حجت الاسلام صدیقی : یکی از ویژگی های جهنمیان این است که عقل دارند ولی فهم ندارند

کد خبر: 37102
مراسم روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج رضا طاهری در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد.
وارث: مراسم روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسن مجتبی با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج رضا طاهری در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام صدیقی را می خوانید:

حجت الاسلام صدیقی : یکی از ویژگی های جهنمیان این است که عقل دارند ولی فهم ندارند

"وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا."

هر کسی اهل جهاد و مبارزه و دشمن ستیزی است خداوند متعال او را برتری داده است. جهاد اکبر برای مقربین خدای متعال است که بر اثر بندگی شان خدا حجاب بین خودش و آنها را برداشته است.

چیزهایی که موجب شهود و پیروزی جهاد اکبر می شود:

سه آیه در این باره هست:

1- "وَمَا خَلَقْت الْجِنّ وَالْإِنْس إِلَّا لِيَعْبُدُونِ."

خدای متعال به ملک عقل داده ولی شهوت نداده و انگیزه تکبر و ... را نداده. به حیوانات شهوت داده ولی عقل نداده. تنها موجودی که هم عقل و هم شهوت داده انسان است. اگر عقل تابع شهوت شد از حیوانات پست تر می شود.

خدای متعال جهنمیان را معرفی می کند: یکی از ویژگی هایشان این است که عقل دارند ولی فهم ندارند.

بعضی ها عزم ندارند اذان می گوید ولی هنوز مشغول گپ و گفت هست، بعضی ها حزم ندارند عاقبت کار خود را نمی بیند. اگر می خواهیم در زندگی بیمه شویم این سفارش کلیدی پیامبر را در ذهن داشته باشد: هر کار می کنی منتظر عاقبتش باش.

چه کنیم که در جهاد اکبر قدم بگذاریم و به مرحله شهود برسیم؟

شهوت و عقل هر دو به سمت خودشان دعوت می کنند عقل آدم را با خدا آشنا می کند کسی که به حکم عقل رفت و بندگی خدا را کرد هدف آفرینشش را شناخته است.

2- دومین آیه: "واعبد ربك حتى يأتيك اليقين" اگر به هدف عبادت و بندگی رسیدیم خدا به ما یقین می دهد در رعایت داریم مراد از یقین مرگ است ولی معنی یقین مرگ نیست. مرگ مصداق یقین است.

در سوره مبارکه قاف خداوند متعال فرمود: "فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حـديـد" وقتی مرگ می آید ما چشممان را تیز می کنیم و می بینیم، قبلا هم بود ولی نمی دیدیم پرده ها کنار رفت و دیدیم.

3- آیه سوم: :کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ" اگر انسان در مقابله با نفس و شیطان سماجت کند، خدا به او علم یقین شهودی می دهد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمودند: یکی از دلایلی که شبها خوابم نمی رود این است که می بینم چه کسی جهنمی است و چه کسی بهشتی است.

خدا قلب کسی که به یقین رسیده باشد را با چراغ ایمان روشن کرده است. این بالاترین مرز جهاد است.

دعای 45 صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام در وداع با ماه مبارک رمضان می فرمایند: در این ماه خودمان را به خدا نزدیک می دیدیم و هیچ ماهی فرصت توفیق عمل نزدیک نبود. برای کسب توفیق باید خدا را شکر کنیم تا بیمه شویم و اینکه در دژ تقوا برویم تا شیطان به ما دسترسی نداشته باشد.


حجت الاسلام صدیقی : یکی از ویژگی های جهنمیان این است که عقل دارند ولی فهم ندارند