حجت الاسلام شریف: حقیقت بهشت، ولایت اهل بیت(ع) است + گزارش تصویری
وارث: مراسم عزاداری شب نوزدهم و شب بیستم ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام شریف و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه، کربلایی مجید قناعت جو، کربلایی وحید یوسفی، کربلایی امیر طلاجوران و حاج احد قدمی در هیئت ریحانه الحسین علیه السلام برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام شریف را می خوانید:
ما باید این را یکبار برای همیشه برای خودمان حل کنیم که حقیقتاً ما اگر به جلسۀ اهل بیت علیهم السلام می آییم برای چه چیزی است؟ ما اگر پیرو اهل بیت علیهم السلام هستم باید در سیستم اهل بیت علیهم السلام به چه جایگاهی برسم؟
اربعین یعنی اینکه ما بعد از چهل روز باید به یک کمال و یک ثباتی در مکتب امام حسین علیه السلام برسیم، یعنی باید به یک کمالی در مکتب اهل بیت علیهم السلام برسیم و تکلیف خودمان را در اتباط با اهل بیت روشن بکنیم. زیارت عاشورا این هدف را ذکر کرده است که ما که در اینجا نشسته ایم و در کل آدم به اهل بیت علیهم السلام مرتبط شده ایم به مقام معییت و همراهی و هم نشینی با اهل بیت در دنیا و در آخرت برسیم. زیارت عاشورا می فرماید که فَاسُئلُ الله اَلذی اَکرَمَنی بِمَعرفَتِکُمْ وَ مَعرفَةِ اَولیائِکُمْ وَرَزَقنِی اَلبرائَةَ مِن اَعدائِکُمْ اَنْ یَجعَلنِی مَعَکُمْ فی الدُّنیا وَ الاخرةِ، در اینجا می گوید که ما باید به همراهی به اهل بیت علیهم السلام در دنیا و در آخرت برسیم و این همراهی با اهل بیت سه پله دارد، اول معرفت امام، دوم معرفت دوستان امام، سوم دشمنی با دشمنان اهل بیت علیهم علیه السلام.
ما باید چه کار کنیم که به معرفت امام برسیم و امام را بشناسیم؟ اگر می خواهید امام شناس بشوید با همین یک آیۀ قرآن که می فرماید " فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا " ای پیغمبر! به اینها بگو شما مؤمن نمی شوید تا وقتی که اگر دچار اختلاف می شوید به جای اینکه خودتان اظهار نظر بکنید، بگویید که پیغمبرمان چه فرموده است؟ هرچه پیامبر و اهل بیت ایشان به عنوان ائمۀ ما گفته اند همان هم مورد نظر ما است. " عمل بکنیم راهمان روشن می شود.
برداشت ما از آیۀ 65 سورۀ نساء این است که راه اول و کوچکترین و کمترین مسئله در بحث امام شناسی این است که ما مطیع دستورات امام باشیم، فقط و فقط از امام زمانمان اطاعت بکنیم و پیرو امام زمانمان در همۀ زمینه ها باشیم.
امام صادق علیه السلام فرمودند که از ما نیست کسی که روزی 50 آیه از قرآن نخواند.
رسول خدا صل الله علیه و آله و السلم می فرماید که یا علی یکی از آن دسته هایی که با تو دشمنی می کنند، منافقان هستند. یعنی کسی که در ظاهر با تو یک جور رفتار می کند و در پشت سرت یک جور دیگر. در کربلا امام حسین علیه السلام چند مدل و چند عامل از عوامل دشمنی با حجت خدا و جنگ با امام زمان را معرفی می کند، حرامخوری یکی از عوامل دشمنی با امام زمان علیه السلام است، دوم بی خیال بودن نسبت به مرگ و معاد.
اسلام یک چهارچوبی را برای ما مشخص می کند که اگر می خواهید امام شناس باشید باید اهل اطاعت کردن باشید. خداوند در حدیث قدسی می فرماید تو از من اطاعت بکن من تو را شبیه خودم می کنم. لذا در اصول کافی روایتی آمده است که هرکس مراقب اعمال و رفتارش باشد خدا برای او دست و چشم و گوش و زبان می شود. هرکس به جایی رسیده است از همین اطاعت کردن رسیده است. باید چهارچوب هایی که برای خودمان درست کرده ایم را کنار بگذاریم و برویم در چهارچوب اهل بیت علیهم السلام.
مرتبۀ بعدی که باید وارد آن بشویم معرفت دوست امام است، کسی که اهل اطاعت باشد یک بار که زیارت عاشورا را بخواند می بیند که در زیارت عاشورا آمده است اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ، یا اباعبدالله من دوست کسی هستم که شما را دوست می دارد.
