بدنیا و به عقبی مقتدا نیست

خدایا دین خود را عرضه کردم

مرا جز عشق آل مصطفی نیست

صراط مستقیم تا قیامت

بجز راه علّی مرتضی نیست

من وعشق علی و خاندانش

دلم با غیر آنان آشنا نیست

 

اگر دست علی دست خـدا نيسـت

چرا دست دگر مشکل گشا نيسـت

منو مهر علی و خشم نیران

جهنّم را مگر شرم و حیا نیست

کلیک کنید


/م.ق106