و مرتبۀ بعد از معرفت دوست امام، برائت از دشمن امام است. برائت یعنی بیزاری جستن، برائت به شکلی باید صورت بگیرد؟ براساس روایات بزرگان می فرمایند که برائت سه شکل است، یک اینکه قلب من با دشمن اهل بیت علیه السلام مشکل داشته باشد. دوم باید اعضا و جوارحم هم از دشمن اهل بیت علیه السلام بیزاری داشته باشد، یعنی با دستمان ظلم نکنیم، با چشممان نگاه نکنیم، با پاهایمان به مجالس دشمنان اهل بیت علیه السلام نرویم. مرتبۀ آخر و پائین ترین مرتبه لعنت کردن با زبان است.
...
از هرکسی که بپرسیم ما الآن در چه دورانی زندگی می کنیم؟ می گوید که در دوران غیبت امام زمان عجل الله تعالی، یک بچۀ هیئتی و اهل ولایت و متدین میداند که در این دوران وظیفه اش انتظار فرج است. این را همۀ ما می دانیم منتهی چرا باز هم منتظر نیستیم؟ چرا با اینکه همه مان می دانیم وظیفه مان الآن این است که منتظر امام زمان عجل الله تعالی باشیم ولی بازهم حقیقتاً منتظر نیستیم؟ در زیارت روز جمعۀ امام زمان می خوانیم که ای امام زمان امروز روزی است که در آن روز انتظار می رفت که تو ظهور کنی اما این جمعه هم گذشت و تو نیامدی.
درست است که در انتظار فرج شرایطی هست برای ظهور امام که یکی از آن شرایط این است که آن علائم حتمیۀ ظهور اتفاق بیوفتد. ما هم این ها را می دانیم اما اگر خداوند اراده کند که امام زمان ظهور بفرمایند دیگر نیازی به علامات نیست. چرا ما به قضیۀ فرج به یک قضیۀ عمومی نگاه می کنیم؟ چرا به فرج، یک فرج خصوصی هم عنوان نمی دهیم؟ فرج خصوصی یعنی امام زمان علیه السلام برای خودمان جلوه پیدا کند و حاضرشود.
چرا ما باید برای ظهور امام دعا کنیم؟ به این جهت که در مرتبۀ اول باید امام زمان علیه السلام برای ما به طور شخصی ظهور پیدا کند. اگر امام زمان علیه السلام به طور شخصی برای ما ظهور پیدا نکند و ما با حضرت بیعت نکنیم، طبق روایات اگر حضرت ظهور عمومی هم بکنند ممکن است جلوی ایشان بایستیم.
ما اگر می خواهیم یک منتظر خوبی برای امام زمان علیه السلام باشیم باید نگاهمان را به قصۀ انتظار فرج تغییر دهیم. عموماً نگاه ما این است که تنها کاری که برای امام می توانیم انجام دهیم این است که دست به دعا برداریم و برای ظهور ایشان دعا کنیم. ما باید این را متوجه بشویم که این ما نیستیم که منتظر امام زمان هستیم، این حضرت هستند که منتظر ما است. اگر ما به این یقین برسیم قصه فرق می کند.
در بحث توحید و نبوت و امامت در همۀ اینها این نگاه حاکم است. قرآن در آیۀ 7 سورۀ حجرات اشاره می کند که این شما نیستید که مؤمن شده اید، خدواند ایمان را برای شما محبوب قرار داده است. اگر خدا اظهار دوستی و محبت اهل بیت علیهم السلام را در دل شما قرار نمیداد یک یا علی هم نمی توانستید بگویید. اگر من و شما می توانیم راحت گریه کنیم به این دلیل است که از آن طرف رزق گریه را به ما داده اند.
در روایت داریم که پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: " الجنة تشتاق إلى أربعة من اهلی" بهشت مشتاق چهار نفر است که آن چهارنفر هم از خانوادۀ من هستند، اول امیرالمؤمنین علیه السلام، دوم امام حسن علیه السلام، سوم اباعبدالله علیه السلام و چهارم وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی که هنگامی که ظهور می کنند حضرت عیسی علیه السلام پشت سر ایشان نماز می خوانند.
حقیقت بهشت ولایت اهل بیت علیهم السلام است، حقیقت بهشت توحید است. یک فردی در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بودند دستهایش را به حالت دعا بلند کرد و گفت ما از خدا بهشت را طلب می کنیم، امام صادق علیه السلام فرمودند که تو در بهشت هستی دعا کنید که از بهشت بیرونتان نکنند، آیا شما به ولایت ما اهل بیت اقرار ندارید؟ معنای اصلی بهشت که هرکس اقرار به آن بکند در بهشت است آن ولایت ما اهل بیت علیهم السلام است. لذا وقتی می گوییم بهشت مشتاق امام زمان است، یعنی اهل بیت علیه السلام مشتاق دیدار امام زمان هستند.